برزيل، فلسطين را به رسميت شناخت

۱۳ آذر ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۵ کد : ۹۵۲۹ اخبار اصلی
برزيل رسما با پيامى به رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين کشور فلسطين در مرزهاى 1967 را به رسميت شناخت.
برزيل، فلسطين را به رسميت شناخت

ديپلماسى ايرانى: برزيل رسما با پيامى به رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين کشور فلسطين در مرزهاى 1967 را به رسميت شناخت.

به گزارش ايسنا به نقل از سي.ان.ان عربى، لولا داسيلوا، رئيس جمهور برزيل روز جمعه در پيامى به محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين رسما کشور فلسطين در مرزهاى 1967 را به رسميت شناخت. اين پيام داسيلوا به رياض المالکى، وزير امور خارجه در تشکيلات خودگردان فلسطين تقديم شد و مورد استقبال شخصيت‌هاى فلسطينى و در راس آن محمود عباس قرار گرفت.

برزيل در اين پيام عنوان داشت که تشکيل کشور فلسطين در امنيت و صلح بهترين راه‌حل براى پيشبرد روند صلح خاورميانه و تحقق آمال ملت فلسطين و در جهت منافع تمامى کشورهاى جهان است.

وزارت امور خارجه فلسطين اين تصميم برزيل را مورد استقبال قرار داد و در بيانيه‌اى گفت: رهبران فلسطين از اين تصميم شجاعانه برزيل استقبال مى‌کنند. اين موضع‌گيرى برزيل منعکس کننده موضع‌گيرى تاريخى اين کشور در قبال ملت فلسطين و حقوق قانونى فلسطينى‌هاست. محمود عباس نيز از اين تصميم استقبال کرد و آن را متناسب با قوانين بين‌المللى دانست.

آژانس بين‌المللى امور آوارگان نيز اعلام کرد: برزيل با اقامت 100 آواره فلسطينى در اين کشور موافقت کرده و در حال حاضر حدود 22 خانواده فلسطينى در ايالت سائو پائولو مستقر هستند و 18 خانواده ديگر نيز در منطقه‌اى ديگر در جنوب اين کشور اقامت خواهند گزيد.

اما کنگره امريکا و وزير خارجه رژيم صهيونيستى به شدت از تصميم برزيل در به رسميت شناختن فلسطين در مرزهاى 1967 انتقاد کردند و آن را تاسف انگيز خواندند.

النا راس لتینن نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا که در ماه ژانویه آتی سمت ریاست کمیته روابط خارجی کنگره را بر عهده می‌گیرد در این‌باره گفت: تصمیمی که توسط لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل اعلام شد تصمیمی تاسف برانگیز است که نتیجه ای جز آسیب زدن به امنیت و صلح در خاورمیانه ندارد. پیش از هر گونه اقدامی در این زمینه (به رسمیت شناختن فلسطین) باید از طرف فلسطینی خواسته شود به میز مذاکرات مستقیم بازگشته و یهودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

الیوت آنجل نماینده دموکرات کنگره نیز درباره اين تصميم برزيل گفته است: تصمیم برزیل در به رسمیت شناختن فلسطین در مرزهای 1967 آخرین انحراف سیاست خارجی برزیل خواهد بود که در زمان لولا انحرافات زیادی داشته است. برزیل در اتخاذ این تصمیم دچار اشتباه شده است.

از سوی دیگر، آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه دوران ریاست جمهوری داسیلوا تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد، اظهار داشت: از این اقدام رئیس جمهور برزیل شگفت زده شدیم. وی با ابراز تاسف از این تصمیم برزیل افزود: به رسمیت شناختن فلسطین از این جهت که مسئله مرزها جزئی از مذاکرات نهایی ما با فلسطینیان محسوب می‌شود، نقض توافقات اسرائیل و فلسطین است.


نظر شما :