خيال سوريه از لبنان آسوده شد

۰۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۴ کد : ۱۰۰۸۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جنبلاط بلافاصله پس از کنفرانس مطبوعاتى‌اش شبانه به ديدار سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله رفت. در اين ديدار غازى العريضى از وزراى کابينه حريرى و الحاج وفيق صفا، از رهبران حزب الله نيز حضور داشتند.
خيال سوريه از لبنان آسوده شد

ديپلماسى ايرانى: سرانجام وليد جنبلاط، رئيس حزب تجمع دموکراتيک و رهبر دروزيان لبنان معادلات موجود در اين کشور را به هم زد و در يک موضع رسمى در برابر خبرنگاران ضمن متهم کردن دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى موضع جديد خود را با چرخش از جريان 14 مارس به رياست سعد حريرى به جريان 8 مارس و مقاومت اعلام کرد. بدين ترتيب نخست‌وزير از ميان طرفداران 8 مارس و با حمايت ايران، سوريه، قطر، ترکيه و شايد عربستان سعودى انتخاب خواهد شد.

عربستان سعودى هنوز موضع رسمى‌اى در اين زمينه اتخاذ نکرده است ولى تحليلگران بر اين اعتقادند که اعلام خروج از دايره تاثير‌گذارى و ميانجى‌گرى در لبنان در بحبوحه کش‌مکش‌هاى سياسى اين کشور در حالى که حريرى به شدت براى تصاحب مجدد پست نخست‌وزيرى به حمايت عربستان نياز دارد، به نوعى چراغ سبزى است به جريان 8 مارس که با تشکيل دولت توسط آن مخالفتى ندارد. اگرچه بسيار هم روشن است که عربستان سعودى از تحرکات اخير سعد حريرى و بى‌اعتنايى به تلاش‌هاى پادشاه عربستان به هيچ وجه خشنود نيست و با اين کار به نوعى به رفتارهاى او اعتراض مى‌کند. با اين حال عربستان سعودى اعلام کرده است که به طور سنتى همچنان از اکثريت در پارلمان لبنان حمايت مى‌کند.

جنبلاط در نشست مطبوعاتى‌اش به برخى از خبرنگاران حاضر در نشست گفت که در جلسه روز دوشنبه 24 ژانويه در حضور ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان براى انتخاب نخست‌وزير شرکت مى‌کند و در آنجا با کسى که براى اين پست نامزد است و قطعا از ميان جريان 8 مارس و مقاومت خواهد بود، رايزنى خواهد کرد.

فراکسيون وليد جنبلاط 11 کرسى در پارلمان دارد که شامل پنج دروزى، پنج مسيحى و يک سنى است. تعداد نمايندگان 8 مارس نيز 57 نماينده است که تنها 8 کرسى نياز داشت تا بتواند حد نصاب لازم براى تشکيل دولت را به دست آورد. تعداد کرسى‌هاى جريان 14 مارس نيز 128 نماينده است.   

جنبلاط در توضيح موضع خود گفت: «حمايت از طرح عربى و جلوگيرى از شکست تلاش‌هايى که در اين زمينه مى‌شود مرا بر آن داشت که اين تصميم را بگيرم و از جريان 8 مارس حمايت کنم. تلاش‌هاى عربستان و سوريه يک ماه است آغاز شده و بر لغو رابطه دولت لبنان با راى دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى از طريق لغو پروتکل همکارى، توقف حمايت‌هاى مالى و فراخوانى قضات تاکيد دارد.»

وى تاکيد کرد، هفته پيش با بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه ديدار کردم و او نيز بر همين مفاد تاکيد کرد. اکنون کشور در يک وضعيت بسيار خطرناکى به سر مى‌برد. اکنون دادگاه به ابزارى براى تهديد امنيت و وحدت ملى کشور تبديل شده است. اکنون دادگاه از مسير عدالت‌خواهى‌اش خارج شده و وارد بازار آشفتگى و تنش‌ و رفتارهاى متضاد شده است.

