صالحى وزير شد

۱۰ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۰۱۵۹ اخبار اصلی
بالاخره پس از 48 روز از گذشت برکناری منوچهر متکی...
صالحى وزير شد

بالاخره پس از 48 روز از گذشت برکناری منوچهر متکی، دهمین وزیر خارجه جمهوری اسلامی بار رای اعتماد مجلس مشخص شد و دیپلمات هسته ای وزیر خارجه شد. صبح امروز (يکشنبه) دهم بهمن ماه صلاحيت وى به عنوان دهمين وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران در جلسه علنى مجلس شوراى اسلامى بررسى شد و پس از اظهارات محمود احمدى‌نژاد، مصطفى کواکبيان نماينده سمنان، على مطهرى نماينده تهران و داريوش قنبرى نماينده ايلام به عنوان مخالف و اکبر رنجبرزاده نماينده اسدآباد، علاءالدين بروجرودى نماينده بروجرد، حسين سبحانى‌نيا نماينده نيشابور و زهره الهيان نماينده تهران به عنوان موافق به ايراد سخن پرداختند.

کواکبيان در اين جلسه ضمن ابراز گلايه‌مندى از برکنارى منوچهر متکى، گفت: اى کاش صالحى بعد از اين اتفاق نمى‌آمد. وى به مدرک تحصيلى صالحى نيز انتقاد کرد و افزود: صالحى را براى وزارت خارجه مناسب نمى‌دانم چرا سکان عرصه ديپلماسى کشور را به کسى بسپاريم که تحصيلات و مدرک تحصيلى‌اش با اين رشته سازگار نيست؟ اگر قرار است دستگاه ديپلماسى ما متحول شود بايد عناصرى در اين دستگاه باشند که متناسب با اين دستگاه باشند. اگر صالحى خودش توجه مى‌کرد، شايد مسئوليت دستگاه سياست خارجى را با توجه به رشته‌اش نمى‌پذيرفت.

على مطهرى نماينده تهران نيز به عنوان مخالف صالحى در خصوص علت مخالفتش گفت: مخالفت من براى اتمام حجت مجلس با صالحى است.

وى با بيان اينکه سلامت نفس و تسلط به زبان‌هاى عربى و انگليسى صالحى براى همه روشن است و نيازى نيست که من درباره آنها مطلبى را عرض کنم، افزود: دليل مخالفت من اين است که برخى اشکالات در ساختار وزارت امور خارجه وجود دارد که فکر مى‌کنم صالحى قادر به اصلاح اين اشکالات نيست. يکى موازى کارى در سياست خارجى است که رهبر معظم انقلاب نيز مجبور شدند تذکر بدهند، ولى همچنان اين رويه ادامه دارد.مطهرى وزارت خارجه را ستاد ديپلماتيک کل نظام دانست و پرسيد: چه معنا دارد عده‌اى ناآشنا با مسائل سياست خارجى و بدون پشتوانه حرفه‌اى به کار موازى بپردازند؟ نمايند تهران ادامه داد: در مذاکرات استانبول زمانى از صالحى سؤال شد که شما از اين مذاکرات مطلع هستيد ايشان اظهار بى‌اطلاعى کرد. پادشاه اردن بدون اطلاع وزارت خارجه به تهران دعوت شد، آيا صالحى قادر است اين روند را متوقف کند؟ مطهرى همچنين در خصوص نحوه عزل متکى از رئيس جمهور توضيح خواست.

اکبر رنجبرزاده نماينده اسدآباد هم به عنوان موافق صالحى گفت: صالحى يک شخصيت برجسته علمى و شناخته شده جهانى است و در خانواده مذهبى و اخلاقى بزرگ شده است.وى به شناخت صالحى از کشورهاى عربى اشاره کرد و افزود: شناخت از منطقه و تعامل صالحى با مسلمانان منطقه از نقاط قوت وى است.

