شمارش معکوس برای بازگشایی سفارت مصر در بغداد

هيات‌هاى دیپلماتيک مصری و عراقی هم‌زمان در بغداد و قاهره

۲۶ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۲ کد : ۴۳۶۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
یک هیات عالی رتبه دیپلماتیک مصری صبح روز دوشنبه 13 آوریل وارد بغداد شد تا زمینه­های بازگشایی سفارت مصر در بغداد را مهیا کند. قرار است این هیات چهار روز در بغداد باشد. مالکی نیز با اعزام وزیر کشور در امور آشتی ملی به قاهره تلاش دارد احزاب معتدل مخالف دولت عراق را راضی کرده تا آشتی ملی را بپذیرند و به عراق بازگردند.
هيات‌هاى دیپلماتيک مصری و عراقی هم‌زمان در بغداد و قاهره

یک هیات عالی رتبه دیپلماتیک مصری صبح روز دوشنبه 13 آوریل وارد بغداد شد تا زمینه­های بازگشایی سفارت مصر در بغداد را مهیا کند. قرار است این هیات چهار روز در بغداد باشد. 

یکی از دیپلمات­های همراه در این هیات که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: «ما به بغداد آمده­ایم تا درباره مکان سفارت، چگونگی تامین مناسب امنیت و چگونگی رفع نیازهای کارکنان آن را بررسی کرده تا زمینه­های افتتاح آن را در آینده نزدیک مهیا کنیم.» 

وی درباره نام سفیر و کسانی که قرار است در این سفارت مشغول به کار شوند، گفت: «در زمان مناسب نام افرادی که قرار است در اینجا فعال شوند، اعلام خواهد شد. اعلام نام سفیر نیز پس از پایان کار بازسازی سفارت انجام می شود.» 

این در حالی است که هم­زمان با آمدن این هیات به عراق هیات عالی رتبه­ای از عراق نیز در قاهره به سر می­برد تا زمینه­های گفت و گو با گروه­های مخالف عراقی را بررسی کند. گرچه برخی از گروه­های سیاسی عراقی مخالف نسبت به نیت دولت عراق در این زمینه ابراز بدبینی کرده­اند. 

اکرم الحکیم وزیر کشور در امور گفت و گوی ملی ریاست هیات عراقی به قاهره را بر عهده دارد. وی با برخی از جریان­های سیاسی معتدل عراقی مقیم قاهره از جمله جریان ملی، لیبرال و احزاب مستقل­ دیدار کرده و آنها نیز شرایط خود را برای پذیرش آشتی ملی با دولت عراق اعلام کرده­اند. به گفته منابع مصری، دولت مصر نیز تلاش دارد با حکیم در راضی کردن گروه­های مخالف عراقی برای بازگشت به عراق و پذیرش آشتی ملی کمک کند. ظاهرا عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب نیز خود دست به کار شده و حرکت­هایی را در این زمینه آغاز کرده است. گرچه برخی از احزاب عراقی به طور کامل طرح آشتی ملی را نپذیرفته­اند و اعلام کرده­اند که از اساس با نظام حاکم و نوپای عراق مخالف هستند.

 اکرم الحکیم قبل از عزیمت به قاهره در یک نشست خبری در شهر کربلا تاکید کرده بود، مالکی بسیار تلاش می کند تا گفت و گوهای آشتی ملی به نتیجه برسد و احزاب عراقی مخالف با نظام جدید آشتی کنند.به گونه ای که  آقای مالکی سال 2009 را سال آشتی ملی دانسته اند و ما هم امیدواریم امسال این هدف به سرعت محقق شود.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :