روزنامه‌های بریتانیا: غرب لحن خود را در برابر ایران آرام کند

۰۵ مهر ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۲ کد : ۵۷۹۵ اروپا
خبر کشف نیروگاه هسته‌ای جدید در ایران که به گفته غربی‌ها به صورت مخفی ساخته شده و جامعه جهانی از آن خبر نداشته، ادعایی که محمود احمدی نژاد آن را رد می کند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است.
روزنامه‌های بریتانیا: غرب لحن خود را در برابر ایران آرام کند

دیپلماسی ایرانی: خبر کشف نیروگاه هسته‌ای جدید در ایران که به گفته غربی‌ها به صورت مخفی ساخته شده و جامعه جهانی از آن خبر نداشته، ادعایی که محمود احمدی نژاد آن را رد می کند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است.

روزنامه ایندیپندنت چاپ بریتانیا در یادداشتی به قلم آدریان همیلتون نوشت، غرب نباید بر سر کشف جدید مرکز غنی سازی جدید ایران تا این اندازه خشم از خود نشان دهد. چنین تهدیدهایی تنها بر سنگین‌تر شدن فضای بین‌المللی می‌افزاید و خطرات دیگری را به دنبال می‌آورد.

وی در ادامه یادداشت خود از غرب خواسته از تندی لهجه خود در برابر تهران به خاطر حفظ آرامش در خاورمیانه بکاهد.

هملیتون در این یادداشت همچنین به مقایسه گفته‌های هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در اوایل هفته گذشته که گفته بود، تحریم‌ها نمی‌تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد و باید گفت و گو را جایگزین آن کرد، با گفته اوباما در آخر هفته که بر ضرورت تشدید تحریم‌ها علیه تهران تاکیده کرده، پرداخته و یادآور شده که گفته‌های این دو مقام ارشد امریکایی با هم تناقض دارند.

روزنامه گاردین نیز کشف نیروگاه هسته‌ای جدید در ایران را فرصتی برای غرب برای انجام گفت و گوهای جدید دانسته است. گاردین در یاددشاتی به قلم سایمون تسدال نوشت، ایرانی‌ها در گذشته به بازی و فریب و هم‌زمان انجام گفت و گوهای منقطع با غرب بسیار متمایل شده بودند اما این بار به نظر می‌رسد که رو دست خورده‌اند چرا که افشای جدید باعث شده آنها به نیرنگ بازی و فریب جامعه جهانی متهم شوند.

تسدال سپس به افشای خبرهایی از درون وزارت امور خارجه بریتانیا می‌پردازد و می‌نویسد، دیپلمات‌های وزارت امور خارجه بریتانیا به طور سری چند ماه است که خواستار تغییر سیاست در برابر ایران و تشدید تحریم‌ها علیه این کشور تا ابتدای فصل پاییز شده‌اند.

تسدال در ادامه یادداشت خود به تحریک کشورهای آلمان و فرانسه علیه تهران پرداخته و از آنها خواسته صلابت بیشتری در برابر ایران از خود نشان دهند. وی از این دو کشور خواسته روابط تجاری و داد و ستدهای خاص مالی خود با ایران صرف نظر کنند.

نویسنده ثابت روزنامه گاردین در آخر هشدار داده که کشف نیروگاه هسته‌ای جدید در ایران باعث تقویت جدال‌ها در کشورهای همسایه این کشور از جمله در ترکیه، عربستان سعودی و مصر خواهد شد و آنها را وادار خواهد کرد که به دنبال دستیبابی به انرژی هسته‌ای روند و این می‌تواند رقابت تسلیحاتی در خاورمیامه را تشدید کند.

اما روزنامه تایم لندن موضعی تندتر اتخاذ کرده است. این روزنامه با انتخاب عنوان "اوباما افق‌های رو در رویی هسته‌ای با ایران را با کشف مرکز جدید نزدیک قم افزایش داد" نوشت، بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده سناریوی تازه‌ای را برای رویارویی با ایران آغاز کرده‌اند. آنها اکنون این گونه وانمود می‌کنند که کشف مرکز غنی سازی جدید در کوه‌هایی نزدیک به شهر قم دلیلی بر این است که ایران می‌خواهد جامعه جهانی را فریب دهد.

این روزنامه در ادامه به افزایش تهدیدهای غرب و رهبران کشورهای بزرگ جهان علیه ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد، غربی‌ها به سمت افزایش تهدیدها علیه ایران با تشدید تحریم‌ها حرکت کرده‌اند. پرسش این است که اگر ایران باز هم نسبت به خواسته جامعه جهانی جواب منفی دهد، آنگاه غرب چه می‌خواهد بکند؟ اوباما در آخرین موضع‌گیری خود حرف از رو در رویی نظامی با ایران زده، آیا این بدان معنا است که غرب رو در رویی نظامی را با ایران مد نظر قرار گرفته است؟

روزنامه تایم در آخر می‌نویسد، کشف تاسیسات هسته‌ای جدید ایران توسط سازمان اطلاعات و امنیت بریتانیا، فرانسه و اسرائیل صورت گرفته، این موضوع می‌تواند تهدیدی بزرگ در سرنوشت مذاکرات آتی پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان با ایران در ژنو بگذارد.

روزنامه واشتگتن پست نیز با یادآوری این نکته که در موضعگیری روز جمعه علیه تاسیسات هسته‌ای جدید ایران باز هم شکاف میان کشورهای بزرگ و اعضای شورای امنیت نمایان بود، نوشت، روز گذشته رهبران فرانسه، ایالات متحده امریکا و بریتانیا هم‌زمان پشت یک تریبون ایستادند و به شدت از ایران به دلیل مخفیکاری برنامه‌های هسته‌ایش انتقاد کردند. در این میان دو کشور روسیه، آلمان و چین با آنها همراه نبودند. دیمیتری مدودف و آنگلا مرکل با وجود این که بر سر مخفیکاری جدید ایران در ساخت نیروگاه جدید هسته‌ایش موضع محکمی گرفته و نگرانی خود را در برابر آن ابراز داشتند اما در کنار سه رهبر دیگر جهان نیامدند تا به آنها بگویند که مواضعشان با آنها متفاوت است. چین هم که اصولا تا کنون موضع روشنی اتخاذ نکرده است. در این میان سکوت ایتالیا نیز جای بسی تامل دارد.          


نظر شما :