تلاش معاون وزير امور خارجه امريکا در عراق براى امضاى توافقنامه امنيتى

۱۵ مهر ۱۳۸۷ | ۱۵:۳۶ کد : ۲۸۴۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
با وجود گفته­ برخی مقام­های عراقی مبنی بر بی­تیجه بودن سفر نگروپونته به عراق سفر وی چندان هم بی­نتیجه نیست و گزارش وی به کاخ سفید و وزارت امور خارجه امریکا می­تواند درباره آینده عراق بسیار مهم و اثرگذار باشد.
تلاش معاون وزير امور خارجه امريکا در عراق براى امضاى توافقنامه امنيتى

در حالی که کش­مکش­ها بر سر توافقنامه امنیتی میان عراق و امریکا همچنان ادامه دارد و بسیاری از گروه­ها بر سر امضای آن با دولت عراق اختلاف نظر شدید پیدا کرده­اند، جان نگروپونته، معاون وزیر امور خارجه امریکا به بغداد آمده است تا کارها را برای امضای نهایی این توافق­نامه یکسره کند.

 

این در حالی است که پیش از این مقام­های عراقی خبر از رسیدن به توافق نهایی با طرف امریکایی بر سر موارد مورد اختلاف در این توافقنامه داده بودند. گفته می­شود عمده اختلاف­ها اکنون بر سر زمان حضور نیروهای امریکایی در عراق و چگونگی مصونیت اتباع امریکایی در این کشور است. موضوعاتی که به گفته هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق که برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، بر سر آنها نیز با امریکایی­ها به توافق رسیده است.

 

جان نگروپونته در عراق با تمام مقام­های ارشد عراقی از جمله جلال طالبانی، رئیس جمهوری، عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهوری عراق و مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت و گو کرد.

 

در سلیمانیه و پس از دیدار با جلال طالبانی، جان نگروپونته گفت،‌ مراحل امضاى توافقنامه‌ امنيتى رو به‌ اتمام است و دو طرف عراقى و آمريکايى به‌ امضاى اين توافقنامه‌ نزديک شده‌اند.

 

وی همچنين گفت که مقامات دو طرف بر سر بسيارى از بندهاى توافقنامه‌ امنيتى به‌ توافق رسيده‌‌اند و تنها در موارد جزئى با هم اختلاف دارند.

 

همزمان با سفر نگروپونته‌ به‌ عراق، جريان صدر با انتشار بيانيه‌اى نگرانى خود را از اين سفر ابراز کرد. در اين بيانيه‌ آمده‌ است: سفر معاون وزير امور خارجه‌ آمريکا براى گنجاندن برخى مفاد به توافقنامه که می­تواند‌ استقلال و تمامیت ارضی خاک عراق را پايمال کند، صورت می­گیرد.

 

در کرکوک نگروپونته با مسعود بارزانی به گفت و گو نشست تا راه­های برون رفت از بن بست کنونی بر سر توافقنامه امنیتی که برخی از مفاد آن مورد نگرانی کردها نیز هست، به مذاکره بپردازد. در این نشست همچنیبن درباره وضعیت کردستان عراق، چگونگی الحاق کرکوک به کردستان، برگزاری انتخابات استانی و موضوع امنیتی خانقین میان دو طرف بحث و تبادل نظر شد.  

 

همچنین در اين ديدار، تهاجم خونين‌ روز جمعه عناصر پ.ک.ک به پاسگاه مرزى آک توتون در منطقه شمدين‌لى از توابع استان هاکارى، مطرح و مورد مذاکره قرار گرفت.

 

معاون وزير امور خارجه آمريکا اين حمله را بسيار زشت دانست و آن را محکوم کرد. بارزانى هم با محکوم کردن اين حمله اعلام کرد که حکومت اقليم کردستان عراق با اين گونه حملات مخالف است. وی همچنین با خانواده قربانيان اين حادثه ابراز همدردى کرد.

 

عناصر وابسته به پ ک ک روز جمعه سه اکتبر با حمله به پاسگاه مرزى آک‌توتون، واقع در منطقه سمدينلى، در استان هکارى اين کشور 15 تن از سربازان ارتش ترکيه را به قتل رساندند. در اين حمله همچنین 23 نفر از عناصر حزب کارگران کرد ترکيه نيز کشته شدند.

 

در همین حال عبدالرحمن مصطفى، استاندار کرکوک درباره سفر جان نگروپونته به کرکوک خبرگزاری فارس گفت: «نگروپونته هيچ پروژه‌اى براى بهبود وضع کرکوک ارائه‌ نکرد و بيشتر مى‌خواست شنونده‌ باشد. همه‌ ما در کرکوک با هم متفقيم که‌ بايد همه‌ بندهاى قانون اساسی عراق اجرا شود و اين را در گفت‌وگو با معاون وزير خارجه‌ آمريکا نيز مطرح کرديم.»

 

استاندار کرکوک با اشاره‌ به‌ اختلافات ائتلاف کردها با ترکمن و عرب‌هاى کرکوک تأکيد کرد درست است که‌ قوميت‌هاى مختلف کرکوک مشکلات سياسى با هم دارند اما اين چيزى طبيعى است و اين اختلافات به‌ بحران تبديل نشده‌ است.

 

در همین حال محمود عثمان یکی از نمایندگان کرد پارلمان عراق در جمع خبرنگاران در بغداد گفت: «معاون وزير خارجه آمريکا هيچ پيشنهاد جديدى براى مقامات عراقى و طرحى براى حل اختلافات نداشت و هدف اصلى‌اش وادار کردن دولت عراق به امضاى توافقنامه امنيتى بود.»

 

وى افزود: «آمريکايى‌ها مدتى است در رايزنى با مقامات عراقى سعى دارند با تهديد و وعده توافقنامه امنيتى خود را به عراق تحميل کنند درحالى که گروه‌ها و مقام­های عراقی بارها اعلام کرده‌اند که اين توافقنامه در راستاى منافع ملت عراق نيست.»

 

بسیاری از علمای حوزه علمیه نجف اشرف و کربلا نیز اصرار دارند، مفاد توافقنامه امنیتی میان عراق و امریکا قبل از امضا به رویت مراجع تقلید به ویژه آیت الله سیستانی و آیت الله حکیم برسد. به اعتقاد آنها کسب اجازه از مراجع درباره چیزی که به آینده عراق ارتباط دارد، ضروری است. به نظر می­رسد با وجود گفته­ برخی مقام­های عراقی مبنی بر بی­تیجه بودن سفر نگروپونته به عراق سفر وی چندان هم بی­نتیجه نیست و گزارش وی به کاخ سفید و وزارت امور خارجه امریکا می­تواند درباره آینده عراق  و چگونگی امضای توافقنامه امنیتی بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

 

پیش از این گفته می­شد، جورج بوش، رئیس جمهوری امریکا خود شخصا به عراق سفر کرده و کار امضای توافقنامه امنیتی واشنگتن – بغداد را یکسره می­کند اما اکنون به نظر می­رسد عمق اختلاف­ها به اندازه­ای است که هنوز زمینه سفر وی به بغداد برای امضای این توافقنامه مهیا نشده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :