ادامه مذاکرات حول نقاط مشترک

۱۷ آذر ۱۳۸۹ | ۰۱:۱۶ کد : ۹۵۶۹ اخبار اصلی
مذاکرات ژنو بعد از دو روز و انجام سه دور مذاکره ميان سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا و نماينده گروه 1+5 در مذاکره با ايران، امروز با تعيين زمان و مکان مذاکرات بعدى به پايان رسيد.
ادامه مذاکرات حول نقاط مشترک

ديپلماسى ايرانى:‌ مذاکرات ژنو بعد از دو روز و انجام سه دور مذاکره ميان سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا و نماينده گروه 1+5 در مذاکره با ايران، امروز با تعيين زمان و مکان مذاکرات بعدى به پايان رسيد.

مسئله ترور داشنمندان هسته‌اى ايرانى، دور اول اين مذاکرات را تحت تاثير خود قرار داده بود. سعيد جليلى دور اول مذاکرات را با محکوم کردن ترور داشنمند هسته‌اى ايران آغاز کرد و اين پرسش را از طرف غربى پرسيد که چرا اين ترور‌ها را محکوم نمى‌کند. منوچهر متکى، وزير امور خارجه ايران نيز در سخنان مشابهى درباره ترور دکتر مجيد شهريارى، دانشمند هسته‌اى ايران گفته بود:‌ ما معتقديم که برخى از سرويس‌هاى اطلاعاتى خارجى در اين ترور‌ها مشارکت داشته‌اند. آن‌ها که گمان مى‌کنند کشتار و خشونت مى‌تواند تکنولوژى هسته‌اى ايران را تحت تاثير قرار دهد سخت در اشتباه هستند. گرچه ايالات متحده گفته است که در اين اقدام تروريستى نقشى نداشته است اما اسرائيل و انگلستان از اظهارنظر در اين رابطه خوددارى کرده‌اند.

طرح مسئله ترور دانشمندان هسته‌اى ايران در دور اول مذاکرات آن چنان فضاى گفت‌وگو‌ها را تحت تاثير قرار داد که مسئول هيئت مذاکره کننده روسيه و چين را به تکاپوى آن انداخت تا براى تلطيف فضاى گفت‌و‌گو‌ها به ديدار سعيد جليلى بروند.

به نظر مى‌رسد دور دوم مذاکرات به نسبت جدى‌تر بوده است. در اين دور از مذاکرات توافق شد تا در نشست سوم ميان ايران و گروه 1+5 مسائلى نظير عدم اشاعه، خلع سلاح و همکارى‌هاى صلح آميز در زمينه فناورى‌هاى هسته‌اى مورد بررسى قرار گيرد. ابوالفضل ظهره‌وند درباره دور دوم مذاکرات ميان ايران و گروه 1+5 گفت: در خلال این دوران که غرب تلاش کرد مسیر مذاکره و فشار و فضای تحریم و تهدید را پیگیری کند دیدند که نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه ایران تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

سعيد جليلى بعد از پايان دور سوم مذاکرات به خبرنگاران گفت: در چند دور گفت‌وگويى که امروز پايان پذيرفت، نتيجه گفت‌وگوها اين شد که گفت‌وگو براى همکارى حول نقاط مشترک ادامه پيدا کند. اين موضوعى بود که هيئت ايرانى بر آن تأکيد داشت و در پايان گفت‌وگوها نيز اين تصميمى‌ بود که به طور مشترک با طرف مقابل گرفته شد که ما گفت‌وگوها را صرفاً براى همکارى حول نقاط مشترک مورد نظر طرفين ادامه مى‌دهيم و بر اين مبنا اميدواريم طرف مقابل هم بر اين توافقى که امروز کردند و اين موضعى که اعلام شد ثابت بمانند و بتوانيم گفتگوها را براساس قرارى که گذاشتيم احتمالاً در بهمن ماه در استانبول بر اين مبنا ادامه دهيم.

کاترين اشتون هم در پايان دور سوم گفت‌وگو‌ها اعلام کرد که بناست درباره راه‌هاى عملى براى همکارى درباره دست‌يابى به راه حلى براى نگرانى‌هاى اصلى درباره مسائل هسته‌اى در اواخر ژانويه در استانبول با ايران مذاکره کنيم.

با توجه به اخبار منتشر شده درباره اين سه دور مذاکره ميان نمايندگان ايران و گروه 1+5، به نظر مى‌رسد هم طرف ايرانى و هم طرف غربى با در پيش گرفتن رفتارى محتاطانه، در پى آن هستند که مذاکرات ادامه يابد. تعيين استانبول به عنوان ميزبان بعدى مذاکرات گام مثبتى است که گروه 1+5 براى جلب اعتماد و همکارى ايران برداشته است. هرچند با توجه به حجم کم اخبار منتشر شده درباره اين مذاکرات هنوز زود است درباره امکات ادامه يا توقف گفت‌و‌گو اظهار نظرى داشت.


نظر شما :