تور هسته‌ای، مانور سیاسی یا اعتماد سازی

۲۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۰۰۱۷ اخبار اصلی
شمارش معکوس برای دومین دیدار میان هیات ایرانی و اعضای گروه پنج به اضافه یک در استانبول ترکیه آغاز شده است. در اینچنین فضایی هر حرکتی از سوی ایران به مانور سیاسی تعبیر می‌شود و تقلایی برای تلطیف فضا یا تحریک شرکا.
تور هسته‌ای، مانور سیاسی یا اعتماد سازی

دیپلماسی ایرانی: بیست و چهار ساعت پیش بود که نمایندگانی از هفت کشور مهمان ایران بودند به بهانه بازدید از تاسیسات هسته‌ای این کشور. شمارش معکوس برای دومین دیدار میان هیات ایرانی و اعضای گروه پنج به اضافه یک در استانبول ترکیه آغاز شده است. در اینچنین فضایی هر حرکتی از سوی ایران به مانور سیاسی تعبیر می‌شود و تقلایی برای تلطیف فضا یا تحریک شرکا. تایم در تازه ترین نگاه خود به این تور هسته‌ای می‌نویسد: هفت نماینده بین المللی از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کردند. نمایندگانی که انتخاب ایران بودند و به دعوت دولتمردان ایرانی پا به این کشور گذاشتند. ایران امیدوار است که این حرکت در آستانه نشست استانبول از سوی غربی‌ها به نوعی شفاف سازی در عمل تعبیر شود.

ایران سالهاست که داعیه دار برنامه صاح آمیز هسته‌ای است و غرب در تمام این سال ها، تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم کرده است.

تایم در ادامه می‌نویسد: ایران عزم خود را برای استفاده از این حرکت به عنوان ابزاری برای نشان دادن حسن نیت پیش از نشست روزهای بیستم تا بیست و دوم در استانبول به کار گرفته است. از قریب به یک ماه پیش تور هسته‌ای ایران در کشورهای حاضر در گروه پنج به اضافه یک هیاهو به راه انداخت. ایران تمامی ‌اعضا را دعوت نکرد و البته از میان مدعوین هم روسیه‌، چین و اتحادیه اروپا از حضور در این تور هسته‌ای سرباز زدند. اتحادیه اروپا در توجیه این حرکت خود تاکید کرد که بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران در دایره اختیارهای آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است. اروپایی‌ها تاکید کردند که این بازرسان آژانس هستند که باید با حضور در تاسیسات هسته‌ای ایران‌، گزارش صلح آمیز بودن این فعالیت‌ها را به دیگر اعضای جامعه جهانی بدهند. البته تهران، ایالات متحده را هم در گردونه مدعوین خود قرار نداد. موجی از تعبیرها و تفسیرها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و این تور هسته‌ای در رسانه‌های غربی به راه افتاده است. برخی از تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که ایران با این حرکت سعی در ایجاد انشقاق در جبهه بین المللی مبارزه با برنامه هسته‌ای خود دارد.

تایم در ادامه می‌نویسد: نمایندگانی از مصر، کوبا، سوریه، الجزیره، ونزوئلا، عمان و اتحادیه عرب صبح روز شنبه وارد تهران شدند. این گروه از تاسیسات نیمه کاره راکتور آب سنگین در نزدیکی اراک بازدید کردند. دیدار از تاسیسات هسته‌ای نطنز هم در برنامه کاری این گروه قرار داشت.

واشنگتن و دیگر همراهان غربی‌اش ادعا می‌کنند که ایران برنامه هسته‌ای صلح آمیز را در حقیقت تبدیل به سرپوشی برای برنامه تسلیحاتی خود کرده است. ایران اما تا کنون بارها با رد این ادعا تاکید کرده است که تنها و تنها به دنبال تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای استفاده دز تحقیقات پزشکی است. ایرانی‌ها برای اثبات ادعای خود و به تصویر کشیدن حسن نیتی که غربی‌ها آن را مطالبه می‌کنند، دو موفقیت خود در زمینه پزشکی – هسته‌ای را در این تور در معرض نمایش شرکت کنندگان قرار داد. علی اکبر صالحی که ریاست سازمان انرژی اتمی‌ را عهده دار بود و در حال حاضر هم عنوان سرپرست وزارت امور خارجه را در اختیار دارد با تایید این ادعا‌، از بیان جزئیات بیشتر خودداری می‌کند.

نویسنده این یادداشت اذعان می‌کند که زمان بندی این تور هسته‌ای و کشورهایی که نمایندگان آنها در این تور حضور دارند درحقیقت نشان دهنده عزم ایران برای ایجاد شکاف در جبهه مقابله با برنامه هسته‌ای این کشور است. شاید باراک اوبامای جوان در جامه رئیس جمهوری ایالات متحده ادعا کند که توانسته اجماع جهانی را برای تحریم ایران در شورای امنیت به دست آورد اما در حال حاضر در سطح جهانی برای چگونگی تحت فشار قرار دادن ایران اختلاف نظرهایی وجود دارد. انگشت شمارند کسانی که گزینه نظامی‌ را پیشنهاد کنند و همزمان هم همگان تشدید تحریم‌ها را بهترین راهکار نمی‌دانند. مسکو و پکن به عنوان نمونه مخالف طرح‌هایی هستند که غرب برای به زانو در آوردن ایران در سر دارد. ایالات متحده‌، فرانسه، بریتانیا و آلمان اما متفق القول خواهان تشدید تحریم‌ها هستند. علی اصغر سلطانیه در توضیح عدم حضور برخی کشورها در این تور گفت: چین و روسیه از این موضع ما استقبال کردند اما به دلیل برخی همزمانی‌ها نتوانستند نمایندگان خود را به این تور بفرستند.

این مقام ایرانی همچنین تصریح کرد که اروپایی‌ها به اشتباه این تور هسته‌ای را موازی سازی با کار آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای دانستند. علی اکبر صالحی نیز از این حرکت به عنوان ابزاری برای اعتمادسازی نام برد. وی تاکید کرد که در هیچ کجای دیگر، کشورها تاسیسات هسته‌ای خود را در معرض بازدید عمومی‌ قرار نمی‌دهند. برخی تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که شاید ایرانی‌ها در زبان از ناکارامدی تحریم‌ها سخن می‌گویند اما حرکات‌های آخیر انها نشان می‌دهد که به دنبال خلق راهی هستند برای کاستن از حجم فشارهای بین المللی چه در حوزه اقتصادی و چه سیاسی.  

مقام‌های ایرانی تاکید می‌کنند که هفت نماینده ای که در این تور هسته‌ای شرکت کردند در حقیقت نماینده 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها هستند.


نظر شما :