جهان در هفته‌اى که گذشت...

۳۰ آبان ۱۳۸۷ | ۱۷:۰۵ کد : ۳۲۴۳ اقتصاد و انرژی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت...
صلح با سوريه به آمادگى دمشق براى مهار حزب‌الله بستگى دارد
 
رييس رژيم صهيونيستى روز سه‌شنبه اعلام کرد که صلح با سوريه به آمادگى دمشق براى مهار حزب‌الله لبنان بستگى دارد.
 
شيمون پرز رييس‌ رژيم صهيونيستى در جريان سفرش به انگليس در گفتگو با راديو بي.‌بي.‌سى مدعى شد: سوريه نمى‌تواند از اسراييل انتظار داشته باشد در حالى از بلندى‌هاى جولان خارج شود که ايران نفوذ خود در لبنان را با کمک سوريه بيش‌تر مى‌کند.
 
هدف از سفر پرز به انگليس شرکت در مراسم سالگرد 60 سالگى روابط انگليس - رژيم صهيونيستى بوده است.
 
دوما با افزایش دوره ریاست جمهورى روسيه موافقت کرد
 
مجلس دوماى روسيه با افزایش دوره ریاست جمهورى و نمايندگى مجلس اين کشور موافقت کرد.
 
مجلس دوما در شور اول لايحه ویژه اصلاح قانون اساس فدراسیون روسیه را تصویب کرد که بر اساس آن دوره ریاست جمهوری از چهار به شش سال و مجلس دوما از چهار به پنج سال افزایش خواهد یافت.
 
ديمیتری مدودف رییس جمهور روسیه لایحه اصلاحیه قانون اساسی درباره تغییر دوره اختیارات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه و همچنین اختیارات نظارتی مجلس دوما نسبت به دولت را به مجلس دوما ارائه داد.
 
طرح صلح اوستیا کاملا اجرا شده است
 
رئیس جمهور روسیه گفت که شرایط طرح صلح فرانسه برای پایان دادن به جنگ مسکو و تفلیس درباره اوستیا در ماه آگوست کاملا اجرا شده است.
 
"دیمیتری مدودف" پس از نشست روسیه و اتحادیه اروپا در نیس فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: طرح مدودف- سارکوزی به طور کامل و به شکلی مناسب ( آن گونه که کارشناسان حقوقی می گویند) اجرا شده است.
 
در روسيه هيچ‌گونه آمريکا ستيزى وجود ندارد
 
رييس جمهور روسيه ابراز اميدوارى کرد که رييس جمهور منتخب آمريکا بتواند به احياى اعتماد دو طرفه بين مسکو و واشنگتن که بر اثر مناقشات بر سر سپر دفاع موشکى و جنگ گرجستان تخريب شده، کمک کند.
 
ديميترى مدودف رييس جمهور روسيه، با لحنى آميخته با حسن نيت تصريح کرد که روسيه آماده توافق بر سر طرح‌هاى استقرار اجزاى سپر دفاع موشکى آمريکا در شرق اروپا است.
 
وى اظهار داشت که پاسخ نظامى احتمالى، پروژه آمريکا را متوقف مى‌کند.
 
مدودف که براى حضور در نشست سران گروه 20 با محوريت اقتصاد در واشنگتن به سر مى‌برد، طى سخنانى به شوراى روابط خارجى گفت: روابط آمريکا و روسيه اعتماد دو طرفه لازم را ندارد. ما اميدواريم که ورود دولت جديد آمريکا به ايجاد اين اعتماد کمک کند.
 
آغاز سفر دوره‌اى وزير خارجه انگليس به خاورميانه
 
 
وزير امور خارجه انگليس طى يک سفر دوره‌اى به کشورهاى منطقه روز يکشنبه وارد سرزمين‌هاى اشغالى ‌شد.
 
ديويد ميليبند، وزير امور خارجه انگليس در اين سفر دو روزه از سرزمين‌هاى اشغالى و هم‌چنين اراضى فلسطينى ديدار کرد.
 
مرکل: اجلاس گروه 20 موفقیت‌آمیز بود
 
خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، آنگلا مرکل پس از این نشست گفت سران دولت‌ها و کشورها پاسخی منطقی و متناسب را برای حل بحران مالی یافته‌اند.
 
