گفت‌وگوی جلیلی و اشتون برای تعیین چارچوب مذاکرات

۱۰ آذر ۱۳۸۹ | ۲۲:۵۹ کد : ۹۵۱۰ پرونده هسته ای
بالاخره بعد از سه ماه دفتر خانم اشتون و آقای جلیلی توانستند زمان و مکانی برای گفت‌وگوی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نماینده گروه 1+5 تعیین کنند که مورد تایید هر دو طرف قرار گیرد.
گفت‌وگوی جلیلی و اشتون برای تعیین چارچوب مذاکرات

دیپلماسی ایرانی: بالاخره بعد از سه ماه دفتر خانم اشتون و آقای جلیلی توانستند زمان و مکانی برای گفت‌وگوی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نماینده گروه 1+5 تعیین کنند که مورد تایید هر دو طرف قرار گیرد.

روز سه شنبه رئیس دفتر شورای عالی امنیت ملی در نامه‌ای به دفتر خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 در مذاکره با ایران، اعلام کرد: در پى رفع مشکل پديد آمده و عذرخواهى خانم اشتون، بستر مناسب براى انجام گفت‌وگوها در 15 آذرماه فراهم شد. بنابراين گفت‌وگوها در ژنو و بر مبناى نامه 15 تيرماه 1389 سعيد جليلى به کاترين اشتون انجام خواهد شد.

در پی بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهای گروه‌های کارشناسی درباره چارچوب و محتوای مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 و اختلاف دیدگاه میان ایران و غرب در رابطه با موضوع مذاکرات، بنابر سخنان محمود احمدی نژاد در کنفرانس خبری روز دوشنبه، قرار است در دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 که در روز 15 آذر ماه برگزار می‌شود، گفت‌وگوها درباره چارچوب اولیه مذاکرات باشد و مذاکرات بعدی به محتوا اختصاص داشته باشد.

در حالی که مقامات ایرانی معتقدند که موضوع گفت‌وگوها میان ایران و گروه1+5 دیگر مسئله هسته‌ای ایران نیست و باید در این مذاکرات مسائل جهانی طرح و بررسی شوند، گروه 1+5 موضوع اصلی مذاکرات را مسئله هسته‌ای ایران می‌داند، هرچند که امکان طرح موضوعات دیگر را غیرممکن تلقی نمی‌کند.

ایران برای روشن شدن چارچوب مذاکرات سه سوال مطرح کرده است و به گفته سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دور اول مذاکرات نیز به دنبال پاسخ این سوالات که تاکنون بی پاسخ مانده است، خواهد بود. این سوالات عبارتند از:

1. هدف از گفتگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟

 2. آیا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟

3. برای روشن شدن مبانی مشترک گفتگو ، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟

ایران همواره با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود بر حق ملت ایران برای بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته‌ای به صورت بومی پافشاری کرده است و به نظر نمی‌رسد این موضع در مذاکرات آتی نیز تغییری پیدا کند. اما در مقابل، منابع خبری از تغییر موضع امریکا و کشورهای غربی درباره غنی سازی اورانیوم در خاک ایران خبر داده‌اند. مقامات غربی که تاکنون با هرگونه فعالیت غنی سازی در خاک ایران مخالفت می‌کردند، هفته گذشته از پیشنهاد جدید امریکا درباره مسئله هسته‌ای ایران خبر داده‌اند. پیشنهادی که حق غنی سازی در خاک ایران را به رسمیت می‌شناسد اما میزان این غنی سازی را محدود به 3.5 درصد می‌داند.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد خواسته غرب برای به توقف غنی سازی در ایران پیش از آغاز مذاکرات، خواه به صورت عمدی و خواه تحت تاثیر مشکلات فنی و تکنیکی، تحقق یافته است.

حال با توجه به تغییرات به وجود آمده در مواضع طرفین، باید دید که آیا غرب به توصیه احمدی نژاد مبنی بر این که از این فرصت ( مذاکرات آتی ) به خوبی استفاده کند، عمل می‌کند یا مثل گذشته با استفاده از تاکتیک اعمال فشار در حین مذاکره، مانع از به نتیجه رسیدن و حل مسئله هسته‌ای ایران خواهد شد.


نظر شما :