پچپچه‌ها/ همسر پوتین شریک تازه اقتصادی ایران؟/ آن مرد با بالگرد آمد

۱۵ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۲:۲۲ کد : ۵۳۱۱ اخبار اصلی
در این بخش می‌خوانید: استدلال جالب فرمانده نیروی انتظامی درباره بازداشت کهریزک، تصویر ماهواره امید روی اسکناس های 500 تومانی، ورود خودروهای گاز و یک شرکت ارتباطات سیار روسیه به ایران، ادامه بازداشت برنامه‌سازان صداوسیما در آذربایجان، اقدامی نوآورانه در مراسم تحلیف ریاست جمهوری.
پچپچه‌ها/ همسر پوتین شریک تازه اقتصادی ایران؟/ آن مرد با بالگرد آمد

ظرفیت بازداشتگاه کهریزک پر شده بود

در میان اظهارات فرمانده نيروى انتظامى درباره بازداشتگاه کهریزک و دستگیرشدگان حوادث اخیر، نکته جالبی به چشم می خورد که در تناقض با برخی گفته های پیشین مسئولان امنیتی است.

سخنان محمود احمدی مقدم حاکی از آن است که تعداد بازداشت شده ها بسیار بیش از آنی بوده است که پیشتر گفته می شد.

فرمانده نيروى انتظامى گفته است: پس از دستگيرى روز 18تير تعداد افراد بازداشتى در اين بازداشتگاه افزايش يافته بود که باعث به‌ وجود آمدن شرايط نامناسبى شده و علت تعطيلى همين موضوع بود.

وی همچنین خبر از احداث یک بازداشتگاه دیگر داده و افزوده است: تمام بازداشت ‌شدگان بازداشتگاه کهريزک به زندان اوين منتقل شده‌اند و ساخت يک بازداشتگاه استاندارد ديگر در دست اقدام است و تا يک ماه به پايان مى‌رسد که با نظارت سازمان زندان‌ها اداره خواهد شد.

ماهواره امید 500 تومان

با وجودی که از ماهواره امید به عنوان بزرگ ترین دستاورد دولت نهم یاد می شود، تصویر مربوط به این موفقیت ملی بر روی اسکناس های 500 تومانی درج شد.

بانک مرکزی ایران اعلام کرد اسکناس 5000 ریالی با طرح ماهواره امید از 13 مرداد 88 در اختيار بانک‌ها قرار گرفته است.

مشخصات روی اسکناس مذکور مانند اسکناس های 5000 ریالی فعلی و طرح پشت آن تصویر «ماهواره امید و کره زمین» است.

بانک مرکزى همچنين اعلام کرده است که اسکناس های 5000 ریالی در جریان با مشخصات تصویر امام خمینی (ره) در رو و طرح «گل و بلبل» در پشت آن کماکان اعتبار دارد.

خودروها و مگافون روسی در راه ایران

خبرگزاری ریا نووستی گزارش داده است، اولگ مارکوف نماینده گروه گاز (گاز اختصار سه کلمه "گورکوفسکی آفتوموبیلنی زاود" به معنای کارخانه اتومبیل سازی گورکی است) خبر داد که این کمپانی امیدوار است تا پنج هزار دستگاه مینی بوس "سوبول" و "گازیل" به ایران صادر کند.

وی گفت: اخیرا هیئت ما از ایران بازگشته است. ما مذاکراتی را با کمپانی های دولتی در خصوص صادرات مینی بوس های "سوبول" و "گازیل" با این کشور انجام می دهیم.

شمال نشینان ایران با خودروهای قدیمی گاز به خوبی آشنا هستند؛ خودروهایی که بی شباهت به سیتروئن یا ژیان های قدیمی نبود و هم اینک نیز در برخی روستاهای گیلان و مازندران دیده می شود.

اولین محموله قرارداد خودروهای گاز قرار است در ماه اکتبر سال جاری به ایران تحویل داده شود. این خودروها در چارچوب برنامه توسعه ناوگان مسافربری در ایران انجام می شود.

همچنین "گروه گاز" قراردادی با شرکت کمپانی انحصاری صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه موسوم به "روس آبارون اکسپورت" با سوریه درباره صدور کامیون به این کشور امضا کرده است. امسال حدود هزار دستگاه خودرو به سوریه صادر خواهد شد. این گروه 100 دستگاه خودرو هم به کوبا صادر خواهد کرد.

خبر دیگر این است که "مگافون" یکی از شرکت های ارتباطات سیار روسیه که گفته می شود متعلق به همسر ولادیمیر پوتین است در ایران فعالیت خواهد کرد. این شرکت که با بحران مالی شدیدی روبروست، پس از مذاکره با مقامات رسمى ايران توانسته است مجوز گشايش شعبه‌اى از شرکت خود را در تهران اخذ کند.

هرچند اتصالات امارات در ابتدا برنده مناقصه اپراتور سوم تلفن همراه شد، ولی ناگهان زین کویت جایگزین آن شد و حال گفته می شود مگافون روسیه جای زین کویت را خواهد گرفت.

خیاط در کوزه؛ برنامه سازان صداوسیما در بند

شعبانعلى کيوانى تهيه‌کننده و مسعود واعظى تصويربردار صداوسیما که روز 31 تير ماه در مسير بازگشت به ايران در شهرستان لنکران جمهورى آذربايجان در قطار مسير باکو - آستارا توسط نيروهاى پليس اين کشور بازداشت شدند، همچنان در حبس به سر می برند.

در حالی که ایران طی یک ساله گذشته پیشگام در بازداشت خبرنگاران خارجی بوده است، مقامات پليس مهاجرت جمهورى آذربايجان پا را فراتر گذاشته و بهانه های متعددی برای نگه داشتن صداوسیمایی ها پیش کشیده اند.

ظاهرا ماموران امنیتی آذربایجان اقدام به انگشت نگاری از این دو تن کرده اند و منتظر دريافت پاسخ اينترپل در این باره هستند. گفته می شود که مقامات پليس جمهورى آذربايجان در هفته‌ گذشته با دريافت 600 منات - به عنوان جريمه اقامت غير قانونى - وعده آزادى اين دو برنامه ساز تلويزيونى را داده بودند.

 

آن مرد با بالگرد آمد

سرانجام بعد از کش و قوس های بسیار، روز 14 مرداد سر رسید و دکتر محمود احمدى‌نژاد در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوگند ياد کرد.

در مراسم تحلیف که با حضور حدود ۲۴۰ نفر از ۲۹۰ نفر نمايندگان مجلس و در غیبت رییس جمهور سابق (سیدمحمد خاتمی) و رییس مجلس خبرگان برگزار شد، شرایطی کاملا امنیتی برقرار بود و نیروهای زیادی از پلیس، بسیج و سایر ارگان های امنیتی از شب گذشته در خیابان ها و میادین اطراف بهارستان مستقر شده بودند.

از ساعات اولیه صبح نیز تمام خیابان‌های منتهی به بهارستان بسته شده و گشتی های موتورسوار و پیاده در طول خیابان ها به گشت زنی اقدام می کردند. تعداد زیادی از مردم تهران نیز در اعتراض به مراسم تحلیف به خبابان های اطراف مجلس آمده بودند و سعی در تجمع داشتند.

نکته جالب در این میان حضور محمود احمدی نژاد در مجلس به وسیله بالگرد بود. ملاحظات امنیتی ناشی از تجمع مردم و نیروهای انتظامی موجب شد تا وی از راه هوا به مجلس بیاید و اتفاقی نادر را در تاریخ مراسم های تحلیف ریاست جمهوری ایران رقم بزند.


نظر شما :