مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

۱۰ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۵ کد : ۹۸۲۲ اروپا
در صفحه \\"عجايب و وقايع جهان\\" اين جمعه مى خوانيد: در خانواده قذافی خبرى از جنگ نيست، مدودف با اوباما راحت است، پدر عراقى دخترش را به خاطر ارتباط با القاعده کشت، روسیه هم خواستار تشکیل حکومت مستقل فلسطین شد و...
مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

روسیه هم خواستار تشکیل حکومت مستقل فلسطین شد

بى شک مواضع روسيه در قبال اروپا و به خصوص خاورميانه از اهميت ويژه اى برخوردار است. مواضع روسيه در مورد بحران هاى محيط پيرامونى نشانگر نحوه تاثيرگذارى و تمايلات اين دولت در آن منطقه است.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با نبیل شعث عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و رییس کمیته کاری روسیه و فلسطین برای حل مسئله خاورمیانه، خواستار تشکیل حکومت مستقل فلسطین شد.

لاوروف با بیان اینکه مسکو در سال 1988 در دوران شوروی سابق حکومت فلسطین را به رسمیت شناخت و در سال 1990 سفارتخانه فلسطین در این کشور تاسیس شد، گفت: مسکو همچنان به فلسطین در مسیر حرکت بسوی استقلال در شرایط همزیستی مسالمت آمیز کمک خواهد کرد.

به گفته وى، طرف روسی به اقدامات خود برای وحدت گروه های فلسطینی به عنوان یکی از عوامل مهم حل و فصل پایدار و صلح آمیز مسائل خاورمیانه ادامه خواهد داد.

در خانواده قذافی خبرى از جنگ نيست

پسر ارشد معمر قذافی رهبر خوشنام لیبی، هرگونه جنگ بر سر قدرت برای دوران پس از مرگ پدرش را در خانواده رد کرد.

درحالى که معمر قذافى هرروز شاداب تر و باطراوت تر از ديروز بر سر کار حاضر مى شود و به آنهايى که انگيزه اى براى کار و تلاش و زندگى ندارد روحيه مى دهد، برخى منابع از وجود جنگ قدرت در خانواده او براى دوران مابعد معمر خبر دادند.

با اين حال سیف الاسلام قذافی اعلام کرد که هیچ گونه اختلاف یا جنگ قدرتى با برادرانم ندارم و رابطه ام با خانواده بسيار خوب است.

وی همچنین این اتهام را که از قبل رابطه پدر و فرزندى دارای قدرت و نفوذ در دستگاه هیئت حاکمه لیبی است رد کرد و گفت: من هیچ قدرت و نفوذی در دولت ندارم.

وى همچنين افزود هر مطلب و خبر ديگرى را در اين باره رد مى کند.

مخالف دولت خود را از بالکن پارلمان به زير افکند

در يک اقدام متهورانه و متوهمانه يکى از مخالفان دولت رومانى در اعتراض به عملکرد دولت کشورش خود را از بالکن پارلمان به روى صحن علنى مجلس پرتاب کرد.

ايسنا در گزارش اين خبر مى نويسد: در جريان جلسه بررسى راى عدم اعتماد پارلمان به دولت رومانى هنگامى که نخست وزير اين کشور پشت تريبون قرار گرفت تا از عملکرد دولت دفاع کند، آدريان سوبارو 40 ساله، يکى از مهندسان تلويزيون دولتى TVR در اعتراض به دولت، خود را از ارتفاع هفت مترى به ميان جلسه نمايندگان پرتاب کرد.

وى هنگام پرت کردن خود خطاب به نخست‌وزير فرياد زد: "تو حقوق فرزندان ما را نابود کردي. آزادى و عدالت." گفته مى شود او کلمه عدالت را وقتى گفت که ديگر خودش را پرت کرده بود و بنابراين درباره کلمات بعدى اش نظرات مختلفى ارائه شده است.

نخست وزير رومانى هم که حسابى شوکه شده و دست و پايش را گم کرده بود به خبرنگاران گفت: در دوره دشوارى قرار داريم و همه ما بايد اين دوره را با همبستگى و شفافيت، معقولانه و متعادل پشت سربگذاريم. راه حل مشکلات پيش رو آن چيزى نيست که امروز در پارلمان شاهد بوديم.

 روسيه و آمريکا و تبادل اطلاعات هسته‌اى

بنا بر اعلام معاون وزير امور خارجه امريکا، نخستين تبادل اطلاعات مربوط به زرادخانه‌هاى هسته‌اى بين روسيه و امريکا بعد از گذشت 45 روز از اجراى پيمان جديد کاهش تسليحاتى صورت خواهد گرفت.

اجراى اين توافقنامه مستلزم آن است که پارلمان‌هاى روسيه و آمريکا اين توافقنامه را تصويب کرده و سند مربوطه بين مقامات ديپلماتيک دو کشور مبادله شود. سناى آمريکا اين سند را هفته پيش مورد تصويب قرار داد.

بر اساس اين توافقنامه که در ماه آوريل سال 2010 به امضاى روساى‌جمهورى روسيه و امريکا رسيده، طرفين به توافق رسيدند که طى هفت سال تعداد کلاهک‌هاى هسته‌اى خود را به يک سوم کاهش دهند. اين توافقنامه همچنين بازرسى متقابل از زرادخانه‌هاى هسته‌اى دو کشور را در نظر گرفته است.

مدودف با اوباما راحت است

ديمیتری مدودف ريیس جمهور روسیه که پس از تصويب پيمان استارت 2 در امريکا بسيار راضى و خوشنود به نظر مى رسيد، تاکید کرد که برای او کار کردن با بارک اوباما راحت است زیرا او دربند کلیشه های از پیش تعریف شده نیست و به قول هایش عمل می کند.

