خون به رگ مردم تونس بازگشت

۱۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۴ کد : ۱۰۱۷۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
آن چهره‌اى که بيش از همه نه تنها تونسى‌ها بلکه جامعه جهانى نيز منتظر بازگشتش بود، کسى نبود جز راشد الغنوشى، رهبر جريان «جنبش النهضه اسلامى تونس» که نزديک به 22 سال در لندن در تبعيد بود.
خون به رگ مردم تونس بازگشت

ديپلماسى ايرانى: سرانجام پس از سقوط نظام ديکتاتورى در تونس و رفتن زين العابدين بن على، ديکتاتور سابق اين کشور بازگشت رانده شده‌هاى از وطن تونسى آغاز شده است. تا کنون رهبران احزاب کمونيست و سوسياليست و شمارى از جريان‌هاى ليبرال و ديگر جريان‌هاى چپ‌گرا به کشور بازگشته‌اند؛ اما آن چهره‌اى که بيش از همه نه تنها تونسى‌ها بلکه جامعه جهانى نيز منتظر بازگشتش بود، کسى نبود جز راشد الغنوشى، رهبر جريان «جنبش النهضه اسلامى تونس» که نزديک به 22 سال در لندن در تبعيد بود.

وى به هنگام ورود به فرودگاه بين‌المللى قرطاج با استقبال پرشور ده‌ها هزار نفر از طرفدارانش مواجه شد که يک‌صدا الله اکبر و شعارهايى در ارتباط با اعتدال و محکوميت تندروى سر مى‌دادند.

با اعلام عفو عمومى دولت انتقالى براى تمامى زندانيان و تبعيديان سياسى، بازگشت غنوشى به تونس نيز مهيا شد. اطرافيان نزديک غنوشى اعلام کرده‌اند که وى قصد دارد به محض استقرار در تونس از رياست جنبشش استعفا دهد و رهبرى آن را به رهبران جوان بسپارد و در آينده نيز سراغ هيچ پست و منصبى نيز نخواهد رفت.

وى قبل از بازگشت به تونس بارها تاکيد کرده بود، منتقدانش نبايد او را با بنيانگذار انقلاب اسلامى ايران مقايسه کنند و بايد بپذيرند که وى ديدگاه‌هاى ميانه‌روترى دارد. وى در برابر طرفدارانش در فرودگاه قرطاج نيز همين گفته‌ها را تکرار کرد و گفت: «برخى از رسانه‌هاى غربى تصويرى از من مثل (امام) خمينى ارائه مى‌کنند در حالى که من آن کسى که آنها مى‌گويند، نيستم. چرا بعضى‌ها مى‌خواهند مرا با او مقايسه کنند در حالى که آراى من بيشتر نزديک به حزب عدالت و توسعه در ترکيه و شخص اردوغان است.»

غنوشى از کسانى بود که در دهه هشتاد و نود ميلادى بسيار از نظرات حضرت امام (ره) تاثير پذيرفت و معتقد بود که بايد حرکت سياسى و انقلابى که ايشان در ايران رهبرى کردند در سراسر جهان اسلام و کشورهاى عربى پيگيرى و پياده شود. خود نيز با همين ديدگاه جنبش النهضه اسلامى را هدايت مى‌کرد.

از سال 1989 پس از آن که زين‌العابدين بن على در امتداد سياست‌هاى خلف خود، حبيب بورقيبه با هر گونه جريان و انديشه سياسى مبارزه کرد، مبارزه با راشد الغنوشى و جريانش را نيز در راس برنامه‌هاى سياسى‌اش قرار داد که در نتيجه آن غنوشى از تونس به لندن تبعيد شد. غنوشى نزديک به 22 سال را در تبعيد گذارند. در طول اين مدت غنوشى موفق شد بزرگترين جريان سياسى مخالف نظام حاکم در تونس را تشکيل دهد که اعضاى بسيارى را نيز به عضويت جريان خود در آورد. با اين حال در انقلاب اخير تونس که به انقلاب ياسمين معروف شد، جريان‌هاى اسلام‌گرا از جمله النهضة الاسلامى هيچ نقشى نداشتند. اما اين موضوع مانع از آن نمى‌شود که قدرت اسلام‌گرايان و النهضه اسلامى در تونس افزايش نيابد. به خصوص حالا که رهبر آن نيز به تونس بازگشته است. بسيارى از تحليلگران بر اين باورند که با بازگشت غنوشى به تونس جايگاه اسلام‌گرايان در اين کشور بيش از پيش تقويت خواهد شد و به زودى به عنوان يکى از ثقل‌هاى مطرح سياسى تونس نقش‌آفرينى خواهند کرد.

شعارهايى که طرفداران غنوشى و حتى جمعى از مخالفانش در فرودگاه مى‌دادند نيز تا اندازه‌اى مويد اين ماجرا است. طرفداران او شعار مى‌دادند اسلام‌گرايان به هيچ وجه تسليم نخواهند شد يا مى‌گفتند: "تندروى نه. اسلام معتدل آري." در مقابل جمعى از مخالفانش که شمارشان به 20 نفر هم نمى‌رسد، شعار مى‌دادند "جريان اسلامى نه. حکومت دينى نه". هر دو اين تحرکات نشان مى‌دهد که جريان اسلام‌گرا در ميان مردم نقطه ثقل مهمى محسوب مى‌شود.   

محمد على الحريزى، يکى از اعضاى جنبش نهضت اسلامى بازگشت غنوشى به تونس را بازگشت خون به رگ‌هاى مردم تونس مى‌داند و در اين باره به روزنامه الاخبار چاپ لبنان مى‌گويد: «ما به هيچ وجه به دنبال حکومت اسلامى نيستيم. آن دسته از کسانى که از دين اسلام ابراز نفرت مى‌کنند اسلام را نفهميده‌اند. نظام طاغوتى پنجاه سال تلاش کرد که مردم را از اسلام متنفر کند آن چه اکنون مى‌خواهيم فقط جايى براى دعوت به خدا است تا به ملت اسلام حقيقى را بفهمانيم. ما آزادى مسجد، آزادى حجاب و ديگر آزادى‌هاى اسلامى را مى‌خواهيم.»

وى درباره اهداف سياسى جنبش نيز مى‌گويد: «به ما آزادى دهيد مردم خود انتخاب مى‌کنند که چه مى‌خواهند. با بازگشت غنوشى به کشور تحرکات جنبش رنگ و بوى تازه‌اى به خود مى‌گيرد و ما در مساجد کار دعوت به خدا را آغاز خواهيم کرد.»

غنوشى در فرودگاه لندن به هنگام بازگشت به تونس به خبرنگاران گفت که جنبشش در انتخابات پيش روى مجلس شرکت خواهد کرد ولى در انتخابات رياست جمهورى به هيچ وجه شرکت نخواهد کرد. وى در اين باره گفت: «ما در انتخابات شرکت مى‌کنيم تا بتوانيم از نظام تک حزبى به نظام چند حزبى حقيقى به دور از فساد و قلع و قمع برسيم.»

با بازگشت چهره‌هاى سرشناس مخالف رژيم سابق بن على به کشور از آتش خشم تظاهرکنندگان و تحرکات خيابانى مردم تونس نيز کاسته شده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :