پچپچه‌ها/ چشم اسفندیار دولت/ بیانیه‌ای در دفاع از مطبوعات

۲۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۲ کد : ۵۱۷۳ اخبار اصلی
محمود احمدی نژاد با انجام تغییراتی تازه در دولت به استقبال انتقادهای گسترده‌ای رفت که بخش اعظم آنها به انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول برمی گردد.
پچپچه‌ها/ چشم اسفندیار دولت/ بیانیه‌ای در دفاع از مطبوعات

چشم اسفندیار دولت

قبلا هم پیش بینی می شد که با تداوم کار دولت، پستی جدید در اختیار رحیم مشایی قرار بگیرد اما انتصاب او به عنوان معاون اول احمدی نژاد - در حالی که مخالفت های بسیاری را در دوره قبل برانگیخته بود - موجب دلخوری هایی در میان اصولگرایان و طرفداران دولت شده است.

بسیاری از حامیان احمدی نژاد با وجود اعتمادی که به رییس دولت دارند، از پاره ای انتصاب های او گله مندند و انتظار داشتند تا در دولت دهم از تعدادی از مهره های سابق از جمله زریبافان و مشایی و کلهر و... که به نظر آنها همسویی چندانی با منش اصولگرایی دولت ندارند چشم پوشی شود.

بسیاری از نمایندگان مجلس نیز به طور واضح مخالفت خود را با تغییر و تحول های کابینه و به خصوص عملکرد رحیم مشایی ابراز داشته اند و بلافاصله بعد از شنیدن خبر مربوط به معاون اولی مشایی اقدام به موضع گیری کرده اند.

محمد تقی رهبر رییس فراکسیون روحانیون مجلس به مهر گفته است که انتخاب رحیم مشایی به عنوان معاون اول بر خلاف انتظار دلسوزان نظام است و مراجع عظام، علما و بسیاری از علاقه مندان احمدی نژاد این مسئله را برنخواهند تابید.

مشایی شاید برای گشودن قفل مذاکره با امریکا و روغن کاری در امور سیاست خارجی دولت و تعدیل گفتمان افراطی آن آمده باشد. سمتی هم که در اختیار اوست اختیار عمل لازم را به مشایی می دهد تا در قامت مرد دوم کابینه رایزنی هایی را در این باره انجام دهد.

علاوه بر او، پرويز داودى به سمت مشاور رييس جمهور تقلیل یافته، مسعود زريبافان به رياست بنياد شهيد و امور ايثارگران منصوب شده، هاشمى ‌ثمره در سمتی جدید الخلقه به عنوان دستيار ارشد رييس ‌جمهور معرفی شده، على ‌اکبر صالحى جانشین آقازاده در سازمان انرژى اتمى شده و حميد بقایى از سمت قائم مقامی به جایگاه ریاست سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى رسیده است.

بیانیه اعتراض آمیز انجمن دفاع از آزادی مطبوعات

انجمن دفاع از آزادى مطبوعات نسبت به تهديد بى‌سابقه‌ رسانه‌ها و سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران اعتراض کرد.

در این بیانیه آمده است: يک ‌ماه پس از انتخابات رياست‌جمهورى دهم، تلاش دشمنان آزادى و مخالفان دموکراسى براى انسداد مطلق فضاى رسانه‌اى در ايران، به‌گونه‌اى بى‌سابقه شدت يافته است. اعمال فشارهاى گسترده بر مطبوعات منتقد و غيرخودى، بازداشت و سرکوب روزنامه‌نگاران، تشديد بى‌سابقه‌ى قيلترينگ و محدوديت‌هاى گسترده در فضاى اينترنت، قطع سيستم ارسال پيامک (SMS)، برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران خارجى و ايجاد محدوديت‌هاى شديد براى ايشان و نيز اقدامات رسانه ملى (صدا و سيماى جمهورى اسلامى) در انتشار اخبار کذب و گزارش‌هاى غيرواقعى از رويدادهاى اخير، تنها بخشى از تلاش‌هاى دشمنان آزادى و مخالفان دموکراسى براى تحقق انسداد مطلق در فضاى اطلاع‌رسانى ايران پس از انتخابات 22 خرداد88 است.

این بیانیه با تاکید بر اینکه در هفته‌ های اخير حدود 50 تن از روزنامه‌نگاران و اهالى مطبوعات و نیز سه تن از اعضاى شوراى مرکزى انجمن، بدون رعايت ترتيبات قانونى بازداشت شده‌اند، افزوده است: نامعلوم بودن نوع اتهام بازداشت‌شدگان (اهالى رسانه و نويسندگان)، بى‌خبرى خانواده‌ها از وضعيت ايشان، جلوگيرى از تماس روزنامه‌نگاران دربند با خانواده‌ها يا وکلاى خود، يا تماس‌هاى بسيار محدود آنان، بخشى ديگر از برخوردهاى غيرقانونى با اصحاب رسانه و قلم در هفته‌هاى اخير است. علاوه بر موارد پيش گفته، بايد از فشارهاى مستقيم و غيرمستقيم برخى نهادهاى امنيتى، قضايى و نظامى بر اندک نشريات منتقد و غيرخودى موجود، و به‌ويژه اعمال سانسور شديد و بى‌پروا بر مطبوعات توسط زيرمجموعه‌هاى دادستانى تهران ياد کرد. اين وضع، آزادى مطبوعات را در يکى از بدترين دوران‌هاى خود قرار داده است.

انجمن دفاع از آزادى مطبوعات ضمن اعتراض شديد به سرکوب آزادى بيان و قلم و مطبوعات و اعمال محدوديت‌هاى گسترده و بى‌سابقه عليه نشريات و رسانه‌هاى منتقد و مستقل و غيرخودى، خواستار آزادى هرچه سريع‌تر تمامى بازداشت‌شدگان حوادث اخير و به‌ويژه روزنامه‌نگاران و اصحاب مطبوعات و فعالان حوزه‌ رسانه شده است.

انجمن دفاع از آزادى مطبوعات همچنين با ابراز نگرانى نسبت به نحوه‌ برخورد با سه تن از اعضاى شوراى مرکزى خود، در مورد وضع جسمانى و سلامتى ايشان به نهادهاى مسئول هشدار داده و تداوم روند موجود را موجب وارد آمدن آسيب‌هاى جبران‌ناپذير بر منافع ملى ايران دانسته است.


نظر شما :