مدودف در يک مصاحبه زنده تلويزيونى گفت: ما با پرزیدنت اوباما راحت کار می کنیم. او فردی است که بلد است گوش دهد و بپذیرد. فردی است که درگیر هیچ برخورد کلیشه ای نیست. درمجموع فردی است با این خصوصیات: به قول هایش عمل می کند، خواه این قول ها پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک باشد خواه پیوستن به سازمان تجارت جهانی خواه تصویب یکی از مهم ترین توافقنامه های در زمینه تسلیحات اتمی و یا کار در زمینه مسائل بین المللی.

مجبوريم به زور متوسل شويم

جامعه اقتصادى کشورهاى غرب آفريقا (ECOWAS) پس از نشست خود با صدور بيانيه‌اى اعلام کردند که مسببين کشتارهاى پس از انتخابات در ساحل عاج با مجازات‌هاى بين‌المللى مواجه خواهند شد.

اين کشورها به لوران باگبو نامزد شکست خورده انتخابات که همچنان خود را رييس جمهور مى داند، هشدار داده اند که در صورتى که از اين سمت کنار نرود، عليه او به زور متوسل مى شوند.

سران کشورهاى ECOWAS در پايان نشست اضطرارى که در نيجريه برگزار کردند، اعلام کردند که فرستادن هيات ويژه اين سازمان به ساحل عاج آخرين پيام به باگبو است و اميدوارند او در صلح و سلامت از قدرت کناره‌گيرى کند.

دولت لوران باگبو تهديد اين کشورها را ناعادلانه توصيف کرده است. سخنگوى دولت او گفته: اعمال چنين سطحى از تحريم‌ها و اتخاذ مواضعى اين چنين عليه ساحل عاج، به علت اختلاف‌نظر درباره نتايج انتخابات به طور قطع غيرعادلانه است.

پدر عراقى دخترش را به خاطر ارتباط با القاعده کشت

یک فرد عراقى پس از اينکه مطلع شد دخترش با گروه تروریستی القاعده در ارتباط است و مى خواسته به يک تروريست انتحارى تبديل شود، در اقدامى پيشدستانه دخترش را به قتل رساند.

این حادثه در شهر باکوبا واقع در شمال غربی بغداد رخ داد. ظاهرا نیروهای پلیس به دليل ارتباط دختر با افراط گرایان به او مظنون بوده اند. نیروهای امنیتی در جريان تحقیقات خود به منزل دختر رفتند و با پدر وی صحبت کردند و او نيز به جرم خود اقرار کرد و قبر دخترش را نشان داد. پدر گفت که از داشتن چنين دخترى احساس شرم می کرده و با قتل او مى خواسته حیثیت خانواده اش را حفظ کند.

دندان‌هاى مصنوعى چرچيل حراج مى شود

نمى دانيم تعداد دندان هاى مصنوعى وينستون چرچيل نخست وزير فقيد انگليس شش تا بوده يا بيشتر. اما قرار است شش دندان مصنوعى منسوب به او در يک حراجى در لندن به حراج گذاشته شود.

خبرگزارى ايسنا به نقل از ديلى ميرر نوشت، سخنگوى شعبه لندن حراجى بونهامس اعلام کرده است که ماه ژانويه شش دندان مصنوعى وينستون چرچيل نخست‌وزير سال‌هاى جنگ جهانى دوم انگليس در اين شعبه‌ به حراج گذاشته خواهد شد.

قيمت پايه شش دندان چرچيل 12 هزار پوند تعيين شده است. در ماه ژانويه نيز سيگار نيم سوخته چرچيل که در زمان شنيدن يک خبر بد جنگى از دهانش افتاد به مبلغ ‌4500 پوند در يک حراجى در شهر نورفولک انگليس چکش حراج خورد.

براى اثبات تعلق اين سيگار به چرچيل همين بس که يکى از کارکنان ساختمان نخست‌وزيرى انگليس آن را نوشته و همراه سيگار به دوستش جک هديه کرده است. جک تا زمان مرگ در سال ‌1987 ميلادى، از سيگار نيم‌سوخته‌ چرچيل نگهدارى مى‌کرده و پس از مرگ آن را به دخترش سپرده است.

به بى‌نظير بوتو گفته بودم

از وقتى بى نظير بوتو به آن طرز فجيع به قتل رسيد، هر سال به سالگردش که مى رسيم اطلاعاتى تازه از آن به گوشمان مى رسد. امسال رييس‌جمهور پاکستان با ابراز نارضايتى از گزارش سازمان ملل در مورد ترور بوتو اعلام کرد که او نسبت به تهديدهاى جانى بى‌نظير بوتو اطلاع داشته و به او هشدار هم داده بود.

آصف على زردارى گفته است: من با اطلاع از تهديدهاى طالبان نسبت به جان بى‌نظير بوتو از او خواسته بودم که به کشور پاکستان باز نگردد. فرزندان بوتو شاهدند.

وى همچنين گفته مدارک زيادى در مورد ترور بى‌نظير بوتو در دست است و عاملان قتل او به زودى اعلام مى‌شوند.

نوه صدام ارث پدرش را مى‌خواهد

برخى منابع خبرى از ظهور کسى که خودش را نوه صدام - پسر عُدى – مى خواند خبر داده اند. اين فرد هنوز نيامده از دولت عراق خواسته است ثروت چند ميليارد دلارى پدر و پدربزرگش را به او پس بدهند.

وى که لابد از عواقب اين نسبت خانوادگى و پيوند خونى بى خبر است، گفته که اسناد و شواهدى در اختيار دارد که اظهاراتش را به اثبات مى‌رساند و آنها را در زمان مناسب اعلام خواهد کرد.


نظر شما :