وی مهم‌ترین تصمیم این اجلاس را ایجاد شبکه جامع نظارتی برای نظام مالی جهانی توصیف کرد.
 
همچنین نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای اروپا را نیز عهده‌دار است، از قاطعیت سران اروپایی شرکت‌کننده در این اجلاس تقدیر کرد.
 
تشکیل دولت جدید در نیوزیلند
 
یک هفته پس از پیروزی حزب محافظه‌کار ملی در نیوزیلند، دولت جدید این کشور تشکیل شد.
 
جان کی (John Key) که تاکنون رهبر مخالفان بود، توافقنامه‌هایی را با سه حزب دیگر منعقد کرد تا به این ترتیب 77 کرسی از 122 کرسی در پارلمان نیوزیلند را برای حزبش تضمین کند.
 
این احزاب تشکیل ائتلافی رسمی را با حزب ملی کی نخواهند داد، اما به آنها قول داده شده در ازای حمایت از حزب ملی در رای‌گیری‌های مهم، برخی سمت‌های وزارتی را در اختیار بگیرند.
 
روسیه خواستار از سرگیری گفتگوها با ناتو شد
 
وزیر دفاع روسیه خواستار از سرگیری گفتگوهای متوقف شده کشورش با سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.
 
"آناتولی سردیوکف" در یک دیدار رسمی دو روزه از ترکیه و پس از دیدار با همتای ترک خود به اظهار نظر پرداخت. وی تصریح کرد: به نظر من ما باید گفتگوها را از سر بگیریم و به دنبال راه حل های سازنده در همه زمینه های همکاری برای ثبات استراتژیک باشیم.
 
دیمیتری روگوزین نماینده روسیه در ناتو هم گفت که رایزنی هایی در سطح سفیر بین روسیه و ناتو احتمالا پیش از پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد.
 
تقاضای کمک 25 میلیارد دلاری غول‌های خودروسازی آمریکا
 
روسای سه شرکت بزرگ خودرو سازی فورد، جنرال موتورز و چرسلر از کنگره آمریکا درخواست 25 میلیارد دلار کمک هزینه کردند.
 
به گفته این سه نفر اگر کنگره به موقع پول را به آنها پرداخت نکند به احتمال زیاد این کارخانه‌های بزرگ به خاطر اوضاع نابه‌سامان اقتصادی با ورشکستگی و تعطیلی مواجه شوند.
 
رئیس جنرال موتوز با وخیم خواندن اوضاع کارخانه‌اش عنوان کرد که تنها چند هفته دیگر نقدینگی برای اداره این محل وجود دارد و آنها نمی‌توانند تا زمان روی کار آمدن باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور منتظر شوند.
 
بوش با قذافى تلفنى گفتگو کرد
 
کاخ سفيد اعلام کرد: جورج بوش طى تماسى تلفنى با رهبر ليبى رضايت خود را از حل و فصل مناقشه‌ طولانى مدت دو طرف بر سر حملات تروريستى از جمله بمب‌گذارى در هواپيماى "پان آمريکن" بر فراز اسکاتلند اعلام کرد.
 
اين اولين تماس يک رييس‌جمهور آمريکا با معمر قذافى، رهبر ليبى بود. دو طرف در اين گفتگو عنوان داشتند که اين توافق بايد به بسته شدن فصل تاريک تاريخ بين دو کشور کمک کند.
 
بسته ماندن گذرگاه‌هاى غزه تا اطلاع ثانوى
 
خودرو‌هاى نظامى، تانک‌ها و بلدوزر‌هاى رژيم صهيونيستى روز سه‌شنبه به شرق رفح، واقع در جنوب غزه پيشروى کرده و به اين منطقه تيراندازى کردند. 
 
يک منبع امنيتى رژيم صهيونيستى نيز به روزنامه عبرى معايو گفت: توافقنامه‌ آتش‌بس در غزه عملا از بين رفته است و ارتش اسراييل تلاش مى‌کند تا آرامش را به شهرک‌هاى يهودى نشين که هدف حملات موشکى قرار مى‌گيرند، بازگرداند.
 
وى افزود: تبادل پست‌ها در فرماندهى جنوب اسراييل يک هفته به تاخير افتاد و اين فرصتى براى جنبش حماس است که حملات موشکى‌اش را به اسراييل متوقف کند.
 
منابع عبرى نيز اعلام کردند که گذرگاه‌هاى غزه به بهانه‌هاى واهى امنيتى تا اطلاع ثانوى بسته مى‌ماند.
 
 حماس تنها مسئول اوضاع کنونى است
 
وزير امور خارجه رژيم صهيونيستى و رييس حزب حاکم کاديما در جلسه‌ اين حزب از سرگيرى حملات موشکى از غزه را مورد بررسى قرار داد و گفت: هيچ گونه آرامش نسبى در غزه وجود ندارد. اين آرامش يا در آنجا وجود دارد و يا وجود ندارد و امروز هيچ آ‌رامشى آنجا حکمفرما نيست.
 
تزيپى ليونى وزير امور خارجه رژيم صهيونيستى و رييس حزب حاکم کاديماى اين رژيم، تاکيد کرد که اسراييل، حماس را تنها مسئول اوضاع کنونى مى‌داند.
 
در پى افزايش حملات صهيونيست‌ها به نوار غزه، بيش از 10 راکت روز دوشنبه از شمال غزه به سمت سرزمين‌هاى اشغالى شليک شد. برخى از اين موشک‌ها درست زمانى که ايهود باراک، وزير جنگ رژيم صهيونيستى به همراه ديويد ميليبند، وزير خارجه انگليس در حال ترک شهر سدروت بودند، شليک شدند.
 
 
 
 
سفر رئيس جمهوری چين به آمريکاى مرکزى
 
رئيس جمهور چين سفر خود به کشور هاى آمريکاى مرکزى را آغاز کرد. به نوشته ال پاييس، هو جين تائو رئيس جمهور چين در اولين مرحله از سفر خود وارد کاستا‌ريکا شد.
 
کاستاريکا از جمله کشور‌هايى است که روابط ديرينه‌اى با تايوان (چين تايپه) دارد و تنها 17 ماه است که روابط ديپلماتيک با جمهورى خلق چين ايجاد کرده است.
 
دولت اسکار ارياس انتظار دارد در نتيجه ارتقاى روابط اين کشور با چين مشکلات مالى و تجارى کنونى دولت سان خوسه تا حدود زيادى مرتفع شود و دولت پکن نيز کاستاريکا را به منزله مرکزى براى روابط غير رسمى خود با کشور‌هايى نظير پاناما، نيکاراگوئه، ال سالوادور، هندوراس و گواتمالا مى‌بيند.
 
اعلام آمادگى رژيم صهيونيستى براى دور جديد مذاکرات با سوريه
 
ايهود اولمرت روز دوشنبه اعلام کرد، آمادگى‌ها براى انجام دور جديد گفتگوها بين تل‌آويو و دمشق با ميانجيگرى ترکيه در جريان است.
 
راديو رژيم صهيونيستى به نقل از اولمرت گزارش داد، اسرائيل مى خواهد مذاکرات مستقيم با سوريه درباره بلندى‌هاى جولان صورت گيرد و بر اين باور است که اين امر در نهايت تحقق خواهد يافت.
 
نخست وزير مستعفى اسرائيل گفت: تصميم براى انتخاب ميانجى‌گرى ترکيه بين اسرائيل و سوريه تصميمى درست و به نفع طرفين است.
 
تدابير امنيتى در ترکيه براى رويارويى با حملات تروريستى احتمالى
 
يک مقام در مديريت امنيت عمومى ترکيه اعلام کرده است که اطلاعاتى در خصوص نفوذ اعضاى حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) به شهر استانبول با هدف اجراى عمليات انتحارى نظير آنچه که چند ماه پيش در استانبول رخ داد، به دست آورده‌ايم.
 
اين مقام گفت: طرح پ.ک.ک شامل اطلاعات گسترده درباره طرح‌هاى تروريست‌هايى است که قصد دارند قبل از برگزارى انتخابات داخلى اجرا کنند، لذا نيروهاى امنيتى و سازمان‌هاى اطلاعاتى تدابير امنيتى گسترده‌اى را در اماکن پر رفت و آمد، سازمان‌هاى رسمى، مراکز تجارى، مترو، ايستگاه‌هاى اتوبوس و چندين استان ترکيه اتخاذ کرده‌اند.
 
سوريه در همکارى‌ با ماموران آژانس شفاف‌تر عمل کند
 
محمد البرادعى مدير کل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در يک کنفرانس خبرى در دبى اظهار داشت: گزارشى را طى روزهاى آينده در خصوص نتايج تحقيقات در پايگاه نظامى سوريه که توسط اسراييل بمباران شده بود، ارايه خواهد داد.
 
وى افزود: اين گزارش نتيجه جدى در بر ندارد، زيرا ميزان اورانيوم کشف شده در اين پايگاه دليل کافى براى وجود برنامه‌هاى هسته‌اى در سوريه نيست. تا زمانى که اطلاعات موثق ارايه نشود، نمى‌توانيم به نتيجه‌گيرى فورى برسيم. هر چند که مقدارى اورانيوم در اين منطقه کشف شده اما اين دليل اين نيست که در اين منطقه پايگاه هسته‌اى وجود داشته باشد.
 
وى در عين حال گفت: سوريه و اسراييل بايد با آژانس در خصوص تحقيقات در حال جريان همکارى کنند و ما نيازمند همکارى‌هاى دو طرف هستيم. سوريه نيز بايد در اين همکارى‌ها شفاف‌تر عمل کند.
 
 
 
اعلام آمادگی کرزای برای مذاکره با رهبر طالبان
 
"حامد کرزای" در یک کنفرانس خبری تصریح کرد: اگر من از ملاعمر بشنوم که خواستار آمدن به افغانستان یا مذاکره برای صلح است، من به عنوان رئیس جمهور افغانستان امنیت را برای وی فراهم خواهم کرد.
 
وی افزود: ما هنوز در آن مرحله قرار نداریم. هم اکنون باید آن را از رهبر طالبان بشنوم ، اینکه آنها خواستار برقراری صلح در افغانستان هستند. آنها باید خودشان را ثابت کنند.
 
چندی پیش مذاکرات آشتی ملی افغانستان در عربستان و به ابتکار آل سعود برگزار شد و بیش از 12 نفر از اعضای بلند پایه طالبان با تائید حامد کرزای برای شرکت در آن به عربستان سفر کرده بودند که جزئیات زیادی درباره این نشست و مذاکرات انجام شده در آن منتشر نشده است
اما ملا برادر معاون رهبر طالبان، اين درخواست حامد کرزاى را رد کرد و تصريح کرد که نيروهاى خارجى پيش از آغاز هر نوع مذاکرات بايد افغانستان را ترک کنند.
 
34 شبه نظامى در جنوب افغانستان کشته شدند
 
نيروهاى ائتلاف در افغانستان روز يکشنبه در بيانيه‌اى اعلام کردند: نيروهاى ارتش افغانستان که از حمايت نيروهاى ائتلاف برخوردار بودند، 34 شبه نظامى را در جنوب افغانستان کشتند.
 
در اين بيانيه آمده است: گروهى از شبه نظاميان در کمين نيروهاى امنيتى ملى افغانستان (ANSF) و نيروهاى ائتلاف بودند که پس از آن طى درگيرى‌ها با شبه نظاميان 30 شبه نظامى کشته شدند و دو خودروى گشتى آنها از بين رفت.
 
کره‌ شمالى حضور کيم جونگ ايل را در محافل عمومى گزارش کرد
 
خبرگزارى مرکزى کره شمالى (KCNA) و نهاد رسانه‌اى دولت اين کشور اعلام کرد: کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالى و معاونانش در يک مراسم رژه نظامى حضور يافته‌اند.
 
KCNA بدون اشاره به زمان و مکان برگزارى اين مراسم گزارش داد: او (کيم جونگ ايل) به گرمى براى نمايش دهندگان دست تکان داد و به خاطر اجراى موفقيت آميزشان به آنها تبريک گفت.
 
