توان هسته‌ای اسرائیل از شعار تا واقعیت

۳۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۳ کد : ۷۳۵۷ اخبار اصلی
بنا به گفته‌های وانونو، کارشناسان تخمین می‌زنند که اسرائیل حدود ۳۰۰ کلاهک اتمی...
توان هسته‌ای اسرائیل از شعار تا واقعیت

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنفرانس امنیت اتمی که به دعوت باراک اوباما با شرکت سران گروهی کشورهای جهان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۲ و ۱۳ آوریل) در واشنگتن برگزار می‌شود، حضور ندارد. مقامات امریکا عدم شرکت نخست‌وزیر اسرائیل در این کنفرانس را تایید کرده‌اند. اسرائیل نگران آن است که کشورهای اسلامی به رهبری مصر و ترکیه، با پیش‌کشیدن توان اتمی این کشور، مقامات اسرائیلی را تحت فشار قرار داده و آن کشور را مجبور به پیوستن به قرارداد منع گسترش تسلیحات اتمی (NPT) کنند.

گرچه اسرائیل هیچ‌گاه رسما وجود جنگ‌افزارهای هسته‌ای در خاک خود را تایید نکرده است، اما شواهد متعددی در این زمینه موجود است که احتمال آن را تقویت می‌کند.

در دسامبر ۲۰۰۶ میلادی، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل سخنانی را بر زبان آورد که تا آن زمان هیچ یک از سیاستمداران اسرائیلی بازگو نکرده بودند. اولمرت در گفت‌وگویی با یک شبکه خبری در آلمان (N 24) به طور غیرمنتظره و شاید هم به اشتباه اعتراف کرد که اسرائیل صاحب جنگ‌افزار اتمی است.

عبارت اولمرت این چنین بود: «ایران آشکارا و مستقیم دست به تهدید اسرائیل می‌زند و خواهان محو آن از نقشه جهان است. آیا می‌توان تلاش‌های ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی را هم‌تراز کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، اسرائیل و روسیه دانست؟»

اولمرت با این جمله اسرائیل را در دریف کشورهایی قرار داد که به طور رسمی دارنده‌ جنگ‌افزارهای اتمی هستند. اسرائیل بطور رسمی فاقد سلاح هسته‌ای است، اما جهان آن کشور را یک قدرت اتمی به شمار می‌آورد. دیمونا در صحرای نقب، محل اصلی پژوهش ‌و تولیدات هسته‌ای در اسرائیل است.

در بزرگراه تل‌آویو به شهر آشدود در کنار دریای مدیترانه، تابلوهای رهنمایی نصب شده‌اند که نشانگر راه‌های خروجی برای رسیدن به مرکز اتمی سورق هستند. اگر از سیاستمداران اسرائیلی پیرامون تسلیحات اتمی پرسیده شود همواره این پاسخ کلیشه‌ای و تکراری بازگو می‌شود: «اسرائیل هیچ‌گاه به عنوان نخستین دولت، سلاح اتمی را در منطقه بکار نخواهد گرفت.»

روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز با انتشار گزارش و چاپ عکس در اکتبر سال ۱۹۸۶، این پاسخ ناروشن و عجیب سیاستمداران اسرائیلی پیرامون توان اتمی این کشور را برای همیشه بی‌اعتبار ساخت. در این گزارش می‌توان عکس‌ها و طرح‌هایی را دید که وجود زرادخانه‌‌ اتمی در اسرائیل را اثبات می‌کند.

در اصل اسرار اتمی اسرائیل توسط یک تکنیسین هسته‌ای این کشور فاش شد. این تکنیسین پس از ۱۸ سال حبس در زندان‌های انفرادی در اسرائیل اعتراف کرد: «من مردخای وانونو، آن فردی هستم که اطلاعات پیرامون تسلیحات اتمی اسرائیل را برای تهیه گزارشی در اختیار ساندی تایمز قرار دادم.»

وانونو هنوز اجازه‌ ترک اسرائیل را ندارد و مجاز نیست با رسانه‌های خارجی گفت‌وگو کند.

بنا به گفته‌های وانونو، کارشناسان تخمین می‌زنند که اسرائیل حدود ۳۰۰ کلاهک اتمی در اختیار داشته باشد. کشورهای غربی همواره به اسرائیل در پروژه‌های اتمی این کشور یاری رسانده‌اند. امریکا در دهه ۱۹۵۰ یک راکتور پژوهشی به اسرائیل فرستاد و فرانسه نیز با ارسال تجهیزات اتمی و یک راکتور اتمی دیگر در برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل شرکت کرد. آلمان نیز در آغاز سال ۱۹۹۹ با ارسال زیردریایی دولفین به اسرائیل موافقت کرد. به گفته‌ کارشناسان نظامی، این زیردریایی قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

در ژوئن سال گذشته، اسرائیل با اجازه مصر یک زیردریایی جنگی خود را به دریای سرخ گسیل داشت. دولت اسرائیل با این اقدام نشان داد که در صورت حمله اتمی ایران به این کشور قادر به پاسخی سریع و مرگ‌بار خواهد بود. ارتش اسرائیل دارای موشک‌هایی است که براحتی قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند. به گفته کمیته طرفدارمردخای وانونو، این موشک‌ها در جلیله در نزدیکی بیت‌المقدس مستقر هستند.

اسرائیل همچنین درصدد ساخت یک نیروگاه اتمی جدید با کارشناسان داخلی است. یوزی لاندوا وزیر تاسیسات اسرائیل، در ماه مارس امسال در پاریس اعلام کرد که اسرائیل به کمک اردن خواهان تاسیس یک نیروگاه اتمی جدید است. ظاهراً کشور فرانسه ارسال فناوری لازم برای ساخت این نیروگاه را برعهده گرفته است. محل استقرار این نیروگاه در جنوب کشور در صحرای نقب خواهد بود.


( ۵ )

نظر شما :