سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۱۲ تیر ۱۳۸۸ | ۱۵:۱۰ کد : ۵۰۵۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه، رییس مجلس، رییس دولت، وزیر اطلاعات، سفیر ایران در بحرین و معاون رییس جمهور مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

زمينه‌هاى مشارکت موثر‌ هيات ايرانى در کنفرانس افغانستان فراهم نشد

حسن قشقاوى سخنگوی دولت گفت: براساس توافقات اوليه بين جمهورى اسلامى ايران و ايتاليا، مقرر شده بود با هدف افزايش حداکثرى دستاوردهاى کنفرانس افغانستان در شهر تريسته ايتاليا، قبل از برگزارى کنفرانس مذکور برخى مقدمات اوليه و فنى از جمله مذاکرات کارشناسى هيات‌هاى دو کشور برگزار و از اين طريق زمينه‌هاى لازم براى حضور موثر‌تر هيات ايرانى در کنفرانس افغانستان فراهم گردد. ليکن زمينه مشارکت فراهم نگرديد.

دولت آمريکا بايد بداند اين ادبيات گفت‌وگو نيست

رييس‌ دولت با بيان اينکه ملت ايران با بزرگوارى و کرامت از پيشنهاد آمريکا براى گفت‌وگو استقبال کرده است، تاکيد کرد: دولت آمريکا بايد بداند اين مواضع و ادبيات گفت‌وگو نيست و نبايد تجربه سوخته و شکست‌خورده دوران آقاى بوش را تکرار کند.

احمدى‌نژاد تصريح کرد: برخى دولت‌ها از جمله آمريکا بهتر است تا دير نشده به نحوى رفتار خود را اصلاح کنند که ملت ايران متوجه شود؛ زيرا ملت ايران همواره اهل منطق و گفت‌وگو و خواهان صلح، عدالت و قانون و احترام براى همه است.

بنده از آقای اوباما تعجب کردم

محمود احمدی نژاد به موضع‌گیری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: در این ایام بنده از آقای اوباما تعجب کردم که چرا در مسائل کشورهای دیگر همچون ایران دخالت کرد. کسی که از ابتدا تا کنون دم از تغییر زده است ولی دیدیم اظهاراتی آن هم به دور از ادب کرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: شما که دم از تغییر و گفتگو می‌زنید چرا با این ادبیات آن هم در برابر ملت ایران سخن می‌گویید؟ این سخنان شما مشت شما را در برابر ملت ایران باز کرد آن هم نه تنها ملت ایران بلکه در برابر ملت‌های جهان. سردمداران آمریکا با اظهارات بیجای خود نقاب خود را کنار زدند و میلیون ها نفر انسان این موضوع را به چشم خود دید. کاری که اگر ما می‌خواستیم از طریق دیپلماسی انجام می‌دادیم باید هزاران میلیارد تومان خرج می‌کردیم تا به دنیا بگوییم اینها عوض شدنی نیستند.

انتخابات دهم خط بطلانی بر اندیشه لیبرالیسم کشید

محمود احمدی نژاد با اشاره به حضور 85 درصدی ملت ایران در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این دوره 40 میلیون انسان آگاه به نمایندگی از 70 میلیون حادثه بزرگی را در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران رقم زدند. نفس 85 درصدی و حضور واجدین شرایط در این دوره از انتخابات در اصل به زیر کشیدن دموکراسی لیبرال بود. حضور 40 میلیونی انسان‌های پاک و رای به آرمان‌های انقلابی به نوعی دیگر خط بطلانی بر اندیشه لیبرالیسم کشید.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات 22 خرداد مجلس ختم دموکراسی لیبرالیسم و اندیشه لیبرال بود، اظهار داشت: مشارکت حداکثری ملت ایران آگاهی مردم ما را به نمایش گذاشت که همین امر باعث شده است که همه بنیان‌ها و رفتارهای غرب زیر سئوال برود چرا که آنان امروز از خودشان این سئوال را می‌کنند که اگر دموکراسی و آزادی در ایران این است دموکراسی و آزادی ما چیست؟

امروز بلا استثنا همه ملت های عالم چشم امیدشان به ملت ایران است

محمود احمدی نژاد تاکید کرد: اجرای عدالت ماموریت فرد نیست بلکه یک ماموریت جهانی است چرا که پیگیری عدالت به سرعت در جهان به سرعت در حال الگو شدن است.