پس از عدم حضور کيم جونگ ايل در مراسم رژه به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس کره شمالى در 9 سپتامبر، مقامات کره جنوبى و آمريکا گفتند که کيم در اواسط اوت دچار سکته مغزى شده ولى در حال بهبودى است.
 
تصويب پيش‌نويس توافق‌نامه‌ امنيتى در کابينه‌ عراق
 
سرانجام کابينه‌ عراق روز يکشنبه و پس از بحث و جدل‌هاى بسيار، پيش‌نويس توافق‌نامه‌ امنيتى ميان اين کشور و آمريکا را تصويب کرد.
 
با تصويب اين پيش‌نويس، نيروهاى آمريکايى تا پايان سال 2011 در عراق مى‌مانند. اين پيش‌نويس بايد در پارلمان عراق به تاييد نهايى نمايندگان برسد.
 
سخنگوى دولت عراق پس از تصويب پيش‌نويس توافقنامه‌ امنيتى در کابينه، اين توافقنامه را بهترين و مناسب‌ترين گزينه براى عراقى‌ها جهت خروج از منشور هفت سازمان ملل متحد دانست.
 
على دباغ سخنگوى دولت عراق، در يک کنفرانس خبرى پس از نشست فوق‌العاده‌ کابينه‌ عراق جهت تصويب توافقنامه‌ بغداد و واشنگتن، اظهار داشت: اين توافقنامه با حضور 28 وزير و موافقت 27 تن از آنان که در مجموع موافقت اکثريت وزراى کابينه محسوب مى‌شود، به تصويب رسيد.
 
وى اظهار داشت: کابينه‌ عراق امروز اين پيش‌نويس را به پارلمان عراق ارائه خواهد داد و پارلمان طبيعتا نشستى را جهت بررسى اين توافقنامه برگزار خواهد کرد.
 
دباغ خاطرنشان کرد: پس از امضاى نهايى اين توافقنامه، عراق از منشور هفت سازمان ملل متحد خارج خواهد شد و اين امر در راستاى حفظ حاکميت دولت عراق بسيار حائز اهميت است.
 
روسيه در ونزوئلا رآکتور هسته‌اى مى‌سازد
 
رئيس جمهور ونزوئلا در جمع طرفداران خود در ماراکايبو مرکز ايالت سوليا گفت: يک رآکتور هسته‌اى جهت توليد انرژى هسته‌اى و براى بکار گيرى در مصارف صلح‌آميز به زودى در ايالت سوليا احداث خواهد شد. اين رآکتوربه افتخار دانشمند ونزوئلايى که در قرن بيستم مى‌زيست، اومبرتو فرناندس موران نام گذارى مى‌شود.
 
هوگو چاوز در توجيه احداث اين رآکتور گفت: برزيل و آرژانتين تعداد زيادى رآکتور هسته‌اى دارند که ما نيز به زودى رآکتور خود را خواهيم داشت. 
 
احتمال مى‌رود که اين مساله در سفر اين ماه ديميترى مدودف رئيس جمهور روسيه به ونزوئلا مورد گفت و گو قرار گيرد.
 
نفتکش دزدیده شده سعودی به سومالی می‌رود
 
کشتی بسیار بزرگ متعلق به عربستان سعوی که در اقیانوس هند توسط دزدان دریایی دزدیده شده به سواحل سومالی نزدیک می‌شود.
 
به گفته مقامات نیروی دریایی آمریکا کشتی "سیریوس" که بزرگترین کشتی دزدیده شده توسط دزدان دریایی است معادل 100 میلیون دلار سوخت حمل می‌کرده و اکنون در حال نزدیک شدن به سواحل سومالی است.
 
25 خدمه این کشتی که ملیت‌های مختلف از جمله انگلیسی دارند سالم هستند اما هنوز توسط دزدان دریایی آزاد نشده‌اند.‌
 
دولت سومالی در آستانه‌ سقوط قرار دارد
 
رييس جمهور سومالى گفت: به خاطر اين که درگيرى‌ها و اختلافات درون دولت باعث شده تا شورشيان در سومالى اکثر کشور را تحت کنترل خود قرار دهند، دولت سومالى در آستانه سقوط قرار دارد.
 
