ايران، موضوعی داغ تر از گرم شدن کره زمین

۰۳ مهر ۱۳۸۶ | ۱۰:۲۹ کد : ۷۴۹ اخبار اصلی
شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با محوریت موضوعاتی نظیر بحران دارفور و روند گرم شدن کره زمین امروز در حالی در نیویورک آغاز شد که به نظر می رسد با بالا گرفتن اختلافات میان ایران و آمریکا این موضوع به مهمترین بحث حاشیه ای سازمان ملل تبدیل شود.
ايران، موضوعی داغ تر از گرم شدن کره زمین

موضوعات حاشیه ای جنجال برانگیز در نشست های سازمان ملل همیشه بیش از مباحث اصلی مورد توجه رسانه ها و محافل سیاسی بوده اند. برای مثال در سال 1960 اولین حضور فیدل کاسترو، رهبر کوبا در اجلاس عمومی سازمان ملل که سخنرانی 4 ساعته وی در این اجلاس را در پی داشت، به یکی از موضوعات داغ اجلاس آن سال تبدیل شد.

14 سال بعد هم زمانی که یاسر عرفات به عنوان رهبر کشور فلسطین پشت تریبون صحن مجمع عمومی قرار گرفت، بسیاری از رسانه های خبری را با خود همراه کرد. آن زمان عرفات با شاخه زیتونی در دست و غلافی خالی از اسلحه به کمر در مقابل رهبران جهان ظاهر شد و از آنان خواست که نگذارد نزاع فلسطینی اسرائیلی به مرحله اى برسد که فلسطینی ها این شاخه را کنار گذاشته و مبارزه با اسلحه را در پیش گیرند.

یک سال بعد هم ایدی امین، رهبر اوگاندا سیاست های واشنگتن را به باد انتقاد گرفت و از آمریکایی ها خواست که جامعه شان را از شر صهیونیست ها رها کنند. وی همچنین خواستار مهار اسرائیل و جلوگیری از تبدیل شدن آن به یک کشور مستقل شد.

برخی از ناظران معتقدند که نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در سال های اخیر روند جدیدی را شاهد است. روندی که طی آن این نشست ها رفته رفته به عرصه ای برای مباحثه بر سر اختلافات سیاسی موجود میان دولت ها تبدیل می شود. اختلافاتی که واشنگتن همیشه یک طرف دعوا در آنها بوده و بسیاری از رهبران جهان اقدامات این کشور را مورد سرزنش قرار داده اند.

نقطه عطف این جریان سال گذشته به وقوع پیوست. در نشست سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا که کشور طی سال های اخیر شاهد بیشترین اصطکاک ها با سیاست های منطقه ای آمریکا بود، اینبار مستقیما جورج بوش، رئیس جمهور این کشور را مورد خطاب قرار داد و او را شیطان، فردی مریض و الکلی خطاب کرد.

ایرادات چاوز اگرچه موضوعی حاشیه ای نسبت به مسائل مهم جهانی و مورد توجه سازمان ملل قلمداد می شد، اما به دلیل سابقه سخنرانی های پیشین وی علیه واشنگتن، به شدت مورد توجه محافل خبری دنیا قرار گرفت، تا جایی که برخی از رسانه ها اظهارات رئیس جمهور ونزوئلا را مهمترین واقعه نشست شصت و یکم مجمع عمومی سازمان ملل برشمردند.

امسال نیز نشست سالانه اعضای سازمان ملل در حالی آغاز می شود که به زعم عده بسیاری حضور محمود احمدی نژاد در آن جنجال برانگیز خواهد بود.

احمدی نژاد در حالی وارد نیویورک شد که رسانه های خبری آمریکا چند روز پیش به استقبال این جنجال رفته بودند. پیشنهاد رئیس جمهور ایران برای بازدید از محل سابق برج های دو قلو موضوعی نبود که این رسانه ها بتوانند به راحتی از کنار آن بگذرند.

به همین دلیل واکنش های گروه ها و دولت آمریکا نسبت به این پیشنهاد از جمله مباحثی بود که هر لحظه مورد پیگیری و انعکاس رسانه ای در آمریکا قرار می گرفت.

احتمال سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا خبر دیگری بود که به حضور وی در نیویوریک ابعاد دیگری بخشید. این پیشنهادی بود که از سوی دانشگاه کلمبیا ارائه شده بود و گروه های دانشجویی فعال در آن اصرار داشتند که دیدار احمدی نژاد از دانشگاه شان به هر نحو ممکن باید صورت پذیرد.

دانشجویان این طور استدلال کردند که آمریکا کشور آزدای است و هر فردی فارغ از موضعی که دولت آمریکا در قبال وی دارد، می تواند به دعوت دانشگاه کلمبیا در این دانشگاه به ابراز عقاید خود بپردازد.

هر چند این دو پیشنهاد در نهایت به دلایل امنیتی صورت واقعیت به خود نگرفت، اما موجب شد که حساسیت افکار عمومی آمریکا و رهبران شرکت کننده در اجلاس عمومی سازمان ملل نسبت به حضور احمدی نژاد در این اجلاس برانگیخته شود.

اما سومین حضور احمدی نژاد در نشست عمومی سازمان ملل ابعاد دیگری هم داشت که به افزایش احتمال درگیری نظامی میان ایران و نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه مربوط می شود.

اظهارات وزیر خارجه فرانسه در مورد احتمال همراهی کشورش در تهاجم احتمالی آمریکا به ایران انتقادهای شدیدی را در ایران علیه سیاست های دولت جدید سارکوزی برانگیخت. این اظهارات البته مورد توجه سیاست مداران و رسانه های دنیا نیز قرار گرفت، زیرا حکایت از صف بندی جدیدی در میان اعضای دائم شورای امنیت و تصمیم های آتی این شورای پیرامون موضوع هسته ای ایران داشت.

چند روز پیش از آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک معاون وزیر خارجه آمریکا از وزرای خارجه اعضای گروه 1+5 دعوت کرد تا در واشنگتن گردهم آیند و پیرامون دور سوم تحریم ها علیه ایران به گفت و گو بپردازند.

اما اوضاع اخیر زمانی پیچیده تر شد که دیروز اعلام گردید نیروهای آمریکایی چند تن از اتباع ایرانی را به اتهام دخالت در ناآرامی های عراق دستگیر کرده اند.

تهران چندی پیش هاله اسفندیاری آمریکایی  ایرانی تبار را که گفته می شد عضو یکی از سازمان های غیردولتی مشکوک در آمریکا است، آزاد کرد و بدین ترتیب چشم اندازی امیدوار کننده از سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک پدید آمد. اما دستگیری اتباع ایرانی در عراق باعث شد که گمانه زنی ها در مورد حضور جنجالی احمدی نژاد و احتمال ایراد یک سخنرانی ضد آمریکایی از سوی وی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل شدت بیشتری به خود بگیرد.

نشریه اکونومیست در این زمینه نوشت: "یکی از مباحث اصلی اجلاس امسال سران سازمان ملل روند گرم شدن زمین است. اما بدون تردید گرمایی که این هفته از درون تالار گردهمایی این سازمان تولید خواهد شد، بسیار شدیدتر خواهد بود. تالاری که در آن بار دیگر احمدی نژاد و بوش تلاش خواهند کرد تا با ابراز نظرشان در مورد مهمترین نزاع نگران کننده جهان، توجهات جهانی را به سوی خود معطوف کنند."


نظر شما :