علاءالدين بروجردى نماينده بروجرد نیزبه عنوان موافق صالحى به ايراد سخن پرداخت و گفت: ديپلماسى يکى از پيچيده‌ترين عرصه‌هاى حفظ منافع ملى جمهورى اسلامى ايران است. دانش و هنر برقرارى ارتباط با ديگران و تأثيرگذارى بر کشورها و شخصيت‌ها کليد رمز موفقيت در عرصه سياست خارجى است. يکى از راه‌هاى ارتباط با ديگران تسلط بر زبان است که صالحى به دو زبان عربى و انگليسى مسلط است و شخصيتى آشنا با هنر ديپلماسى و ارتباط با کشورهاست، با توجه به حضور چند ساله ايشان در دو عرصه پيچيده و مهم يعنى سازمان کنفرانس اسلامى و هم وين ( آژانس بين‌المللى انرژى اتمى) به عنوان جايگاه تخصصى انرژى هسته‌اى و دفاع از منافع جمهورى اسلامى در اين عرصه. وى افزود: مجموعه توانمندى‌هاى صالحى براى اين مسئوليت مناسب است.

داريوش قنبرى نماينده ايلام به عنوان مخالف صالحى هم گفت: دوست نداشتم در مخالفت با صالحى صحبت کنم ولى شخصيت علمى ايشان تناسبى با وزارت خارجه ندارد. اگر براى وزارت نيرو پيشنهاد شده بود من در حمايت از ايشان صحبت مى‌کردم ولى متاسفانه چنين نشده است. وى با اشاره به برنامه ارائه شده صالحى به مجلس اظهار داشت: صالحى وزارت خارجه را با دبيرکلى سازمان ملل اشتباه گرفته است. ايشان مى‌خواهد وزير خارجه ايران شود بايد شاخص‌هاى منافع ملى ما را استخراج و بيان مى‌کرد. اين برنامه‌اى نيست که از دل آن برنامه عملياتى براى اداره دستگاه ديپلماسى ما استخراج شود. وزارت خارجه و دستگاه ديپلماسى مهم هستند و ما با توجه به اهميت اين وزارتخانه دانشکده روابط بين‌الملل را تاسيس کرديم، آيا جا ندارد بعد از 20 سال از نيروهايى که در اينجا آموزش ديده‌اند استفاده کنيم.

قنبرى با بيان اينکه دستگاه ديپلماسى و وزارت خارجه جايى است که بايد از حقوق ما در اين شرايط حساس دفاع کند، اظهار داشت: صالحى در زمانى که رئيس سازمان انرژى اتمى و همچنين نماينده ايران در آژانس بود خوب کار نکرد. اگر صالحى خوب عمل مى‌کرد مى‌توانست جلوى قطعنامه‌ را بگيرد. وى افزود: در کشور ما قحط الرجال نيست و ما براى دفاع از منافع ملى به صالحى راى نمى‌دهيم.

حسين سبحانى‌نيا نماينده نيشابور به عنوان موافق صالحى اظهار داشت: صالحى فردى وارسته و شايسته براى جايگاه وزارت خارجه و سکاندارى دستگاه ديپلماسى کشور است. وزارت خارجه و دستگاه ديپلماسى ويژگى‌هاى خاصى دارد که قطعا فردى که براى اين جايگاه معرفى مى‌شود بايد ويژگى‌هايى را براى اين پست داشته باشد.وى با بيان اينکه سوابق صالحى در ارتباط با وزارت خارجه بوده است، اظهار داشت: ايشان بيگانه از مسائل ديپلماسى و سياست خارجى نبود. سبحانى‌نيا با اشاره به برنامه‌ ارائه شده توسط صالحى، گفت: ايشان در اين برنامه کوتاه به همکارى متعهدانه براى ساختن جهانى نو اشاره کرده است.

زهره الهيان نماينده تهران نيز به عنوان موافق صالحى با اشاره به شرايط کنونى در عرصه بين‌المللى گفت: اين شرايط نيازمند آن است که اين مسئوليت سنگين به شخصى توانمند داده شود.وى افزود: دوستان ما در جناح اقليت راى مثبت خود را به صالحى براى ارائه پيام کوبنده به دشمنان خواهند داد. ظرفيت ايشان به تسلط به زبان‌هاى عربى و انگليسى مى‌تواند تاثيرات مهمى به لحاظ ديپلماسى رسانه‌اى داشته باشد.

در پایان صالحى با کسب 146 راى موافق، 60 راى مخالف و 35 راى ممتنع از مجموع 241 راى دهنده به عنوان دهمين وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران انتخاب شد.


نظر شما :