مرد تحریم‌های ایران هم رفت

۰۴ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۳ کد : ۱۰۱۰۷ اخبار اصلی
استوارت لوی در حالی کابینه باراک اوباما را ترک می‌کند که از یک دهه پیش تا کنون در سیستم دولتی ایالات متحده مسئولیت اجرایی در سطوح ارشد داشته است. نزدیکان به اوباما با تایید ضمنی این خبر ادعا می‌کنند که رفتن لونی تاثیری بر سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران و دیگر کشورها نمی‌گذارد.
مرد تحریم‌های ایران هم رفت

ديپلماسى ايرانى: مردان باراک اوباما یک به یک می‌روند. این بار معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده استوارت لوی بار و بنه خود را بسته است. مردی که در تشدید تحریم‌ها علیه ایران بیشترین نقش را بازی کرد و پرونده هسته‌ای کره شمالی را هم برای آقای اوباما مورد بزرگ نمایی قرار داد، اکنون می‌رود تا از طیف تندروهایی که روزی با اوباما وارد کاخ سفید شدند، یکی دیگر را کم کند.

روزنامه وال استریت ژورنال با اعلام خبر کناره گیری استوارت لوی تاکید می‌کند که وی درست در روزهایی اوباما را تنها می‌گذارد که نشست استانبول با محوریت برنامه هسته‌ای ایران بی هیچ اندک ثمری به پایان رسیده است و البته پرونده هسته‌ای کره شمالی و افزایش نفوذ القاعده بر افغانستان و پاکستان هم که در حوزه تخصص استوارت لوی بودند روزهای بحرانی خود را پشت سر می‌گذارند. همگان استوارت لوی را مردی می‌دانند که تئوریسین اوباما در حوزه‌های جنجالی بود. مردی که به ظاهر معاون وزیر امور خزانه داری بود اما در حقیقت مشاور ارشد اوباما در حوزه‌های بین المللی هم بود. لوی در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که تحریم‌های اقتصادی ایران وارد روزهای بحرانی خود شده است. نشست ایران با گروه پنج به اضافه یک در استانبول ترکیه بی نتیجه به پایان رسید و تمامی ‌تحلیلگران مسائل بین المللی به دنبال یافتن راهکارهای جدید برای تحت فشار قرار دادن ایران هستند. در این روزها که باراک اوباماى دموکرات بیش از هر زمان دیگری به استوارت لوی نیاز دارد وی عزم رفتن کرده است. لوی بدون ارائه کوچکترین طرحی برای خارج کردن پرونده هسته‌ای ایران از بن بست، باراک اوباما را تنها می‌گذارد. آنچه در استانبول ترکیه انجام گرفت در حقیقت تقلایی دیگر بود از سوی گروه پنج به اضافه یک برای به زانو در آوردن ایران. سعید جلیلی نماینده هسته‌ای ایران در این مذاکرات اما با دو پیش شرط برای ادامه مذاکرات بر سر میز نشست: پایان یافتن غنی سازی اورانیوم و مهر پایان کوبیدن بر تحریم‌ها. نخستین نشست میان گروه پنج به اضافه یک و تهران در ژنو برگزار شد و در همان جلسه دو طرف بر برگزاری نشست در استانبول ترکیه تاکید کردند. این بار اما موج اختلاف میان دو طرف به اندازه ای بود که هیچ گونه برنامه ای برای ادامه مذاکرات هم ارائه نشد. همین ایستادن در خلا در حقیقت به اندازه ای سنگین افتاد که از هم اکنون غرب و امریکا خود را برای یافتن راهکاری در راستای تنبیه ایران مهیا می‌کنند. این دفتر آقای لوی بود که در یک سال گذشته مفاد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تعریف و تبیین کرده و البته بر اجرایی شدن تحریم‌ها نظارت داشت. حقوقدان‌های امریکایی در کنگره ایالات متحده درست از نخستین لحظه ای که کاترین آشتون که ریاست هیات اروپایی در استانبول را بر عهده داشت در حضور خبرنگاران به بن بست در مذاکرات اشاره کرد، ندای تشدید تحریم‌ها و حتی توسل به گزینه نظامی ‌را سر دادند.

