نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۱ کد : ۴۶۹۸ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

مشعل: هرگز با دولت فياض همکارى نمى‌کنيم

 

رييس دفتر سياسى حماس تاکيد کرد: حماس تشکيل هر دولت فلسطينى به رياست سلام فياض را رد مى‌کند.

 

خالد مشعل رييس دفتر سياسى حماس، در مراسم گروه‌هاى فلسطينى به مناسبت شصت و يکمين سالروز نکبت در دمشق گفت: ما هرگز با اين دولت که به طور شتابزده تشکيل شده همکارى نمى‌کنيم.

 

وى خاطرنشان کرد: ما از موضع‌گيرى فتح در قاهره مطلع شديم و آنها به ما گفتند که مخالف تشکيل دولت به رياست سلام فياض هستند.

 

لیونی: تشکيل دو کشور به نفع اسراييل است

 

وزير خارجه‌ پيشين رژيم صهيونيستى اعلام کرد: راه حل تشکيل دو کشور به نفع اسراييل است.

 

تزيپى ليونى در گفتگو با روزنامه‌ هاآرتص گفت: ايدئولوژى من به فلسطينى‌ها مربوط نيست. فکر نمى‌کنم که به آنها لطف مى‌کنم. هدف نهايى من اسراييل به عنوان يک کشور يهودى است.

 

ليونى افزود: اين بينش در مورد زندگى يهوديان در سرزمين اسراييل نيست بلکه به زندگى يهوديان در يک کشور دموکراتيک که به معنى اکثريت يهودى است، ارتباط دارد.

 

نخست وزير هند اعلام پيروزى کرد

 

نخست وزير هند در انتخابات پارلمانى اين کشور اعلام پيروزى کرد و گفت که راى دهندگان به ائتلاف تحت رهبرى کنگره، وظيفه‌اى بزرگ را محول کردند.

 

فرانسه اولين زندانى گوانتانامو را پذيرفت

 

سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه اظهار داشت که فرانسه يکى از زندانيان گوانتانامو را ضمن اعطاى ويزاى عادى (غير شنگن) به وى، در کشور خود پذيرفت.

 

اين زندانى گوانتانامو اخضر بومدينه نام دارد و تبعه‌ الجزاير است. به گفته‌ سخنگوى وزارت امور خارجه‌ فرانسه، به اين زندانى تنها ويزاى عادى (غير شنگن) داده شده است.

 

پنجمین دور گفتگوهای ملی فلسطین

 

نمایندگان جنبش های حماس و فتح با نظارت عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات مصر، پنجمین دور گفتگوهای خود را برای حل مسائل باقی مانده آغاز کردند.

 

این گفتگوها که در ماه آوریل گذشته به حال تعلیق در آمده بود درباره ترکیب دولت وحدت ملی و برنامه آن نتیجه بخش نبوده است.

 

یک مسئول بلندپایه مصری تاکید کرده است گفتگوهای ملی فلسطین وارد مراحل نهایی خود شده است و امید می رود این گفتگوها به توافقی برای پایان دادن به حالت شکاف و دودستگی یا حداقل به پیشرفتی منجر شود تا توافقنامه نهایی در آخرین دور گفتگوها به دست آید.

 

زنان براى نخستين بار به مجلس کويت راه يافتند 

 

بر اساس اعلام نتايج انتخابات کويت، چهار زن براى نخستين بار به مجلس اين کشور راه يافتند.   

 

به گزارش ايرنا، در انتخاباتى که روز شنبه در کويت برگزار شد، "معصومه المبارک" وزير اسبق بهداشت، "اسيل العوضى"، "رولا دشتى" و "سلوى عبدالله الجسار" توانستند اکثريت آراى لازم براى حضور در مجلس "امت" را به دست آورند.

 

در اين بين معصومه المبارک در صدر فهرست حائزين اکثريت آراى حوزه انتخابيه يک و اسيل العوضى نيز نفر دوم حوزه انتخابيه سه بوده اند.

 

کشورهاى گروه همکارى 11 در اردن توافقنامه امضا کردند

 

در پايان نشست کشورهاى گروه يازده که شنبه شب در حاشيه همايش اقتصاد جهانى براى خاورميانه (داووس) در منطقه بحر الميت اردن برگزار شد توافقنامه چارچوب همکارى اقتصادى، تجارى و فرهنگى ميان اين کشورها به امضا رسيد.   

 

اين توافقنامه با حضور روساى جمهور کرواسى، گرجستان، سريلانکا و شاه اردن و نخست وزيران مغرب و اردن امضا شد. اين توافقنامه يک مرحله جديد از کار بين اين گروه و يک چارچوب براى سازماندهى همکارى ها ميان اين کشورها را تشکيل مى دهد.

 

فتح و حماس با تشکيل نيروهاى امنيتى مشترک در نوار غزه توافق کردند

 

نبيل شعث عضو کميته‌ مرکزى فتح، در جمع خبرنگاران گفت: فتح و حماس بر سر تشکيل يک نيروى مشترک ميان دو گروه جهت همکارى و فعاليت در نوار غزه تا زمان برگزارى انتخابات پنجم ژانويه 2010 توافق کردند اما هنوز درباره‌ تعداد اعضايى که از هر دو گروه در اين نيروى مشترک حضور خواهند داشت و چه فعاليتى خواهند داشت، توافقى نشده است.

