سبقت گرفتن ائتلاف دولت قانون از رقبا

نورى مالکى نخست وزير مى‌ماند؟ نمى‌ماند؟

۲۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۰:۲۶ کد : ۷۲۳۷ اخبار اصلی
پنج روز از زمان برگزارى انتخابات پارلمانى در عراق مى‌گذرد. نورى مالکى و اياد علاوى رقابت تنگاتنگ با هم را تجربه مى‌کنند.
نورى مالکى نخست وزير مى‌ماند؟ نمى‌ماند؟

 ديپلماسى ايرانى: پنج روز از زمان برگزارى انتخابات پارلمانى در عراق مى‌گذرد. نورى مالکى و اياد علاوى رقابت تنگاتنگ با هم را تجربه مى‌کنند. مردى که در حال حاضر عنوان نخست‌وزيرى را در چنته دارد و البته تا‌کنون موفق هم عمل کرده است مقابل اياد علاوى ايستاده که چندان به تفکيک‌هاى قوميتى اعتقادى ندارد و در چند سال گذشته گاه از حيث محبوبيت عمومى در عرش بوده و گاه بر فرش.
 
ناظران خارجى در انتخابات پارلمانى عراق حضورى فعال داشته‌اند. همگام بر سلامت انتخابات و عادلانه بودن نتيجه‌اى که اعلام خواهد شد ايمان دارند. در اين ميان کميته عالى مستقل انتخاباتى هرزچندگاهى نفس را در سينه مالکى و علاوى حبس مى‌کند. چهل و هشت ساعت پيش بود که رسانه‌هاى داخلى در عراق اعلام کردند که علاوى با فاصله بسيار اندکى از رقيب خود جلو افتاده است. بازى اما دائما در حال تغيير است.

به گزارش آسوشييتدپرس، 89 درصد آرا شمرده شده و اين‌بار ائتلاف دولت قانون به رهبرى نورى مالکى با فاصله حدود 40 هزار راى از ائتلاف اياد علاوى پيش افتاده است.

با اعلام نتايج 70 درصد از آراى مرحله اول انتخابات عراق که مخصوص راى گيرى از نظاميان، کادرپزشکى و بيماران و زندان با حبس کمتر از پنج سال بوده است، اين کميته اعلام کرد که تاکنون 89 درصد آراى کل انتخابات پارلمانى عراق شمارش شده است.

مطابق اعلام اين کميته با شمارش 89 درصد آرا ائتلاف دولت قانون با حدود 40 هزار راى نسبت به ائتلاف العراقيه به رهبرى اياد علاوى پيشتاز رقابت‌ها است. بر اساس آخرين آمار اعلام شده ائتلاف دولت قانون 2 ميليون و 448 هزار و 452 راى و فهرست العراقيه 2 ميليون 408 هزار و 547 راى کسب کرده است.

بر اساس اين آمار 650 هزار نفر از مجموع 950 هزار واجدين شرايط راى در مرحله اول انتخابات عراق در راى گيرى شرکت کرده اند.اين نتايج شامل آراى عراقى‌هاى خارج از کشور که در مرحله دوم انتخابات، راى گيرى از آنها انجام شده است، نمى شود.

پيش از اين آخرين آمار مربوط به نتايج 83 درصد آراى شمارش شده بوده است که طى آن فهرست مالکى با کسب 2 ميليون و 260 هزار و483 راى از فهرست العراقيه که 2 ميليون و 220 هزار و 443 راى را به خود اختصاص داده بود، پيشى گرفته بود.


نظر شما :