رد صلاحيت وزراى کابينه افغانستان، به سود یا ضرر کرزای؟

۱۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۰ کد : ۶۶۲۵ آسیا و آفریقا
اگرچه رد صلاحیت بسیاری از وزیران پیشنهادی کرزای را می‌توان شکستی برای او ارزیابی کرد اما بسیاری از کارشناسان امور افغانستان بر این نظرند که این امر نه تنها شکست که موفقیتی برای کرزای به حساب می‌آید.
رد صلاحيت وزراى کابينه افغانستان، به سود یا ضرر کرزای؟

دیپلماسی ایرانی: ولسی جرگه یا مجلس نمایندگان افغانستان تنها به هفت وزیر پیشنهادی حامد کرزای رئیس جمهوری این کشور برای تشکیل کابینه آینده‌اش رای اعتماد داد. به جز سید مخدوم رهین وزیراطلاعات و فرهنگ، 6 وزیر دیگری که رای اعتماد گرفتند از کابینه پیشین هستند.

وزیران سابق دادگستری، بازرگانی و مبارزه با مواد مخدر از جمله افراد پیشنهادی حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان برای تصدی پست وزارت بودند که رای اعتماد نگرفتند. اسماعیل خان نیز که در گذشته زمامداری وزارت نیرو را به عهده داشت، رای اعتماد نمایندگان پارلمان افغانستان را به دست نیاورد.

اسماعیل خان جنگ سالار هرات، متهم به فساد اداری و نقض حقوق بشر است. جایزه اسماعیل خان برای حمایت از کرزای در انتخابات ریاست جمهوری پست وزارت بود که او با رای نمایندگان مجلس از دست داد.

ولسی جرگه همچنین از ابقای خانم حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان نیز در این پست امتناع کرد. در مورد وزیر امور خارجه جدید افغانستان هنوز تصمیمی گرفته نشده است. رنگین دادفر سپنتا وزیر امور خارجه پیشین افغانستان قرار است باهمین عنوان در پایان ماه ژانویه در کنفرانس جهانی افغانستان در لندن شرکت کند.

به جز سید مخدوم رهین، وزیراطلاعات و فرهنگ، شش وزیر دیگری که رای اعتماد گرفتند از کابینه پیشین هستند. حنیف اتمر وزیر کشور، عبدالرحیم وردک وزیر دفاع، فاروق وردک وزیر معارف، محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و آبیاری، وحید الله شهرانی وزیر معادن و عمر زاخیلوال وزیر دارایی وزیران کابینه پیشین بودند که این بار نیز رای اعتماد گرفتند.

اگرچه رد صلاحیت بسیاری از وزیران پیشنهادی کرزای را می‌توان شکستی برای او ارزیابی کرد اما بسیاری از کارشناسان امور افغانستان بر این نظرند که این امر نه تنها شکست که موفقیتی برای کرزای به حساب می‌آید. چرا که همه کسانی که کرزای خواستار انتخاب شدن آنها بود، رای اعتماد گرفتند و توانستند با آرای کافی حضورشان در کابینه را تثبیت کنند. آنها نه تنها از متحدان کرزای و مورد اعتماد جامعه جهانی بودند بلکه به عنوان افرادی بدون پیشینه فساد اداری نیز محسوب می‌شوند.

سرور جوادی نماینده پارلمان افغانستان در گفت‌و‌گویی با دویچه وله در این مورد گفت: «پیروز کسانی شدند که بیشتر خواست و انتخاب خود آقای کرزای بوده و نه فشارها ... این تیم انتخاب آقای کرزای بود و آن تیم که رد شد انتخاب کسانی که در انتخابات با آقای کرزای متحد شده بودند.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد که حامد کرزای توانسته است از یک سو خواستهای جامعه جهانی را برآورده کند و از سوی دیگر حامیان انتخاباتی خود را از مجلس نمایندگان افغانستان کنار زند.

وحید مژده کارشناس امور افغانستان در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس در این مورد گفت: «وزرایی که نتوانستد از پارلمان افغانستان رأی اعتماد کسب کنند، کسانی بودند که در رقابت‌های انتخاباتی به نفع کرزای مشارکت داشتند و از سوی رئیس جمهوری این کشور به عنوان پاداش به پارلمان معرفی شدند و به همه آنها به صراحت گفته شده بود که خود برای اخذ رای اعتماد از پارلمان تلاش کنند.»

پارلمان افغانستان یک ماه و نیم تعطیل است و کرزای باید پیشنهادهای جدید خود را برای پست‌های وزارت در پایان فوریه به پارلمان عرضه کند.


نظر شما :