 

پرز: براى مذاکره مستقيم با سوريه و صلح با فلسطينى‌ها آماده‌ايم

 

شيمون پرز رييس رژيم صهيونيستى در کنفرانس خبرى بعد از ديدار با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و در پايان نشست همايش اقتصادى بين‌المللى در بحرالميت گفت: اسراييل آماده‌ برقرارى صلح با فلسطينى‌هاست.

 

وى در عين حال خواستار تغيير طرح صلح عربى (عقب نشينى اسراييل از سرزمين‌هاى عربى که در سال 1967 اشغال کرده در ازاى عادى سازى روابط با بيش از 57 کشور عربى و اسلامى) شد.

 

پرز گفت: اعراب به ما گفتند که آماده‌ مذاکره نيستند و شما بايد اين طرح صلح عربى را بررسى کنيد، اما در معاهده‌ صلح عربى بند مربوط به آوارگان بايد شامل دستيابى به راه حل عادلانه و مورد توافق باشد و براى اين که به توافق برسيم بايد مذاکره کنيم.

 

افزایش درگیری ها در سومالی

 

اوایل روز یکشنبه شورشیان گروه الشباب شهر جوهر واقع در شمال موگادیشو را تصرف کردند و در درگیری ها در این شهر حداقل هفت نفر کشته شدند و آمار کلی افراد کشته شده به 200 نفر رسید.

 

طبق آخرین گزارش ها بیش از 20 هزار نفر مجبور به فرار از خانه های خود در طی ده روز گذشته شدند. نگرانی ها در مورد اینکه شورشیان گروه الشباب پایتخت موگادیشو را ویران خواهند کرد، افزایش یافته است.

 

کلینتون نماینده ویژه سازمان ملل در هائیتی شد

 

رئیس جمهوری اسبق آمریکا به سمت نماینده ویژه سازمان ملل متحد در هائیتی منصوب شد.

 

با این انتصاب، کلینتون در امر بازسازی هائیتی مشغول به کار می شود. هائیتی در سال گذشته گرفتار توفان های گرمسیری شد که در نتیجه این توفان ها 800 نفر از مردم این کشور کشته شده و خسارتی بالغ بر یک میلیارد دلار بر آن وارد شد.

 

چهار تن از رهبران ارشد ببرهاى تاميل کشته شدند

 

پس از اينکه شورشيان ببرهاى تاميل اعلام کردند مبارزات آنها که يک ربع قرن به طول انجاميد به "پايان تلخ" خود رسيده است، ارتش سريلانکا اعلام کرد: چهار تن از مقامات ارشد ببرهاى تاميل از جمله پسر بزرگ رهبر اصلى اين شورشيان در مناطق جنگى شمال اين کشور کشته شدند.

 

 رژيم صهيونيستى ساخت يک شهرک جديد در کرانه باخترى را آغاز کرد

 

راديو ارتش رژيم صهيونيستى گزارش داد: اسراييل براى اولين بار در 26 سال گذشته روند ساخت يک شهرک جديد در شمال کرانه باخترى را آغاز کرده است.

 

مجوز ساخت 20 واحد مسکونى در شهرک جديد ماسکيوت صادر شده و پيمانکاران براى شروع کار پى سازى وارد محل ساخت شده‌اند.

 

آغاز مذاکرات خلع سلاح هسته‌اى آمريکا و روسيه

 

آمريکا و روسيه اولين دور از مذاکرات با هدف جايگزينى معاهده‌ى خلع سلاح هسته‌اى مربوط به دوران جنگ سرد که در ماه دسامبر اعتبارش به پايان مى‌رسد را آغاز کردند.

 

مذاکرات در مورد معاهده کاهش تسليحات استراتژيک (استارت-START) در هسته‌ اصلى طرح باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا براى احياى روابط آمريکا - روسيه قرار داشته است.

 

رئیس پارلمان انگلیس استعفا می‌دهد

 

رئیس مجلس عوام بریتانیا 19 مه (29 اردیبهشت)‌ اعلام کرد در ماه ژوئن (خرداد ماه)‌ از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

 

استعفای مایکل مارتین، پس از انتقادات در مورد نحوه عملکرد او درباره رسوایی مربوط استفاده نمایندگان از بودجه‌های عمومی برای هزینه‌‌های شخصی صورت می‌گیرد. رسوایی‌های مالی چند تن از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا به شدت حیثیت به اصطلاح "مادر پارلمان‌ها"‌ را لکه‌دار کرده است.

 

سقوط هواپیمای نظامی اندونزی در شرق جاوا

 

سقوط هواپیمای نظامی اندونزی با 100 مسافر در جاوا دست کم 68 کشته به جا گذاشت.

 

این هواپیما که در شرق جزیره جاوا و در دهکده گپلاک به زمین برخورد کرد چندین منزل مسکونی را نیز تخریب کرد و خسارات زیادی بر جا گذاشت.


( ۱۸ )

نظر شما :