استوارت لوی در حالی کابینه باراک اوباما را ترک می‌کند که از یک دهه پیش تا کنون در سیستم دولتی ایالات متحده مسئولیت اجرایی در سطوح ارشد داشته است. نزدیکان به اوباما با تایید ضمنی این خبر ادعا می‌کنند که رفتن لونی تاثیری بر سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران و دیگر کشورها نمی‌گذارد. گفته می‌شود که جانشین احتمالی لوی معاون فعلی او است. لوی از جمهوری خواهان تندرویی بود که میراث دوران ریاست جمهوری جورج بوش بود. از معدود چهره‌هایی که هم در زمان بوش در راس قدرت بود و هم در زمان باراک اوبامای دموکرات. وزیر خزانه داری دولت اوباما در این خصوص می‌گوید: «زمانی که استورات به دولت اوباما راه یافت تاکید کرد که برای شش ماه در این پست باقی خواهد ماند، اکنون دو سال از حضور وی در این مسند گذشته است. هیچ گاه برای مقام‌های اجرایی در دنیای سیاست زمان تعیین کننده ای وجود ندارد. رفتن لوی هیچ تاثیری بر سیاست‌های ما ندارد و البته توانایی ما را هم در حوزه سیاست خارجی تقلیل نمی‌دهد.»

لوی و مافوق وی در نشست خبری که هفته گذشته در واشنگتن داشتند، تاکید کردند که سیاست‌های اوباما در قبال ایران نباید دچار افول یا سکون شود چرا که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران کاملا برنامه ریزی شده بود و در حال جواب دادن هم است.

لوی 47 ساله که در دانشگاه ‌هاروارد وکالت خوانده در نخستین عکس العمل به رسانه ای شدن رفتنش تاکید کرد که در خصوص شغل آتی خود تصمیم گیری خاصی نکرده است. وی تاکید کرد که یک ماه پس از استعفا هم در خزانه داری به کار خود ادامه می‌دهد و سپس برای همیشه از تیم باراک اوباما خارج خواهد شد.

وال استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: به نظر می‌رسد که تحریم‌ها علیه ایران در چند ماه آتی شدت بیشتری خواهد یافت. ایرانی‌ها در نشست استانبول علاقه چندانی برای پاسخ دادن به مطالبه‌های غرب از خود نشان ندادند و همین مساله منجر به تشدید تحریم‌ها خواهد شد.

استوارت لوی از 2004 تا 2011

2004: آغاز به کار با عنوان معاون وزیر خزانه داری در امور اطلاعات مالی و تروریسم. در همین سال بود که تعداد کارمندان این نهاد دولتی به بیش از 700 نفر رسید.

2005: لوی طرحی را ارائه داد که بر اساس آن فعالیت‌های مالی کره شمالی بسیار محدود شد.

2006: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد و بانک‌های صادرات، ملی و ملت هم در دایره این تحریم‌ها قرار گرفتند.

2007: ایالات متحده با لابی با سازمان ملل بخش‌هایی از فعالیت‌های تجاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ را محدود کرد.

2010: واشنگتن تمام نهادها و کمپانی‌های بین المللی را وادار به قطع ارتباط با همتاهای ایرانی کرد. در همین راستا حتی بیمه کردن کشتی‌های حامل محصولاتی به مقصد ایران هم ممنوع است.

2011: هندوستان هم به دستور ایالات متحده، فعالیت‌های مالی ایران را در داخل خاک خود محدود کرد.

ردپای لوی در تمام این تحولات در پرونده هسته‌ای ایران کاملا مشهود بود. لوی از روزی که پا به دفاتر اجرایی گذاشت به مردی که با ابزار مالی کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شهرت یافت. وی هم در میان جمهوری خواهان و هم دموکرات‌ها به این منصب شهرت دارد. لوی با تمام شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که با تهران و پیونگ یانگ در ارتباط بودند، رابطه گرفت و آنها را وادار یا تشویق به قطع رابطه تجاری با این دو کشور کرد. از زمان حضور او در تیم اجرایی دولتی از سال 2004 تا کنون، خزانه داری آمریکا تبدیل به یکی از نهادهای امنیت ملی در این کشور شده است.


نظر شما :