سايه سنگين ايران بر نشست شوراى همکارى خليج فارس

۱۶ آذر ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۲ کد : ۹۵۶۶ اخبار اصلی
دو موضوع برنامه هسته‌اى ايران و شهرک‌سازى‌هاى فلسطينيان در اسرائيل محور نشست دو روزه شوراى همکارى خليج فارس در ابوظبى هستند.
سايه سنگين ايران بر نشست شوراى همکارى خليج فارس

ديپلماسى ايرانى: دو موضوع برنامه هسته‌اى ايران و شهرک‌سازى‌هاى فلسطينيان در اسرائيل محور نشست دو روزه شوراى همکارى خليج فارس در ابوظبى هستند.

به گزارش منابع خبرى، نشست شوراى همکارى خليج فارس در حالى آغاز به کار کرده که افشاگرى‌هاى ويکى‌ليکس به شدت بر آن سايه انداخته است. همچنين حاضران نگرانى خود را از تحرکات منطقه‌اى ايران مخفى نکردند اما بر سر افشاى اسناد ويکى‌ليکس تاکيد کردند که به روابط استراتژيک آنها با ايالات متحده تاثير نخواهد گذاشت.

اين نشست همچنين با مذاکرات ايران در وين با گروه 1+5 هم‌زمان شده است. کشورهاى عربى حاضر در جلسه از اين نگرانند که مذاکرات سعيد جليلى، مذاکره‌کننده هسته‌اى ايران در ژنو به نتيجه رسيده و ايران و امريکا بدون در نظر گرفتن منافع واشنگتن به توافق برسند.

مهمترين غايب اين جلسه، ملک عبدالله، پادشاه عربستان است که براى درمان در نيويورک به سر مى‌برد و به نيابت از او امير نايف بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان حضور يافته است. از طرف سعود الفيصل نيز ترکى بن فيصل سرپرست وزارت امور خارجه عربستان حاضر شده است.

نشست شوراى همکارى خليج فارس را شيخ خليفه بن زايد آل نهيان، امير امارات متحده عربى افتتاح کرد. همچنين عبداللطيف الزيانى، به عنوان جانشين عبدالرحمن العطيه، دبير کل اين شورا شد و بدين ترتيب العطيه پس از 9 سال از اين سمت کنار رفت.

در ابتداى نشست و پس از سخرانى افتتاحيه امير امارات، شيخ احمد صباح احمد الصباح، امير کويت سخنرانى کرد و در همان ابتداى سخنان خود تاکيد کرد، بحران هسته‌اى ايران بايد از طريق گفت‌وگو و راه‌هاى مسالمت‌آميز و پايبندى به مبادى قوانين بين‌المللى حل و فصل شود و بى‌شک حل اين پرونده در تحقق امنيت و استقرار منطقه کمک موثرى خواهد داشت.

امير کويت همچنين از ايالات متحده امريکا، کميته بين‌المللى چهار جانبه صلح خاورميانه، اتحاديه اروپا و جامعه جهانى خواست که به اسرائيل فشار بياورند تا شهرک‌سازى‌ها را متوقف کند و تاکيد کرد، تحقق صلح عادلانه و کامل محقق نخواهد شد مگر اين که کشور مستقل فلسطينى که قابليت زندگى داشته باشد، تاسيس شود.

امير کويت همچنين انتخاب قطر را براى ميزبانى جام جهانى فوتبال در سال 2022 تبريک گفت و تاکيد کرد، اين حرکت دستاورد بزرگى براى کشورهاى حاشيه خليج فارس، عربى و جهان اسلام به طور کامل خواهد داشت.

گسترش احتمال رويارويى ايران با جامعه بين‌المللى، افزايش فعاليت القاعده در يمن، عقب‌نشينى نيروهاى امريکايى از عراق و امنيت خليج فارس مهمترين عناوين سياسى نشست شوراى همکارى خليج فارس است.

هفته گذشته ويکى‌ليکس اسنادى را منتشر کرد که نشان مى‌داد واشنگتن و هم‌پيمانان عربش از نفوذ و افزايش قدرت روز افزون ايران به شدت نگران هستند و ابعاد اين نگرانى به اندازه‌اى گسترده است که ملک عبدالله پادشاه عربستان در ديدار با مقامات امريکايى به طور مستقيم خواستار حمله نظامى به ايران شده است. کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس همواره در ظاهر به حفظ رابطه با تهران و حل مسالمت‌آميز مناقشه‌هاى سياسى با آن تاکيد داشته‌اند.


نظر شما :