بازتاب گسترده سخنان جمعه هاشمى در رسانه‌هاى غربى

۲۷ تیر ۱۳۸۸ | ۲۳:۳۶ کد : ۵۱۷۷ اخبار اصلی
روزنامه فایننشال تایمز نیز نوشت، هاشمی رفسنجانی با سخنرانی دیروز خود نشان داد وزنه سنگینی برای اصلاح طلبان است. او به وضوح گفت، کشور در بحران است و بسیاری از مردم نسبت به سلامت انتخابات شبهه دارند.
بازتاب گسترده سخنان جمعه هاشمى در رسانه‌هاى غربى

سخنرانی علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. شاید هاشمی هیچ گاه تصور نمی‌کرد روزی برسد که نه تنها ایرانیان بلکه جهانیان بی‌صبرانه منتظر صحبت‌هایش باشند و سخنرانی اش در سطح جهان این گونه بازتاب یابد. رسانه‌های غربی اهمیت ویژه‌ای به سخنان دیروز هاشمی رفسنجانی دادند و عموما صحبت‌های وی را در صفحات نخست یا جزء سه تیتر اول خود قرار دادند.  

خبرگزارى فرانسه در بازتاب سخنان رفسنجانى گزارش داد، وى راه حلى براى وضعيت ايران ارائه داد. وی در این راه حل خواستار آزادی کسانى که پس از وقايع مربوط به انتخابات 22 خرداد بازداشت شدند، شد و از دولت خواست محدودیت‌ها را از کسانی که از راه قانون مجوز فعالیت گرفته‌اند، بردارد.

خبرگزارى رويترز نيز ضمن مهم ارزیابی کردن سخنان هاشمی رفسنجانی گزارش داد، وی در این سخنرانی تاکید کرد، ايران پس از انتخابات در بحران به سر می‌برد. بسيارى از ايرانيان به نتيجه انتخابات شک دارند.

می‌توان گفت، بیشتر خبرگزاری‌های غربی این گفته هاشمی که کشور در بحران است را بیش از همه پررنگ کردند. شبکه دیوچه وله آلمان نیز با پررنگ کردن همین عبارت هاشمی در وب سایت خود نوشت: هاشمی گفت، پس از انتخابات کشور وارد بحران شده است و خواستار آزادی افراد بازداشت شده مخالف دولت شد. وی در روز جمعه در نقش حامی زندانیان ظاهر شد و به عنوان یکی از رهبران جریان مخالف دولت، رسما گفت بسیاری از مردم ایران نسبت به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران شک دارند.

روزنامه نیویورک تایمز ضمن قرار دادن خبر سخنرانی هاشمی در تیترهای نخست خود نوشت، در حالی که هزاران نفر از مردم ایران در خیابان‌های بیرون زیر گرمای شدید تهران حضور داشتند، علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران از دولت خواست زندانیان سیاسی پس از انتخابات را آزاد کند. وی همچنین تاکید کرد، بسیاری از مردم ایران اعتماد خود را از دست داده‌اند و ما باید اعتماد آنها را با آزادی زندانیان هفته‌های اخیر به آنها باز گردانیم.

روزنامه واشنگتن پست نیز ضمن قرار دادن خبر سخنرانی هاشمی در صدر اخبار خود نوشت، می‌توان گفت مهترین بخش از سخنرانی هاشمی درباره آزادی زندانیان سیاسی و اعطای فضای آزاد بیشتر به رسانه‌ها بود.

روزنامه گاردین نیز با چاپ یادداشتی در صحفه نخست خود به تحلیل سخنرانی دیروز اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت و نوشت، هاشمی با طعنه و زیرکی تمام رهبران جریان مخالف خود را خطاب قرار داد. وی در حالی سکوت یک ماهه خود را شکست که برای شکستن سکوت خود گفت، جمهوری اسلامی مشروعیت مردمی خود را از دست داده است. وی تلاش داشت بدون ذکر نام و با ظرافت تمام پیکان حملات خود را متوجه رهبران جریان مخالف خود که دور احمدی‌نژاد جمع شده‌اند، پرتاب کند. وی تاکید کرد، نظام در بحران است و باید زندانیانی که پس از انتخابات دستگیر شدند، آزاد شوند.

روزنامه فایننشال تایمز نیز نوشت، هاشمی رفسنجانی با سخنرانی دیروز خود نشان داد وزنه سنگینی برای اصلاح طلبان است. وی به وضوح گفت، کشور در بحران است و بسیاری از مردم نسبت به سلامت انتخابات شبهه دارند.

 روزنامه تایم چاپ لندن نیز نوشت، هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران نیز نسبت به صحت انتخابات شک کرد اما شک او متفاوت با شک جریان های مخالف دولت بود. وی از مردم صحبت کرد و گفت، بسیاری از مردم ایران نسبت به صحت انتخابات شک دارند و این شک اعتماد مردم را از نظام صلب کرده است. اما با این حال هاشمی نشان داد همچنان حامی پرقدرت میر حسین موسوی کسی که میلیون ها ایرانی وی را برنده انتخابات می دانند، است و همچنان تلاش می کند به رغم پافشاری رهبران جریان مخالف اصلاحات بحران کنونی را حل و فصل کند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز گزارش داد، هاشمی رفسنجانی دیروز در حالی توسط محافظانش تا تریبون نماز جمعه هدایت شد که انتقادهای روشنی را متوجه رهبران ایران کرد و ضمن هشدار دادن به وضعیت بحرانی کشور گفت: «بسیاری از مردم نسبت به نتایج انتخابات شک و شبهه دارند و رهبران باید این شبهات را بر طرف کنند.»


نظر شما :