قرقیزستان به همکاری با ترکمنستان برای توسعه کریدور میانی ابراز علاقه کرد

۱۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۳ کد : ۲۰۲۸۶۲۲ سرخط اخبار

معاون وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قرقیزستان، ضمن ابراز علاقه‌مندی بیشکک برای همکاری با ترکمنستان در توسعه کریدور میانی اعلام کرد این کشور از ابتکارات برای بهبود زیرساخت‌های مشترک حمایت می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزای ترند، بکژان ریسمندایف، در دیدار با مقام‌های ترکمنستان در پلتفرم هماهنگی در عشق آباد، گفت: قرقیزستان به توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی کریدور میانی ( موسوم به ترانس کاسپین یا TITR) علاقه مند است.

معاون وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قرقیزستان تاکید کرد: این کشور از ابتکارات برای بهبود زیرساخت ها و لجستیک چندوجهی حمایت می کند.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد پلتفرم هماهنگی ابزار قدرتمندی برای نظارت بر پیشرفت اجرای پروژه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تقویت همکاری بین ذی‌نفعان است.

همچنین معاون وزیر در سفر کاری خود به ترکمنستان با ممتحان چکیف مدیرکل آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیرمجموعه کابینه وزیران ترکمنستان دیدار و در خصوص موضوعات مهم همکاری گفت وگو کرد.

طرفین بر افزایش چشمگیر گردش کالای دو کشور تاکید و توافق کردند با ایجاد شرایط مساعد برای نمایندگان بازرگانی، مشکلات را به طور مشترک حل کنند.

کریدور میانی شبکه های حمل و نقل ریلی کانتینری چین و کشورهای اتحادیه اروپا را از طریق آسیای مرکزی، قفقاز، ترکیه و اروپای شرقی به هم متصل می کند.

زیرساخت های حمل و نقل چندجانبه، پایانه های کشتی در دریای خزر و دریای سیاه را با سیستم های راه آهن چین، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه، اوکراین و لهستان پیوند می دهد.


( ۱ )

نظر شما :

م ۱۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۸
ایران با گسترش زیر ساختهای ریلی ، جاده‌ای و بندری خود از طریق ترکمنستان و دریای خزر و سیاست نزدیکی روابط با همسایگان می‌تواند از این مسیر ترانزیت برای حمل و نقل کالا به اروپا و اوکراین و روسیه و چین و بر عکس استفاده بکند. ایران باید از شمال‌شرقی‌ترین نقطه کشور مسیرهای ریلی و جاده‌ای و زیرساخت‌های لازم را تا شمال‌غربی‌ترین نقطه کشور ایجاد می‌کرد تا بیشتر حمل و نقل‌ها بین شرق و غرب از این مسیر انجام می‌شد. با برقراری و هماهنگی سیاستهای گمرکی و تجاری و هزینه‌های حمل و نقل یک مسیر مناسب برای ترانزیت کالا و درآمد زیادی برای کشور و اشتغال در داخل فراهم می‌شد. سوال اینجاست که چرا این کار میسر نشده و نمی‌شود؟ اشکال در کجاست؟ و چرا مسیر از کشورهای دیگر انتخاب می‌شود؟ ولی ایران در حاشیه می‌ماند؟