تب تند تونسى اين بار در يمن

۰۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۵ کد : ۱۰۱۴۸ اخبار اصلی
در حالى که تب تونس هنوز نخوابيده است، يمن ديگر کشور عربى واقع در ضلع جنوبى شبه جزيره عربستان نيز ملتهب شده و ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت در صنعا پايتخت يمن دست به تظاهرات زده‌اند و خواستار سقوط دولت على عبدالله صالح شده‌اند.
تب تند تونسى اين بار در يمن

ديپلماسى ايرانى: در حالى که تب تونس هنوز نخوابيده است، يمن ديگر کشور عربى واقع در ضلع جنوبى شبه جزيره عربستان نيز ملتهب شده و ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت در صنعا پايتخت يمن دست به تظاهرات زده‌اند و خواستار سقوط دولت على عبدالله صالح شده‌اند.

در يمن نيز همانند مصر، الجزاير، اردن و مغرب اين صحبت در ميان مردم مطرح است که چرا "مردم تونس توانستند ولى ما نتوانسيتم". با همين ديدگاه است که مردم يمن به خيابان‌ها آمدند و عليه دولت على عبدالله صالح دست به تظاهرات گسترده زده‌اند. هفته پيش بود که رئيس جمهورى يمن طى نطقى در نشست اعضاى حزبش تاکيد کرد، يمن، تونس نيست و سرنوشت آن را نخواهد داشت بنابر اين بهتر است، احزاب مخالف نيز فکر سرنگونى نظام را از سر بيرون کرده و بنشينند و با ما مذاکره کنند تا همه چيز مسالمت‌آميز حل شود.

وى همچنين گفت: «اصلاحات در يمن حتمى است و کشور نمى‌تواند در وضعيت فعلى باقى بماند. ما به دنبال اعمال اصلاحات هستيم ولى انجام اصلاحات نياز به زمان دارد و بايد هر چيزى سر فرصت محقق شود.»

رئيس جمهورى يمن نيز مثل رئيس جمهورى مخلوع تونس پس از اين که صداى تظاهرکنندگان را به گوش خود شنيد، گفت: «رياست جمهورى مادام العمر نداريم. حکومت کردن تا ابد وجود ندارد من هم به دنبال آن نيستم.»

اما گويا صحبت‌هاى رئيس جمهورى يمن در گوش مخالفانش اثر نکرد. آنها از اين که رئيس جمهور به هيچ کدام از وعده‌هايش عمل نکرده، ناخرسندند و او را در حال حاضر به دروغ‌گويى متهم مى‌کنند. يمنى‌ها دائما انتخابات سال 2006 را به ياد مى‌آورند که على عبدالله صالح وعده عدم شرکت در انتخابات رياست جمهورى را داد ولى به وعده‌اش عمل نکرد.

از سوى ديگر سفر هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده در اواسط ماه ژانويه به يمن و ديدار خلاف انتظارش با رهبران احزاب مخالف على عبدالله صالح، متعاقب آن سخنرانى وى در بحرين عليه نظام‌هاى ديکتاتورى حاکم در کشورهاى عربى و متهم کردن رهبران عرب به بى‌توجه به فسادهاى جارى در کشورهايشان به اعتقاد بسيارى از تحليلگران چراغ سبزى به مخالفان صالح بود تا آنها نيز با قوت قلب بيشترى وارد کارزار سياسى مخالفت با دولت شوند.

تظاهرات روزهاى پنج‌شنبه و جمعه عمدتا حول اين شعار بود که دولت هيچ کارى براى مبارزه با بيکارى و فساد در کشور نکرده و بايد هر چه سريع‌تر سرنگون شود.

گستردگى اين تظاهرات به اندازه‌اى بود که حزب ملى يمن که عبدالله صالح رياست آن را بر عهده دارد، وادار شد که جمعه شب بيانيه‌اى صادر کند و در آن از احزاب مخالف بخواهد که با وى به گفت‌وگو نشسته و براى تقسيم قدرت مذاکره کنند. در اين بيانيه همچنين خواسته شده تا تظاهرکنندگان تظاهرات خود را متوقف کرده و بيانيه‌ها و حملات رسانه‌اى دو طرف عليه يکديگر نيز متوقف شوند. البته رئيس حزب ملى مذاکره را منوط به حفظ چارچوب و حضور رهبران هيئت عام دانسته است.

در اين بيانيه همچنين از احزاب و مخالفان دولت خواسته شده از برگزارى تظاهراتى که باعث تحريک طرف‌هاى سياسى شده و عرصه سياسى کشور را به فتنه و درگيرى بکشاند، جلوگيرى شود.

جالب است که روز پنج‌شنبه طرفداران دولت نيز دست به تظاهرات زدند و عليه احزاب مخالف و دشمنان صالح شعار دادند. از اين رو بسيارى از ناظران بيانيه روز جمعه حزب ملى را بيانيه‌اى صادر شده از موضع قدرت دانستند و دعوت به مذاکره را نيز امتيازى که دولت به مخالفان داده است.

گروه چهارجانبه متشکل از على عبدالله صالح، عبد ربه منصور هادى، معاون رئيس جمهور، عبدالکريم الريانى مشاور رئيس جمهور و نماينده حزب حاکم، عبدالوهاب الآنسى دبير کل حزب تجمع يمن و ياسين سعيد نعمان، دبير کل حزب سوسياليست يمن به عنوان نماينده اپوزسيون است.  


نظر شما :