تلاش حزب عدالت و توسعه برای نزديک شدن به اقليت‌ها

۲۹ آذر ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۸ کد : ۹۷۰۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: رحمان قهرمان‌پور
تلاش حزب عدالت و توسعه برای گرفتن رای از اقلیت‌های مذهبی و قومی و در سطحی فراتر پایبندی این حزب به حقوق برابر شهروندی است. گفتارى از رحمان قهرمان‌پور، تحليلگر مسائل بین‌الملل براى ديپلماسى ايرانى
تلاش حزب عدالت و توسعه برای نزديک شدن به اقليت‌ها

ديپلماسى ايرانى: در مراسم عاشورای امسال اردوغان در لباس نخست وزیر ترکیه به همراه گروهی از وزرا و رهبران احزاب این کشور سخنرانی کرد و ما برای اولین بار شاهد چنین حضوری در تاریخ ترکیه بوده‌ایم. به نظر می‌رسد که با توجه به وجود اقلیت شیعه در این کشور، این سخنرانی از سوی نخست وزیر حاوی اهداف خاصی همچون حمایت از اقلیتی باشد که هنوز حتی در سازمان دیانت ترکیه هم وجود ندارد. رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌المللی، به بحث و بررسی این موضوع پرداخته است.

گفتاری از رحمان قهرمان‌پور، تحليلگر مسائل بین‌الملل، برای دیپلماسی ایرانی: 

حضور آقای اردوغان در مراسم عاشورای امسال از دو جنبه مورد توجه است. یکی جنبه سلبی است و دیگری از جنبه ایجابی.

در بعد سلبی آقای اردوغان به دنبال این است که برگ برنده را از رقبای خود و به طور مشخص کمالیست‌ها آنها بگیرد. یکی از ابزارهایی که در سال های گذشته کمالیست‌ها و نیروهای افراطی از آن برای تحت فشار قرار دادن نیروهای طرفدار تغییر از جمله حزب عدالت و توسعه استفاده کرده‌‌اند بحث تنوع قومی و مذهبی در ترکیه بوده است. این مسائلی که در مورد علویان در دهه 1990 اتفاق افتاد و کشتن هرانت دینک روزنامه نگار ارمنی نیز فضایی را ایجاد کرد که به ضرر احزابی همچون حزب عدالت و توسعه بود. اعترافاتی هم که دستگیرشدگان متهم به کودتا داشته‌اند نیز نشان می‌دهد که یکی از حوزه‌هایی که این افراد برروی آن تاکید دارند و به نوعی از آن استفاده می‌کنند اختلافات قومی و مذهبی است.

آقای اردوغان در بعد سلبی قصد دارد که جلوی بهره‌برداری این گروه‌ها را با چنین موضوع‌هایی بگیرد. اما در بعد ایجابی، موضوعی که آقای اردوغان از سال گذشته دنبال کرده و برای انتخابات سال بعد مد نظر قرار داده است بحث پرداختن به مسائل کردها، اقلیت‌ها و حقوق برابر شهروندی برای تمامی شهروندان ترکیه است. مدتی پیش در استانبول برای اولین بار مرکز فرهنگی علویان افتتاح شد و همین طور پس از چندین دهه برای نخستین بار مرکز عبادتگاه معروف مسیحیان ارتودکس افتتاح شد و به مسیحیان ارتودکس اجازه داده شد تا در مراسم آن شرکت کنند. بنابراین از این منظر حضور آقای اردوغان در مراسم عاشورا نیز ادامه همین سیاست است. یعنی تلاش حزب عدالت و توسعه برای گرفتن رای از اقلیت‌های مذهبی و قومی و در سطحی فراتر پایبندی این حزب به حقوق برابر شهروندی است.

این دو عامل متغیر اصلی برای حضور آقای اردوغان در مراسم عاشورا بوده است.

حضور ولایتی در مراسم عاشورای ترکیه

حضور آقای ولایتی نیز از چند زاویه قابل تحلیل است. یکی اینکه عاشورا یکی از مراسم‌ دیرینه شیعیان است و ایران نیز یکی از مراکز مهم و اصلی شیعه در دنیا. بنابراين حضور یکی از مقامات کشور شیعی ایران در این مراسم امرى کاملا عادی است. دلیل دوم آن هم این است که روابط ایران و ترکیه در سطح بسیار خوبی است، که مشاور عالی مقام معظم رهبری می‌تواند در یک مراسم مذهبی در استانبول شرکت کند. این موضوع نشان دهنده تمایل دو کشور برای گسترش سطح روابطشان است.

اخباری هم منتشر شده بود که آقای ولایتی برای یک سری مذاکرات و رایزنی‌ها حضورداشته که این امر نیز کاملا طبیعی است. زمانی که مقامات به کشوری می‌روند ممکن است مذاکراتی در حاشیه آن انجام شود، اما در رسانه‌های ترکیه این امر بازتابی نداشته است. به عقیده من حضور آقای ولایتی در این مراسم خیلی غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد. و هدف اصلی حضور در مراسم عاشورا و اثبات روابط خوب میان ترکیه و ایران بوده است.

رحمان   قهرمان‌پور

نویسنده خبر


نظر شما :