تحولات اخیر لبنان و نقش بازیگران منطقه‌ای

۰۸ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۹ کد : ۸۳۴۱ گفتگو
نویسنده خبر: مسعود ادریسی
گفتاری از مسعود ادریسی سفیر سابق ایران در لبنان برای دیپلماسی ایرانی.
تحولات اخیر لبنان و نقش بازیگران منطقه‌ای

دیپلماسی ایرانی: تحولات لبنان و منطقه وارد فاز جدیدی شده است که سفرها و رایزنی‌های اخیر در منطقه را در همان راستا می‌توان ارزیابی کرد. این تحولات خصوصا بعد از سخنان سید حسن نصرالله درباره دادگاه بین‌المللی پرونده ترور رفیق حریری و احتمال اینکه بعضی از اعضای حزب الله به اتهام دست داشتن در این ترور معرفی و محکوم شوند، چهره جدیدی به خود گرفته است. این سفرها و تحولات داخلی لبنان، همچنین درگیری‌های مرزی میان اسرائیل و لبنان، همگی وقایعی است که باعث شده وضعیت لبنان حساس‌تر از گذشته شود. سفرهای اخیر در منطقه را هم می‌توان در همین رابطه ارزیابی کرد.

سفر بشار اسد به همراه ملک عبدالله به لبنان، هم در روابط لبنان با سوریه و هم روابط عربستان با سوریه نقطه عطفی محسوب می‌شود. روابط سوریه و لبنان بعد از جریانات پرونده ترور رفیق حریری، خصوصا بعد از درگیری‌های سال 2008 به شدت تیره شد.

عربستان هم کشوری است که در لبنان صاحب نفوذ است و اهل تسنن لبنان با عربستان رابطه نزدیکی دارند. رفیق حریری ارتباطی قوی با عربستان داشت و هم اکنون نیز سعد حریری اهمیت ویژه‌ای برای عربستان قائل است. این مسائل باعث شده بود که روابط عربستان و سوریه به ویژه در مورد مسئله لبنان بعد از ترور رفیق حریری و احتمال دست داشتن سوری‌ها در این ترور، رابطه‌ای سرد باشد، اما سفر اخیر ملک عبدالله به همراه بشار اسد به لبنان نشان داد که عربستان و سوریه تا حدودی مسائلشان را به خصوص درباره لبنان حل کردند.

سفر بشار اسد به اتفاق ملک عبدالله به لبنان حاکی از این است که هر دو طرف یعنی سوریه و عربستان به نقش طرف مقابل در لبنان اذعان دارند. از طرف دیگر ارتباط دوسویه سوریه و عربستان در مسئله لبنان می‌تواند نشان دهنده تلاش آن‌ها برای کمرنگ کردن نقش ایران در لبنان هم باشد، چرا که ایران هم کشوری است که نقش مهمی در تحولات لبنان بازی می‌کند.

سفر اخیر آقای دکتر ولایتی در کسوت مشاورعالی رهبری به لبنان در راستای تقویت جایگاه ایران در لبنان ارزیابی می‌شود. هدف این سفر عقب نماندن ایران از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بود. البته سفر آقای دکتر ولایتی به لبنان به بهانه شرکت در کنفرانس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی انجام شد اما در حقیقت انجام این سفر در راستای نشان دادن نقش پررنگ ایران در تحولات لبنان بود.

از سوی دیگر سفر علی شامی، وزیر امور خارجه لبنان هم با هدف تاکید لبنان بر نقش ایران در تحولات لبنان انجام شد. دولت لبنان با انجام این سفر می‌خواست نشان دهد که ایران را به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای و کشوری که نقش مهمی در لبنان دارد به رسمیت می‌شناسد. مذاکرات وزیر امور خارجه لبنان با وزیر امور خارجه ایران قطعا درباره تحولات اخیر لبنان و خصوصا درگیری چند روز گذشته ارتش لبنان با اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان بوده است.

مسعود ادریسی

نویسنده خبر


نظر شما :