/دیپلماسی ایران در سال 87/

عملکرد منفى دولت نهم در سياست‌خارجى/ احسان نراقی

۲۲ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۲ کد : ۴۲۲۱ اخبار اصلی
گفتارى از احسان نراقى
عملکرد منفى دولت نهم در سياست‌خارجى/ احسان نراقی

گفتاری از احسان نراقی، نویسنده و جامعه شناس برای دیپلماسی ایرانی: 

عملکردهای دولت نهم در سیاست خارجی چندان درخشان نبوده است. دولت در این حوزه کاری نکرده ­است که عملکرد درخشانی باشد. مهم­ترین کاری که دولت طی سال گذشته انجام داد، حمایت از فلسطین و محکوم کردن جنگ غزه بود. این اقدام دولت موجب به وجود آمدن یک دوستی متقابل در ممالک عربی در میان مردم که از دولت رضایتی هم ندارند با ایران به وجود آمده­است. این مسئله البته در میان دولت ها دیده نمی­شود. این قابل تردید نیست. من در یونسکو این را تجربه کرده­ام و می­بینم که تمام پیشکوست­های ما که عرب هستند، وقتی من وارد می­شوم، بلند می­شوند و هورا می­شکند. مردم مبارز فلسطین هم که دستشان به جایی بند نیست از حمایت­های ایران خوشحال هستند.

محمد خاتمی و احسان نراقی

آقای خاتمی به مقر یونسکو در پاریس آمد و نطقی کرد و شروع گفت و گوی تمدن ها را آنجا اعلام کرد. این نطق بسیار بسیار موثر بود و چهار رییس جمهور کشورهای مجاور اعلام کردند که می خواهند بیایند و نطق ایشان را بشنوند که آنها هم در این جلسه حضور داشتند. این عملکرد بسیار موفق بود. پس از آن در آقای خاتمی به سایر نقاط جهان هم سفر کرد که ما هم به ایشان کمک کردیم. وی بلافاصله بعد از پاریس رفت ایتالیا، بعد از آن به مادرید و اتریش و آتن سفر کرد.

اگر آقای خاتمی در دوره بعدی رییس جمهور ایران شود بسیار در جهان تاثیرگذار خواهد بود. ایشان با ملایمت، دموکرات منشی همراه با انتخاب افراد کاملا متخحصص و وارد بر مسائل اقتصادی و اجتماعی و جهان امروز به کلی وضعیت دیگری را رقم خواهد زد و قابل مقایسه با زمان حال نیست. در حال حاضر ما شاهد آشفتگی دستگاه اداری هستیم. اما آقای خاتمی ثمربخش بودن دستگاه اداری را زیاد می کند و سیاست های عاقلانه ای را در پیش خواهد گرفت.


نظر شما :