وی در ادامه گفت: امروز بلا استثنا همه ملت های عالم چشم امیدشان به ملت ایران است. ملت ایران را به عنوان ملت الگو و نجات بخش می شناسند بنده این موضوع را روزانه از کلام سیاستمداران، دانشمندان، مردم کوچه و بازار نقاط مختلف جهان می شنوم.

تمجید سفیر ایران از موضع بحرین در قبال انتخابات ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین از موضع بحرین در قبال حوادث اخیر ایران به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تمجید کرد و گفت: عملکرد فاحش غرب در حوادث اخیر ناشی از نشناختن ملت ایران بود.

حسین امیر عبداللهیان پیرامون حوادث جاری در ایران گفت: بحرین، کویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی و چند کشور منطقه از جمله کشورهای عربی بودند که پیام تبریک ارسال نمودند و موضع واحد خود را مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی ایران اعلام داشتند و تاکید کردند که آنچه در ایران می گذرد مساله داخلی است.

موضوع بطلان انتخابات، خدعه و نيرنگ کشورهاى غربى بود

پرویز داوودی با بيان اينکه ايجاد اغتشاش‌، شائبه تقلب در انتخابات و سر دادن موضوع بطلان انتخابات، خدعه و نيرنگ بزرگى است که کشورهاى غربى به راه انداخته‌اند، تصريح کرد: بطلان هيچ جايى در انتخابات اخير ندارد.

معاون اول رييس جمهورى با بيان اينکه اکنون که کشورهاى غربى نگران اين موضوع‌اند که جمهورى اسلامى ايران ابزار تبليغاتى آنها را از دستشان مى‌گيرد، گفت: بر عهده گرفتن فرماندهى اغتشاشات و ايجاد يک ايستگاه تلويزيونى براى اين موضوع از دسيسه‌هايى است که کشورهاى غربى در انتخابات اخير ما دنبال کردند.

ايران حاضر است به قدرت‌هاى زورگو از جمله آمريکا کمک کند

محمود احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه "ملت ايران حاضر است براى عوض کردن مبانى فکرى و استقرار در مسير عدالت به قدرت‌هاى زورگو از جمله آمريکا کمک کند" تصريح کرد: اگر نصيحت دلسوزانه براى اصلاح رفتار خود در قبال ملت‌ها از جمله ملت ايران را نپذيرند، سرنوشت آقاى بوش در انتظارشان است که خداوند وى را به خاک مذلت نشاند.

وی خطاب به سران برخى کشورهاى اروپايى و آمريکا گفت: اگر به دخالت‌ها و رفتار بى‌ادبانه در قبال جمهورى اسلامى ايران ادامه بدهيد؛ پاسخ ملت ايران قاطع و پشيمان کننده خواهد بود و شما را به پشيمانى وادار مى‌کنند.

توصیه به دولت امریکا

علی لاريجانى گفت: توصيه ما به دولت جديد آمريکا اين است که با احترام به حقوق ملت‌ها سياست‌هاى مداخله‌جويانه گذشته را کنار بگذارد. اين تغيير هم به نفع منطقه است و هم به نفع آمريکا و نيروهاى نظامى خسته آنان.

رييس مجلس شوراى اسلامى با اشاره به اينکه آنان اصرار نکنند که از طريق توافقنامه امنيتى در عراق فرصت‌هايى براى حضور بلاوجه خود دست و پا نمايند، گفت:‌ امروز ملت عراق از دولت و مجلس ملى برخوردار است که همه اقوام و احزاب در آن مشارکت دارند. بايد به اين ظرفيت ملى امکان تجربه داد نه با ترساندن آنان از خطر تروريسم همچنان عراق را در بند خويش کشاند.

رييس کميته اجرايى و شوراى بين‌المجالس خطاب به نمايندگان مجالس اسلامى حاضر در اين اجلاس گفت: تروريسم و اشغال دو روى يک سکه هستند. اگر مى‌خواهيد تروريسم خاتمه يابد بايد تلاش کنيم تا اشغالگران دست از اشغال و سلطه بر کشورهاى بردارند.

کاهش روابط با هیچ کشور اروپایی از جمله انگلیس را در دستور کار نداریم

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا ایران در پی مسدود کردن فعالیت های سفارت انگلیس درتهران است؟ یادآور شد: همان طور که پیش از این گفتم محدودسازی روابط، کاهش سطح روابط یا اخراج برخی کارکنان یک سفارتخانه مسائلی جدای از آن است و ما کاهش روابط با هیچ کشور اروپایی از جمله انگلیس را در دستور کار نداریم.

استکهلم همواره به عنوان شهری ناامن برای سفارتخانه ها مطرح است

قشقاوی با اشاره به خاطرات دوران ماموریتش در کشور سوئد افزود: البته بنده خاطره بدی از آن دوران ندارم ولی استکهلم همواره به عنوان شهری ناامن برای سفارتخانه ها مطرح است و حمله به دیپلمات ها در آنجا سابقه دارد؛ با توجه به حمله ای که مدت ها قبل به سفارت ایران و همچنین سفارت آلمان شرقی در این شهر صورت گرفته دیپلمات ها در استکهلم همواره نگران امنیت خود هستند.

مشغله کاری احمدی نژاد دلیل لغو سفر وی به لیبی

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دلایل لغو سفر دکتر محمود احمدی نژاد به لیبی گفت: قطعیت انجام این سفر از ابتدا طرح موضوع ، از سوی منابع رسمی اعلام نشده بود و علت عدم انجام این سفر نیز مشغله های رئیس جمهوری اسلامی ایران و اولویت های دیگر کاری ایشان می باشد.

هدف دشمن هنوز هم از بين بردن جمهورى اسلامى است

غلامحسین محسنی اژه ای با بيان اینکه "دشمن با حفظ راهبرد رويکرد خود را تغيير داد" افزود: هدف دشمن هنوز هم از بين بردن جمهورى اسلامى است، اما ديد از روشى که در پيش گرفته موفق نيست؛ بنابراين به دنبال مقابله با محتوا و مغز جمهورى اسلامى است تا تنها نامى از جمهورى اسلامى باقى بماند، آن هم جمهورى اسلامى که در تضاد با سلطه و منافع آن‌ها نباشد.

وزير اطلاعات خاطرنشان کرد: براى رسيدن به هدفى که در نظر گرفته‌اند، به اين نتيجه رسيدند که غير از فشارهايى که از خارج به ايران صورت مى‌گيرد، بايد از داخل ايران برنامه‌اى براى استحاله افراد و براى اثرگذارى در ذهن و فکر و روش و منش ايرانى داشته باشند.

رسانه‌هاى غرب مسائل داخلى ايران را طور ديگرى جلوه دادند

علی لاریجانی در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه "آيا جريانات اخير ايران ريشه در مسائل داخلى دارد يا ريشه در اختلاف غرب با شما دارد؟" گفت: رسانه‌هاى گروهى غرب مسائل داخلى ايران را طور ديگرى جلوه دادند.

رييس مجلس شوراى اسلامى با طرح اين سوال که "مساله اصلى چيست؟" تاکيد کرد: در ايران مساله دموکراسى يک موضوع جدى و پايه‌اى براى حکومت ماست. تمام مقامات جمهورى اسلامى ايران به نحوى از سوى مردم انتخاب مى‌شوند.


نظر شما :