در راستای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران

آمریکا و اسرائیل به گمانه زنی روی آوردند

۱۰ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۰ کد : ۹۸۳۳ پرونده هسته ای
ایران باز هم جامعه جهانی را در گردابی از اما و اگرها قرار داده است. در راس این طیف هم اسرائیلی‌ها قرار دارند که یک بار ایران را در چند قدمی ‌دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌دانند و بار دیگر ادعا می‌کنند که برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده است. در این فضا همگان از حمله به ایران سخن می‌گویند.
 آمریکا و اسرائیل به گمانه زنی روی آوردند

دیپلماسی ایرانی: ایران برنامه هسته‌ای صلح آمیز دارد؟ ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است؟ ایران به فناوری هسته‌ای دست یافته است؟ با ایران چگونه برخورد کنیم؟ تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهیم؟ آیا تحریم‌ها جواب می‌دهند؟ آیا تعامل بهترین گزینه نیست؟

ایران باز هم جامعه جهانی را در گردابی از اما و اگرها قرار داده است. در راس این طیف هم اسرائیلی‌ها قرار دارند که یک بار ایران را در چند قدمی ‌دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌دانند و بار دیگر ادعا می‌کنند که برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده است. در این فضا همگان از حمله به ایران سخن می‌گویند. از هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای یا حذر از تنشی دیگر در خاورمیانه ای که در حال حاضر ناآرامی ‌و تنش را به اندازه کافی در خود جای داده است‌.

ترس از افکار عمومی‌

بسیاری از تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که آنچه امریکا و اسرائیل را از حمله به ایران بازمی‌دارد مخالفت افکار عمومی ‌با جنگی دیگر آن هم با ایران است. بر اساس تازه ترین نظرسنجی‌های انجام گرفته، 70 درصد از مردم آمریکا اعتقاد دارند که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یافته است اما از این میان تنها 24 درصد موافق توسل به زور در برابر تهران هستتند. در ایالات متحده همچنان میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر راهکار مقابله با پرونده هسته‌ای ایران اختلاف نظر وجود دارد.

بر همین اساس 56 درصد از دموکرات‌ها طرفدار تحریم ایران هستند و این رقم برای جمهوری خواهان 40 درصد است‌. در حالی که دموکرات‌ها تعامل با ایران را بر هرگونه حمله نظامی‌ ترجیح می‌دهند، جمهوری خواهان اعتقاد دارند که بهتر است آقای اوبامای دموکرات برای مواجهه با تهران و برنامه هسته‌ای این کشور دست به سلاح ببرد‌. در میان مستقل‌های امریکایی هم دیدگاه دموکرات‌ها مطلوب تر است‌. 52 درصد از مستقلین ترجیح می‌دهند که شاهد گفتگوی غرب با ایران باشند و نه رویارویی نظامی‌ با تهران. 19 درصد از مستقل‌ها هم حمله نظامی‌ را بهترین گزینه می‌دانند. در این میان 5 درصد هم اعتقاد دارند که ایران و برنامه نظامی‌ این کشور هیچ گونه تهدیدی برای امنیت ملی امریکا نیست و دولت‌های امریکایی باید بی خیال برنامه هسته‌ای ایران شوند‌.

البته کره شمالی و افغانستان هم چندان به نظر امریکایی‌ها نمی‌آیند که در این نظرسنجی شرکت کردند‌. 72 درصد از پاسخ دهندگان به این پرسش‌ها کره شمالی را عضو مطلوب جامعه جهانی نمی‌دانند و این رقم برای افغانستان، 69 درصد است‌.

بیم از سرعت برنامه هسته‌ای ایران

با تمام این اوصاف نظرسنجی‌ها و مخالفت افکار عمومی‌ با حمله به ایران نمی‌تواند مهر پایانی بر بیم امریکا از برنامه هسته‌ای ایران باشد. امریکا به شدت از سکوت ایران در خصوص برنامه هسته‌ایش وحشت دارد‌. سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده هشدار می‌دهند که تهران می‌تواند با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای جدیدی که در اختیار دارد، در چند ماه آتی سرعت غیرقابل پیش بینی به برنامه هسته‌ای خود ببخشد‌. بر اساس این داده‌ها، کاخ سفید نشین‌ها اعتقاد دارند که به محض دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای یا دانش تولید آن، دیگر کار را باید از کار گذشته حساب کرد و فاتحه توسل به دیپلماسی در برابر ایران را خواند‌. واشنگتن نشین‌ها ادعا می‌کنند که تهران تا چند ماه دیگر نسل جدیدی از سانتریفیوژها را به راه می‌اندازد که توانایی غنی سازی اورانیوم را در خود جای داده اند‌. این تجهیزات به زعم واشنگتن، از سرعت عمل بیشتری در غنی سازی اورانیوم برخوردار هستند و همین امر می‌تواند بازده زمانی مورد نیاز ایران را کاهش دهد‌.