اظهارات جنبلاط با استقبال طرف‌هاى سورى مواجه شده است. روزنامه القدس العربى به نقل از منابع نزديک به وزارت امور خارجه سوريه نوشته است که سوريه اکنون از وضعيت پيش آمده در لبنان راضى است. مواضع وليد جنبلاط خيال دمشق را راحت کرد. به اعتقاد سورى‌ها وليد جنبلاط با اعلام مواضعش در مصاحبه مطبوعاتى‌اش "تخم دو" زرده کرده است.

طالب قاضى امين، يکى از کارشناسان آگاه و نزديک به وليد جنبلاط در اين باره گفت: «وليد جنبلاط رسما در سوريه از بشار اسد، رئيس جمهورى اين کشور از اين که در گذشته عليه اين کشور و مقاومت صحبت کرده بود، عذرخواهى کرد و حضورش در جلسه مطبوعاتى جمعه شب نيز در حقيقت پاسخ به وعده‌اى بود که جنبلاط در سوريه به مقامات اين کشور به خصوص شخص بشار اسد داده بود.»

در همين رابطه رهبر دروزى‌هاى لبنان براى اين که خيال طرف‌هاى عربستانى را نيز آسوده کند، نعمه طعمه، نماينده فراکسيون ديدار دموکراتيک در پارلمان لبنان را به رياض فرستاده و به او گفته با تمامى مقامات عربستانى ديدار کند و خيال آنها را از بابت موضع جديدش بر سر تشکيل دولت و مقاومت آسوده کند.

جنبلاط همچنين بلافاصله پس از کنفرانس مطبوعاتى‌اش شبانه به ديدار سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله رفت. در اين ديدار غازى العريضى از وزراى کابينه حريرى و الحاج وفيق صفا، از رهبران حزب الله نيز حضور داشتند. وى در اين ديدار درباره کنفرانس مطبوعاتى‌اش با دبير کل حزب الله به طور مفصل گفت‌وگو کرد.

جريان 14 مارس نيز نسبت به مواضع جديد وليد جنبلاط موضع گرفت. يکى از منابع نزديک به سعد حريرى به روزنامه السفير چاپ لبنان گفت: «ما به انتخاب وليد جنبلاط احترام مى‌گذاريم. ما مى‌دانيم که او تا چه اندازه تحت فشار بود. به هر حال ما هم روز دوشنبه براى شرکت در جلسه مشورتى انتخاب نخست‌وزير با استناد به سخنرانى اخير سعد حريرى و با توجه به قانون اساسى در کاخ رياست جمهورى حاضر خواهيم شد و از هر کسى که در اين جلسه براى نخست‌وزيرى انتخاب شود، حمايت و براى موفقيت او دعا خواهيم کرد.»

پس از اظهارات جنبلاط، عمر کرامى، چهره‌اى که بيش از همه شانس نخست‌وزيرى آينده لبنان را دارد به خبرنگاران که او را دوره کرده بودند، گفت: «ترجيح مى‌دهم فعلا سکوت کنم ولى مطمئنا در روزهاى دوشنبه و سه‌شنبه نتيجه تحولات پيش آمده در کشور را خواهيد ديد.»   

از سوى ديگر دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى اعلام کرد که براى بررسى راى دادگاه روز جمعه 7 فوريه راس ساعت 9 صبح به وقت محلى در لاهه تشکيل جلسه خواهد داد.

دانيل بلمار، رئيس دادگاه ترور رفيق حريرى روز دوشنبه گذشته راى صادره دادگاه را در پاکتى مهر و موم شده و تحت تدابير شديد امنيتى به دانيل فرانسين، رئيس هيئت اجرايى دادگاه فرستاد.

ارتش لبنان نيز از روز جمعه وارد خيابان‌هاى شهرهاى مختلف لبنان شده و تدابير شديد امنيتى را اعمال کرده است.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :