ديکتاتور نمى خواهد صداى مردم را بشنود

۱۳ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۰۱۹۶ اخبار اصلی
محمد البرادعی درباره نطق حسنی مبارک گفت: «وی به خواسته مردم توجهی نکرد و تعهدش به عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر نیز چيزی جز یک فریب نیست.»
ديکتاتور نمى خواهد صداى مردم را بشنود

دیپلماسی ایرانی: در هشتمین روز از تظاهرات مردمی ملت مصر، محمد حسنی مبارک، رئیس جمهوری دیکتاتوری مصر در نطقی که نیمه شب سه‌شنبه اول فوریه ایراد کرد، بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت پس از انتخابات ریاست جمهوری پیش روی کشور تاکید کرد و متعهد شد که دیگر خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد نکند. اما ولی تصریح کرد تا آن موقع به هیچ وجه از قدرت کنار نخواهد رفت و تسلیم هیچ فشاری نخواهد شد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی زمان حاضر را زمانی سخت برای کشور دانست و گفت که اولویتش در حال حاضر ایجاد ثبات لازم برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است.

وی همچنین گفت: «من خود را برای دوره ریاست جمهوری جدید نامزد نخواهم کرد، هیچ گاه به دنبال کسب قدرت یا جاه و مقام نبوده‌ام و این در طبیعت من نیست. در طول زندگی‌ام همواره به میهن چه در جنگ و چه در صلح خدمت کرده‌ام و برای روزهای باقی مانده پیش روی دوران ریاست جمهوری‌ام نیز فقط به فکر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هستم.»

وی همچنین از پارلمان مصر دعوت کرد که دو ماده 76 و 77 قانون اساسی را اصلاح کرده و ضوابطی جدید از جمله تعیین محدودیت برای دوران ریاست جمهوری تعیین کنند.

مبارک در حالی این اظهارات را بیان می‌داشت که نزدیک به سه میلیون نفر از مردم خشمگین مصر در میدان تحریر (آزادی) قاهره دست به تظاهرات زده بودند. گفته‌های مبارک نه تنها خشم آنها را فروکش نکرد بلکه اعلام کردند که تا سقوط مبارک از قدرت همچنان به تظاهرات خود ادامه می دهند. مردم پس از اظهارات مبارک شعارهای تندی علیه او سر دادند.

در همین رابطه باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده فرانک فیسنر، فرستاده ویژه خود را به مصر فرستاد و با رئیس جمهوری مصر و دیگر مقامات این کشور از جمله محمد البرادعی که اکنون رهبر مخالفان حکومت به حساب می‌آید به گفت‌وگو و مذاکره نشست. وی به رئیس جمهوری مصر ابلاغ کرد که دیگر دوران حکومتش به پایان رسیده و بهتر است هر چه سریع‌تر فکری برای کنار رفتن از قدرت بکند.

محمد البرادعی درباره نطق حسنی مبارک گفت: «وی به خواسته مردم توجهی نکرد و تعهدش به عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر نیز چیزی جز یک فریب نیست.»

وی در ادامه افزود: «اگر مبارک به خواست‌های مردمی برای کناره‌گیری از قدرت پاسخ ندهد فقط به عنوان یک رئیس جمهور مسخ شده بر قدرت خواهد ماند. متاسفانه او برای ماندن در قدرت در شش یا هفت ماه پیش رو همه کار می‌کند. او بر حفظ تک قطبی در کشور اصرار دارد و این تنها بر خشم مردم می‌افزاید و چه بسا آنها را به درگیری بکشاند. دیکتاتور نمی‌خواهد صدای مردم را بشنود. کسانی که به او مشورت می‌دهند توصیه‌های اشتباه می‌کنند او باید قدرت را ترک کند.»

ایمن نور، دبیر کل حزب غد که در انتخابات گذشته به جرم رقابت با مبارک متحمل سه سال زندان شد نیز اظهارات مبارک را غیر قابل قبول دانست و گفت که به هیچ وجه خواسته‌های مردم را اجابت نکرد. وی گفت: «کاملا معلوم است که مبارک نمی‌خواهد در انتخابات پیش رو خود را نامزد کند این را می‌دانستیم او می‌خواهد پسرش جمال را جانشین خود کند.»

جنبش 6 آوریل نیز اظهارات مبارک را بی‌اعتنایی به اراده ملت و بی‌توجهی به خواسته آنها دانست.


نظر شما :