یک مقام امریکایی در این باره می‌گوید: اگر ایرانی‌ها نسل جدیدی از سانتریفیوژها را به کار بگیرند، بی شک به راحتی می‌توانند از زمان در اختیار خود برای پیشرفت‌های اساسی استفاده کنند.

دیوید البرایت از محققان مرکز امنیت و تحقیق بین الملل اخیرا در این مورد گفته بود: بحران دیگری در پرونده هسته‌ای ایران دامان ما را گرفته و آن هم این است که اگر ایران این سانتریفیوژها را راه اندازی کند، تکلیف ما چه خواهد بود؟

ایران سال هاست که انرژی خود را بر چگونگی ساخت سانتریفیوژهای جدید متمرکز کرده است. البته این تجهیزات جدید زمانی به کار ایران می‌آیند که تعداد انها قابل توجه باشد. دولت باراک اوباما ادعا می‌کند که ایران یک تا دو سال برای قرار گرفتن در موضع تصمیم گیری درباره تولید بمب هسته‌ای زمان دارد‌. در این بازده زمانی تهران می‌تواند اورانیوم مورد نیاز برای تولید بمب را هم در اختیار داشته باشد‌. البته برخی کارشناسان مسائل هسته‌ای ادعا می‌کنند که ایران به کمتر از شش ماه زمان برای رسیدن به این مرحله نیاز دارد‌. همین طیف ادعا می‌کنند که ایران در حال حاضر در موضع سکوت قرار گرفته اما به محض آنکه برنامه هسته‌ای این کشور به مراحل پیشرفته تر برسد، تهران در موضع بالاتر قرار خواهد گرفت.

آمریکایی‌ها برای مهار برنامه هسته‌ای ایران به هر ابزاری متوسل شده‌اند و حتی برخی ادعا می‌کنند که ویروس کامپیوتری استاکس نت که به جان دستگاه‌های هسته‌ای ایران در نظنر افتاده هم کار امریکا یا اسرائیل است‌. ایران نیمی ‌از مجموع 8500 سانتریفیوژ خود را در نظنر نگهداری می‌کند. بسیاری از کارشناسان امریکایی از پاسخ دادن به این پرسش عاجز مانده اند که چرا تهران تا کنون در مسیر تولید سانتریفیوژهای بهتر قرار نگرفته است‌. ساده ترین پاسخ انها هم این است که تهران با کمبود مواد خام برای مدرن سازی روبه رو بوده است‌. برخی هم ادعا می‌کنند که تهران تکنولوژی لازم برای تولید این سانتریفیوژها را در اختیار نداشته است.

تنها سه سال فرصت داریم !

در میان بیم و امیدهای واشنگتن جهت کنترل برنامه هسته‌ای ایران، اسرائیل هم یک روز نوایی تازه در این خصوص می‌زند. معاون نخست وزیر اسرائیل، موشه یالون در تازه‌ترین سخنان خود پیش بینی کرده است که تهران تا دستیابی به برنامه هسته‌ای کامل و قابل استفاده در تولید تسلیحات تنها سه سال زمان نیاز دارد.

این مقام اسرائیلی که از رادیو این رژیم سخن می‌گفت، از شاخص ترین چهره‌های متعلق به طیف تندروها در اسرائیل است و در همین سخنان هم تاکید کرد که غرب باید برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، به راهکارهایی فراتر از تحریم‌ها بیندیشد.

موشه آلون برخلاف ادعاهای پیشین مقام‌های امریکایی که ادعا می‌کردند تهران در حال حاضر تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد، تاکید کرد که تهران در حال حاضر هیچ گونه تسلیحات هسته‌ای در دست ندارد و تا سه سال دیگر هم به این تکنولوژی دست نخواهد یافت.


نظر شما :