لغو تحريم‌ها و ادامه غنى‌سازى شروط ايران براى مذاکرات

۰۳ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۰۰۸۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در اين باره گزارش داد که ديپلمات‌هاى اروپايى ادعا کرده‌اند که اصرار ايران به توقف تحريم‌ها و ادامه مذاکرات تنها منوط به توقف آنها عامل اصلى شکست مذاکرات ايران با گروه غربى در استانبول بوده است.
لغو تحريم‌ها و ادامه غنى‌سازى شروط ايران براى مذاکرات

ديپلماسى ايرانى: به رغم اين که برخى تحليلگران پيش‌بينى مى‌کردند که مذاکرات هسته‌اى ايران با گروه 1+5 در استانبول به موفقيت‌هايى دست يابد و گشايشى در پرونده هسته‌اى ايران حاصل شود، اما گزارش‌هاى خبرى رسانه‌هاى جهان و اظهارات خانم آشتون نشان داد که اين مذاکرات در نهايت شکست خورد به گونه‌اى که حتى تاريخ و مکانى براى مذاکرات جديد تعيين نشد.

شبکه خبرى الجزيره، در اين باره گزارش داد که ديپلمات‌هاى اروپايى ادعا کرده‌اند که اصرار ايران به توقف تحريم‌ها و ادامه مذاکرات تنها منوط به توقف آنها عامل اصلى شکست مذاکرات ايران با گروه غربى در استانبول بوده است. اشتون در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که پيش‌شرط‌هاى ايران براى ادامه مذاکرات غير قابل قبول است و ما نمى‌توانيم مذاکرات را به اين ترتيب ادامه دهيم.

خبرگزارى رويترز ‌گزارش داد که طرف ايرانى تاکيد کرده است که مذاکرات ادامه خواهد داشت ولى زمان و مکان آن مشخص نيست.

خبرگزارى فرانسه نيز به نقل از يک ديپلمات غربى گزارش داد که گروه 1+5 در حال بررسى طرح تازه‌اى است که بر اساس آن حجم تازه‌اى از اورانيوم‌هاى غنى‌شده ايران به خارج انتقال يابد و در مقابل ايران اورانيوم غنى‌شده مورد نياز براى تاسيسات هسته‌اى‌اش را تحويل بگيرد. اين خبرگزارى همچنين گزارش داد، در طول مذاکرات يکى از ديپلمات‌هاى حاضر در نشست اين پيشنهاد را به طرف ايرانى داد ولى طرف ايرانى هيچ واکنشى نسبت به آن نشان نداد.

پايگاه خبرى – تحليلى ميدل‌ايست‌آن لاين با انتخاب تيتر "مذاکرات استانبول اميدها را نااميد کرد"، نوشت: مذاکرات دو روزه پرونده هسته‌اى ايران در استانبول اميدها را نااميد کرد و هيچ نتيجه‌اى در بر نداشت. به گونه‌اى که حتى تاريخ و زمان مذاکرات جديد نيز مشخص نشد.

اين پايگاه خبرى در ادامه نوشت: به رغم پافشارى ديپلمات‌هاى اروپايى ايران و امريکا هيچ مذاکره‌اى انجام ندادند. کاترين اشتون از سعيد جليلى مذاکره‌کننده هسته‌اى ايران خواسته بود که به مذاکره دو جانبه با امريکايى‌ها بنشيند ولى سعيد جليلى اين تقاضا را قويا رد کرد. نشانه‌هاى شکست در مذاکرات همان روز جمعه پس از انجام مذاکرات طولانى دو طرف نمايان شد. بعد از ظهر جمعه ديپلمات‌هاى نزديک به مذاکرات جسته و گريخته به خبرنگاران مى‌گفتند که مذاکرات شکست خورده است.

جک اوديپير، رئيس گروه فرانسوى به اين پايگاه خبرى گفت که در روز شنبه چند ساعت با طرف ايرانى مذاکره کرديم ولى از اين مذاکرات چيزى به دست نيامد، مواضع همچنان همان مواضع بود و هيچ تغييرى در مذاکرات حاصل نشد. تنها حسن آن اين بود که در برابر تلاش‌هاى ايران براى بر هم زدن وجهه مذاکرات و حتى ايجاد دو دستگى ميان ما، ما يکپارچگى‌مان را حفظ کرديم و از هر گونه تشتت آرا در مذاکره با ايران اجتناب کرديم.

در همين رابطه شبکه خبرى بى‌بى‌سى نيز گزارش داد، مذاکرات سعيد جليلى با اشتون در استانبول جمعه آخر شب به مرحله‌اى از تنش رسيد که طرف اروپايى قصد داشت محل مذاکرات را ترک کرده و ديگر مذاکرات را ادامه ندهد. اما احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه وساطت مى‌کند و مجددا دو طرف را پاى ميز مذاکره باز مى‌گرداند.

با اين حال و به رغم اين که جک اوديپير در گفت‌وگو با ميدل‌ايست آن لاين صحبت از وحدت کلام طرف‌هاى مذاکره کننده با ايران در استانبول مى‌زند، بى‌بى‌سى در گزارشى مغاير با اظهارات رئيس تيم فرانسوى مى‌گويد که جمعه شب ديپلمات‌هاى روسى و چينى جانب ايران را گرفته بودند و همين مسئله تا اندازه‌اى دو دستگى در طرف‌هاى مذاکره کننده با ايران به وجود آورده بود.    

روزنامه الاهرام چاپ قاهره نيز نوشت: اصرار ايران به لغو تحريم‌ها و استمرار غنى‌سازى در خاک خود عامل اصلى شکست مذاکرات ايران با گروه 1+5 در استانبول بود. با اين حال ديپلمات‌هاى ايرانى تاکيد کرده‌اند که به رغم اين که مکان و زمان دور جديد مذاکرات تعيين نشده ولى گفت‌وگوهاى ايران با 1+5 ادامه خواهد داشت. در همين رابطه گفته مى‌شود که ارائه فرمول تازه‌اى براى مبادله اورانيوم با ايران دستاورد مذاکرات استانبول بوده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :