پیروزی سینگ در روزی بی‌سابقه در تاریخ پارلمان هند

۰۳ مرداد ۱۳۸۷ | ۰۰:۰۸ کد : ۲۳۵۰ اخبار اصلی
عصر سه‌شنبه در پایان دو روز بحث، پارلمان هند وارد رای گیری شد و به دولت مانموهان سینگ رای اعتماد داد. اما صبح چهارشنبه مطبوعات هند شرایط را به زیان دولت سینگ دگرگون کردند.
پیروزی سینگ در روزی بی‌سابقه در تاریخ پارلمان هند

عصر سه‌شنبه در پایان دو روز بحث، پارلمان هند وارد رای گیری شد و با اختلاف 19 رای به دولت مانموهان سینگ رای اعتماد داد. دولت و هواداران حزب کنگره شادمان شدند و مطبوعات غربی از لزوم تسریع در اجرای برنامه همکاری‌های هسته‌ای هند و امریکا نوشتند چرا که هم نخست‌وزیر کنونی هند و هم رئیس‌جمهور فعلی امریکا تنها کمتر از یک سال دیگر در مقام خود باقی هستند.

 

اما صبح چهارشنبه مطبوعات هندی شرایط را به زیان دولت سینگ دگرگون کردند. بسیاری از روزنامه‌هایی که کمتر از 24 ساعت بعد از رای اعتماد پارلمان به دولت سینگ در دهلی، بمبئی، کلکته و دیگر شهرهای بزرگ و مهم هند منتشر شدند تیتر اول خود را به مضامینی آمیخته بودند که پیروزی دولت را پیروزی شرم‌آوری توصیف می‌کرد و حتی برخی روزنامه‌ها عکس‌هایی از جمع نمایندگان پارلمان منتشر کرده و چهره افراد خود فروخته را در این بین با کشیدن دایره‌ای قرمز رنگ دور صورت آن‌ها از دیگران متمایز کردند.

 

روزنامه‌های هند در واقع حزب کنگره را متهم کردند که برای نجات دولت سینگ آرای شماری از نمایندگان پارلمان را خریده است. پیش از این نمایندگان احزاب کمونیست که با قطه حمایت خود از دولت، کابینه سینگ را در آستانه سقوط قرار داده بودند، حزب متبوع وی را به خرید آرا متهم کرده و یکی از اعضای این حزب در مصاحبه‌ای مطبوعاتی مدعی شده بود که حزب کنگره بابت هر رای موافق به نمایندگان 5 میلیون دلار می‌پردازد. البته این رقم هنگفتی که نماینده کمونیست‌ها از آن سخن گفته بود هیچ سند و مدرکی برای اثبات نداشت.

 

پیش از رای‌گیری روز سه‌شنبه، صحن پارلمان نیز به عرصه درگیری‌های لفظی و اتهامات متقابلی از این دست تبدیل شده و حتی گمان می‌رفت که شاید رای‌گیری نیز به خاطر این وضعیت به زمان دیگری محول شود. در این بین برخی از نمایندگان حزب «بهاراتیا جاناتا» (حزب مردم هند که معمولا با نام اختصاری BJP) شناخته می‌شود مدعی شدند که از سوی حزب کنگره پیشنهاد رشوه دریافت کرده‌اند.

 

این افراد عصر سه‌شنبه در حالی که جلسات بحث به درازا کشیده شده و به نظر می‌رسید نمایندگان خسته شده باشند، به سکوی پارلمان آمده و پس از آن که روی میز ریاست پارلمان ایستادند از کیف‌های چرمی خود مبالغ هنگفتی پول نقد و اوراق بهادار بیرون آورده و مدعی شدند که این پول و اوراق را حزب کنگره در ازای رای موافق یا رای ممتنع آن‌ها به مانموهان سینگ در اختیارشان گذاشته است. بعد از این ادعا جو پارلمان به شدت متشنج شد و روند فعالیت پارلمان برای دو ساعت به تعویق افتاد.

 

چنین وضعیتی در تاریخ 60 ساله پارلمان هند بی‌سابقه بوده است. بعد از رای‌گیری که با تاخیر انجام شد، سینگ که با 275 رای موافق در برابر 256 رای مخالف به پیروزی رسیده بود از شادمانی راهولا گاندی، فرزند سونیا گاندی و رئیس پارلمان را در آغوش گرفت. اما بیرون از صحن پارلمان در راهروهای مجلس عوام (که به آن لوگ سابها می‌گویند) درگیری‌ها و تهمت‌ها ادامه داشت و مخالفان سینگ تهدید می‌کردند که مساله رشوه و خرید آرا را از طریق قضایی پیگیری خواهند کرد. مخالفان مدعی شدند که یکی از شبکه‌های خبری هند مکالمات یکی از جلسات پیشنهاد رشوه را که توسط رهبر محلی حزب کنگره در استان اوتار پرادش پیشنهاد شده، ضبط کرده و اسناد صوتی معتبر برای اثبات آن موجود است.

 

گفته می‌شود که این شبکه خبری این سند صوتی را در اختیار سومنات چاترجی، سخنگوی پارلمان گذاشته است. چاترجی با تایید این مساله، روز سه‌شنبه را به خاطر وقایعی که در پارلمان روی داد، غم‌انگیزترین روز تاریخ پارلمان هند توصیف کرد و گفت: «در صورتی جرمی علیه کسی در این باره اثبات شود هیچ بخشش و چشم‌پوشی در کار نخواهد بود.» در همین سینگ که شخصاً به عنوان مردی صادق و درستکار بین مردم هند شهرت دارد وعده داد که حزب او نیز در زمینه تحقیقات قضایی درباره ادعای مخالفان همکاری خواهد کرد.

 

با این حال روزنامه «هندوستان تایمز»، معتبرترین روزنامه انگلیسی زبان چاپ دهلی، صبح چهارشنبه ذیل مطلبی با عنوان «شرم باد! پیروزی نخست‌وزیر و سقوط پارلمان به قهقرا» نوشت: «صرف نظر از قابل استناد بودن و صحت ادعاهای سه نماینده حزب BJP درباره پیشنهاد رشوه، ملت هند اگر بخواهد که ضربه‌ای که بر پیکر دموکراسی این کشور وارد آمده، آسیبی نبیند، باید تحقیق و بررسی همه جانبه و جدی درباره این ادعاها صورت بگیرد.»

 

روزنامه «تایمز آو ایندیا» نیز به همین شیوه دولت مانموهان سینگ را متهم کرده و فعالیت‌های رهبران حزب کنگره را که موجب پیروزی سینگ شد، مشکوک‌ترین و مبهم‌ترین فعالیت‌های سیاسی تاریخ هند خواند. در نشریه «ایندین اکسپرس» نیز پراتاب بهانو، کارشناس علوم سیاسی، در شماره‌ای که سه‌شنبه منتشر شد از «اعماق هولناکی» نوشت که سیاست هند به قعر آن سقوط می‌کند. او نوشت: «لازم است که با احتیاط کامل از پیش‌داوری درباره ادعاهای مطرح شده خودداری کنیم. اما هر چه باشد نفس طرح این ادعاها، چه درست و چه غلط، نشان می‌دهد که سیاست هند چه سیر قهقرایی را طی کرده است.» بهانو در جای دیگری از مقاله‌اش نوشت: «ما نخست‌وزیری داریم که با شعار تمامیت و اتحاد به عرصه سیاسی آمده است، اما اکنون همین شخصیت برای حفظ موقعیت سیاسی خود و احتراز از رقابتی حقیقی در چارچوب آرای پارلمانی، هویت اخلاقی خود را از دست می‌دهد.»

 

در برابر رویدادهای سه‌شنبه، حزب کمونیست که عامل اصلی برگزاری جلسه اخذ رای اعتماد دولت از پارلمان بود، در مقایسه با جنجال سیاسی که حزب BJP به راه انداخته بود، سکوتی نسبی اختیار کرد. دی راج، رهبر یکی از احزاب کمونیست در مصاحبه‌ای مطبوعاتی ضمن ابراز تاسف از رای موافق پارلمان گفت سینگ باید به این مساله توجه کند که آرای مخالف در پارلمان بسیار زیاد بود و او با اختلاف کمی پیروز شد و به همین دلیل باید از اجرای موافقتنامه همکاری‌های هسته‌ای با ایالات متحده خودداری کند.

 

اختلاف اصلی حزب کنگره و احزاب کمونیست بعد از آن پدید آمد که سینگ در سال 2006 قرارداد همکاری صلح آمیز هسته‌ای با ایالات متحده امضا کرد. کمونیست‌ها پس از دو سال درگیری در نهایت سه هفته قبل زمانی که سینگ برای حاشیه اجلاس سران جی 8 در ژاپن بود تصمیم گرفتند حمایت خود را از ائتلاف حاکم قطع کنند. ائتلاف حاکم که با احتساب 59 کرسی کمونیست‌ها اکثریت مطلق پارلمانی را به دست آورده بود بعد از آن که از حمایت احزاب کمونیست (که خارج از ائتلاف دولت سینگ را پشتیبانی می‌کردند) محروم شد، به ناچار در مرحله‌ای قرار گرفت که باید از پارلمان رای اعتماد می‌گرفت.

 

در صورتی که پارلمان سه‌شنبه رای عدم اعتماد به دولت سینگ می‌داد کار دولت او تمام شده بود و احتمالاً ترکیبی ائتلافی به رهبری اپوزیسیون اصلی پارلمان یعنی حزب BJP مسئول تشکیل کابینه می‌شد. اما اکنون سینگ فرصت دارد تا ماه مه سال آینده که دوره 5 ساله نخست‌وزیری‌اش به پایان می‌رسد، در کاخ نخست‌وزیری باقی بماند و شاید به قرارداد هسته‌ای که به عقیده مخالفان موجب سلب استقلال سیاست خارجی دهلی‌نو می‌شود، جامه عمل بپوشاند. مخالفان این همکاری هسته‌ای همچنین بیمناک هستند که این طرح برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای هند را تحت‌الشعاع قرار دهد و موبج تضعیف هند در برابر رقبا و همسایه‌های هسته‌ای نظیر چین و پاکستان شود.

 

البته عامل دیگری که در سرنوشت سینگ، دولت کنونی هند، و همچنین موفقیت نخست‌وزیر در اجرای موافقتنامه همکاری‌های هسته‌ای با امریکا تاثیرگذار است روند تحقیقاتی است که با ادعای نمایندگان حزب BJP در عمل از چهارشنبه آغاز شده است و حتی ممکن است برای او به بهایی گزاف‌تر از شکست در آرای پارلمانی تمام شود.


نظر شما :