اين اظهارات عبداللهى يوسف، رييس‌جمهور سومالى در جمع 100 قانونگذار اين کشور اعلام شد و اولين اذعان يک مقام رسمى و ارشد دولت سومالى در مورد خارج شدن کنترل دولت از دست مقامات اين کشور بوده است.
 
اين اظهارات يوسف در حالى اعلام شد که يک گروه شورشى، يکى ديگر از شهرهاى بندرى سومالى را به تصرف خود درآورد که اين امر باعث شد مواضع شورشيان در منطقه جنوبى غربى سومالى مستحکم شود.
 
رييس‌جمهور سومالى تصريح کرد که دولتش تنها کنترل پايتخت و شهر بايدوا را در دست دارد.
 
قصد سازمان ملل برای تخلیه 60 هزار آواره از شرق کنگو
 
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان قصد دارد به خاطر تداوم نبردها در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو دو اردوگاهش را در این منطقه تخلیه کند.
 
یکی از سخنگویان این سازمان در ژنو اعلام کرد در مجموع از روز دوشنبه 60 هزار تن از این اردوگاه‌ها در نزدیکی شهر کیباتی با حمایت سربازان صلح‌بان سازمان ملل جابه‌جا می‌شوند.
 
در حال حاضر اتحادیه اروپا مشغول بررسی ایجاد پلی هوای برای کمک به بیشتر شدن حمل‌ونقل به سوی مناطق آرام است.
 
حزب مخالف زيمبابوه با حضور در دولت اتحاد موگابه مخالفت کرد
 
 
حزب مخالف اصلى زيمبابوه اعلام کرد، تا زمانى که اختلافات بر سر توافقنامه تقسيم قدرت حل نشود، اين حزب به "دولت اتحاد" با حزب رابرت موگابه نخواهد پيوست.
 
حزب مخالف اصلى زيمبابوه موسوم به جنبش تغييرات دموکراتيک (MDC) اعلام کرد که فقط در صورت تصويب اصلاحيه قانون اساسى و مطابقت آن با تمام بندهاى توافقنامه تقسيم قدرت، اين حزب به دولت اتحاد خواهد پيوست.
 
توکوزانى خوپه، معاون حزب MDC پس از نشست اين حزب طى بيانيه‌اى گفت: نه رابرت موگابه و نه حزب زانو - پى اف مشروعيت تشکيل هيچ دولتى يا اداره کشور را بدون اجراى توافقنامه جهانى تقسيم قدرت ندارند.
 
سفر پسر معمر قذافى به آمريکا
 
منابع ديپلماتيک ليبى و آمريکا اعلام کردند که سيف‌الاسلام قذافى پسر معمر قذافى رهبر ليبى، روز شنبه در يک سفر دو هفته‌اى راهى آمريکا شد.
 
به گفته‌ اين منابع، پسر قذافى در جريان اين سفر با رهبران آمريکايى درباره‌ روابط دو جانبه طرابلس و واشنگتن گفتگو خواهد کرد.
 
وى همچنين سعى خواهد کرد ديدارى را باراک اوباما رييس‌جمهور منتخب آمريکا انجام دهد. اين سفر سياسى در حالى انجام شده است که دو ماه پيش سيف‌الاسلام قذافى تصميمش را مبنى بر عدم دخالت در امور ليبى و کناره‌گيرى از روند سياسى اعلام کرده بود.
 
دیدار رئیس جمهور چین با برادران کاسترو
 
رئیس جمهوری چین در سفر به هاوانا با فیدل کاسترو دیدار و با رئیس جمهوری کوبا قراردادهای اقتصادی امضا کرد.
 
"هو جین تائو" در دومین سفر خود به کوبا با فیدل و رائول کاسترو دیدار و قراردادهای اقتصادی بسیاری را به امضا رساند.
 
در چارچوب توافق های صورت گرفته میان دو کشور، چین با ارائه یک وام 70 میلیون دلاری برای تجهیز بیمارستان های پایتخت کوبا، وام بلاعوض 10 میلیون دلاری برای طرح های اجتماعی و اقتصادی و تغییر نحوه پرداخت بدهی های کوبا به پکن در دهه 90 موافقت کرد.

نظر شما :