جنجالى تازه در پاکستان

دادگاه، نمايندگى نواز شريف در پارلمان را به تعليق در آورد

۰۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۰۳ کد : ۴۰۳۸ آسیا و آفریقا
دادگاه عالى پاکستان تمام اتهام‌هاى وارد شده به رهبر حزب مسلم ليگ (شاخه نواز) و برادرش شهباز شريف سر وزير ايالت پنجاب را صحيجح تشخيص داد و صلاحيت آنها را براى عضويت در مجلس پاکستان رد کرد.
دادگاه، نمايندگى نواز شريف در پارلمان را به تعليق در آورد

نواز شريف رهبر حزب مسلم‌ليگ و تعدادى از بستگانش صبح سه شنبه 24 فوريه در دادگاه عالى پاکستان محاکمه شدند.

به گزارش منابع خبرى، دادگاه تمام اتهام‌هاى وارد شده به رهبر حزب مسلم ليگ (شاخه نواز) و برادرش شهباز شريف سر وزير ايالت پنجاب را صحيجح تشخيص داد و صلاحيت آنها را براى عضويت در مجلس پاکستان رد کرد.

اداره ملى مبارزه با فساد و رشوه‌گيرى پاکستان موسوم به نيب، شريف و بستگان وى را به رشوه‌گيرى و سوء استفاده از قدرت متهم کرده و خواستار محاکمه آنها شده بود. 

اين اتفاق جنجال تازه اى را در پاکستان به وجود آورده است. اعتزاز احسن از وکلاى برجسته پاکستان حکم جديد دادگاه عالى اسلام آباد درباره محاکمه نواز شريف رهبر حزب مسلم ليگ (شاخه نواز ) و شهباز شريف سر وزير ايالت پنجاب گفت: «حکم رد صلاحيت نواز شريف در واقع نوعى انتقام قاضيان رژيم مشرف از وى و خانواده شريف است. چون نواز شريف هميشه طرفدار نظام دادگاهى آزادانه بود و هميشه از نهضت وکلاى اين کشور درباره بازگرداندن رئيس سابق دادگاه عالى که در دوران مشرف برکنار شده حمايت مى کرد و در اين رابطه قاضيان دوره مشرف را تحت فشار قرار مى‌داد، بنابراين قاضيان دادگاه عالى با حکم جديد خود قصد انتقام از هر دو برادر نواز و شهباز شريف را دشته‌اند.»

اتحاديه وکلاى پاکستان براى بازگرداندن قاضى افتخار احمد چودرى رئيس سابق دادگاه عالى و برقرارى سيستم دادگاهى آزاد راهپيمايى بزرگى در تاريخ 16 مارس سال جارى برگزار کردند و نواز و شهباز شريف از آن اعلام حمايت کرده بودند.

نواز شريف رئيس حزب مسلم ليگ شاخه نواز و برادرش در دوره پرويز مشرف رئيس جمهور سابق پاکستان تلاش هاى زيادى را براى بازگرداندن رئيس سابق دادگاه عالى پاکستان بکار گرفتند.

در همين حال هواداران و کارکنان حزب مسلم ليگ به ويژه اتحاديه وکلاى پاکستان در اعتراض به حکم اخير دادگاه عالى در باره نواز شريف و برادرش شهباز شريف در شهر هاى مختلف اين کشور دست به تظاهرات زدند. مردم خشمگين به سوى کاخ استاندار پنجاب حرکت کرده و عکس‌هاى آصف على زردارى رئيس جمهورى، يوسف رضا گيلانى نخست وزير و سلمان تاثير استاندار ايالت پنجاب را پاره کردند.

کارکنان مسلم ليگ (شاخه نواز ) در لاهور ضمن ابراز خشم خود يک اتوبوس را به آتش کشيدند و چندين نفر از مردم تلاش کردند تا وارد کاخ استاندارى شوند که پليس از ورود آنها جلو گيرى کرد.

تعداد ديگرى از تظاهرکنندگان نيز خيابان‌ها را مسدود کرده و لاستيک خودروها را به آتش کشيدند. اتحاديه وکلاى پاکستان همزمان در سراسر کشور اعتصاب عمومى اعلام کرده و بازگرداندن افتخار چودرى رئيس سابق ديوان عالى را خواستار شده است. تظاهر کنندگان همچنين اين وضعيت سياسى را به ضرر کشور دانستند و اعتصاب عمومى اعلام کردند.


نظر شما :