هشدار کارشناسان به عواقب طرح اقتصادى کاخ سفيد

۱۵ مهر ۱۳۸۷ | ۰۳:۳۹ کد : ۲۸۵۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سایمون جانسون، رئیس سابق صندوق بین المللی پول نسبت به وقوع یک رکود اقتصادی وحشتناک در آینده نزدیک در پی تزریق مالی­ای که از سوی کشورهای غربی آغاز شده، هشدار داد و گفت: «آنچه پرزیدنت بوش به امضا رسانده راه حل نیست و می­تواند مخاطرات اقتصادی بسیار شدیدی را برای جهان به دنبال داشته باشد.»
هشدار کارشناسان به عواقب طرح اقتصادى کاخ سفيد

در حالی که ایالات متحده و اروپا طرح تزریق پول به بازارهای اقتصادی خود را به تصویب رسانده و عملیات اجرایی آن را آغاز کرده­اند، کارشناسان اقتصادی نسبت به عواقب این کار هشدار می­دهند.

 

سایمون جانسون، رئیس سابق صندوق بین المللی پول نسبت به وقوع یک رکود اقتصادی وحشتناک در آینده نزدیک در پی تزریق مالی­ای که از سوی کشورهای غربی آغاز شده، هشدار داد و گفت: «آنچه پرزیدنت بوش به امضا رسانده و کنگره نیز تصویب کرده و بر اساس آن به زودی 700 ملیارد دلار به بازار آزاد تزریق می‌شود، راه حل نیست و می­تواند مخاطرات اقتصادی بسیار شدیدی را برای جهان به دنبال داشته باشد.»

 

وی که اکنون یکی از مقام­های ارشد مرکز بین­المللی اقتصادی پیترسون در واشنگتن است، در این باره گفت: «ایالات متحده امریکا تلاش می­کند اوضاع را بهبود بخشد و آن را از وضعیت خطرناک دور کند ولی نباید فراموش کرد این کار راه حل نهایی نیست.»

 

او تزریق پول به بازار را تایید کرد و آن را کار صحیحی دانست اما گفت: «بازارهای اقتصادی باید خود را برای یک رکود شدید آماده کنند. رکودی که به زودی دامان بازارهای آزاد جهانی را خواهد گرفت.»

 

در همین حال جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده نیز گفت، دلایل نگرانی جمهوریخواهان را درک می­کند اما باید گفت، چاره­ای جز تزریق این پول به بازار نداریم.

 

وی در ادامه افزود: «ما باید خود را برای یک مرحله انتقالی تا زمان بهبود اوضاع اقتصادی دنیا آماده کنیم و تزریق پول برای نجات ده­ها بانک و موسسه مالی تنها راه چاره برای عبور با کمترین ریسک و خطر از بحران کنونی است.»

 

در همین حال استفان هاربر، نخست­وزیر کانادا بحران اقتصادی امریکا را فاجعه­ای ناگهانی توصیف کرد و دلایل وقوع آن را سیاست­های غیر مسئولانه برخی از دولتمردان امریکایی  دانست.

 

وی در این باره گفت: «امریکا در برابر این بحران مالی شوکه شد و دولت کانادا تلاش می­کند خود را از این بحران دور سازد تا همانند ایالات متحده شوکه نشود. ما به هیچ وجه نمی­خواهیم سیاست­های ایالات متحده را در پیش بگیریم تا مجبور شویم همان نسخه­ها را برای اقتصادمان تجویز کنیم.»

 

پیش از این دولت روسیه نیز از سیاست­های مالی اقتصاد جهانی انتقاد کرده بود و خواستار تشکیل نظام اقتصادی جدید چند قطبی­ای که در آن عدالت بیشتر رعایت شود، شده بود. دمتری مدودوف رئیس جمهوری روسیه اقتصاد امریکا را غرق شده در جهنم توصیف کرده بود و گفته بود، به زودی اقتصاد تازه­ای جایگزین اقتصاد امریکا خواهد شد.

 

ولادیمیر پوتین، نخست­وزیر روسیه نیز بحران مالی جاری را ناشی از عدم احساس مسئولیت مقام­های امریکایی در برابر تحولات اقتصادی کشورشان دانسته بود. اظهار نظری که فورا از سوی کاخ سفید رد شد.

 

ژوزف استیگلتز، اقتصاددان مشهور امریکایی نیز طرح تزریق 700 میلیارد دلاری به بازارهای مالی را باعث استقرار کامل بازارهای مالی ندانست. وی که برنده جایزه نوبل اقتصادی است، آنچه اکنون می­گذرد را حکایت بیماری دانست که از خونریزی داخلی رنج می­برد و از بیرون به آن خون تزریق می­کنند.

 

استیگلتز در این باره گفت: «این طرح شاید بتواند موسسه­های فعال در مسکن و بانک­ها را از ورشکستگی نجات دهد اما نمی­تواند موازنه مناسبی در بازار ایجاد کند.»

 

وی در ادامه افزود: «پیش­بینی می­کنم در مرحله بعد کاهش شدید دستمزد­ها و متعاقب آن مصرف و تولید داخلی را شاهد باشیم و از این رو باید به مردم کمک کنیم که مجبور نشوند خانه­های خود را از دست بدهند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :