جلسه اضطراری کابینه نتانیاهو برای نخستین بار بر کوه‌های تل‌آویو

خودداری اسرائیل از ورود به روال ضربات پینگ پنگی با ایران

۱۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۶۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اندکی پس از حمله موشکی ایران، کابینه سیاسی – امنیتی در یک پناهگاه در کوه‌های اورشلیم گرد هم آمدند تا یک جلسه اضطراری که حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید را برگزار کنند. این اولین بار است که دولت در این سنگر موسوم به مرکز مدیریت بحران جلسه هیئت دولت برگزار می کند. یوآو گالانت، وزیر دفاع، سرلشکر هرتصی هالوی، رئیس ستاد ارتش، و روسای نهاد امنیتی در کریا باقی ماندند و از طریق یک سیستم ویدئویی امن در جلسه شرکت کردند. در این نشست، مقامات امنیتی به بررسی اجمالی حمله ایران و میزان خسارات وارده پرداختند. برای شرکت‌کنندگان واضح بود که این حمله جدی‌تر از حمله قبلی در آوریل گذشته بود و اسرائیل را با چالشی مواجه می‌کرد. چالش اینکه چگونه وارد روال ضربات پینگ پنگی با ایران نشود.
خودداری اسرائیل از ورود به روال ضربات پینگ پنگی با ایران

دیپلماسی ایرانی: روزنامه «وال استریت ژورنال» سه‌شنبه شب از منابع عربی گزارش داد که پس هشدار تهران به تل‌آویو در مورد قصد حمله موشکی گسترده خود، اسرائیل به ایران پیغام داد که هرگونه حمله به اسرائیل را با ضربه مستقیم به تاسیسات هسته ای یا نفتی جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد. 

در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر إسرائیل سه شنبه گذشته گفت که ایران «اشتباه بزرگی مرتکب شد و تاوان آن را خواهد داد.» به گفته ارتش اسرائیل، شب گذشته حدود ۱۸۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل پرتاب شد و با وجود آن‌که تعداد زیادی از موشک‌ها رهگیری شدند، برخی از آن‌ها در چندین منطقه سقوط کرد. منابع عربی مدعی شدند که اسرائیل پیامی را ارسال کرده و در آن تصریح کرده است که به هر حمله‌ای به سرزمین های خود «چه کوچک و چه بزرگ» پاسخ خواهد داد. حتی اگر در نتیجه آن هیچ تلفاتی نداشته باشد. 

ناداو عیال، کارشناس خبرگزاری یدیعوت‌آخارانوت، صبح روز حمله گزارش داده بود که اسرائیل در حال بررسی حمله به تاسیسات هسته ای ایران است و این احتمال بیش از هر مقطع دیگری در دهه گذشته روی میز تصمیم گیرندگان قرار دارد. وی خاطرنشان کرد که دو اهرم اصلی که تهران برای بازدارندگی مقابل اسرائیل ایجاد کرد، حزب‌الله و حماس، به شدت شکست خورده‌اند و اکنون توانایی آن برای پاسخ به حمله اسرائیل محدود شده است. 

ارتش اسرائیل ساعاتی پس از حمله ایران اعلام کرد که قصد حمله‌ای قوی به خاورمیانه را دارد، اما مشخص نکرد که آیا این حمله در ایران خواهد بود یا خیر. ارتش اسرائیل تاکید کرد: «حمله ایران، هیچ آسیبی به آمادگی نیروی هوایی وارد نکرده است. ما نه در جنگنده‌ها و نه در بخش پدافندی و رادراها با مشکل مواجه نیستیم. نیروی هوایی در حالت تهاجمی قرار دارد و با قدرت به سرتاسر خاورمیانه حمله خواهد کرد.» 

مقامات ارشد اسرائیل به صراحت اعلام کردند که اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران سکوت نخواهد کرد. یک منبع امنیتی وعده داد که «پاسخ قاطعانه ای انتظار ایران را می‌کشد.» و یک منبع دیگر اسرائیلی گفت: «ضرباتی که تا کنون ایران دریافت کرده، کسری از آن چیزی است که در راه است.» 

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو نیز اظهار داشت: «ایران بار دیگر با صدها موشک به اسرائیل حمله کرد، این حمله شکست خورد و به لطف سامانه دفاع هوایی اسرائیل که پیشرفته ترین سیستم در جهان است، خنثی شد. من به ارتش اسرائیل به خاطر این دستاورد چشمگیر تبریک می گویم اما ایران یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و تاوان آن را خواهد داد.» 

او افزود:«ایران عزم ما برای دفاع از خود و مقابله به مثل با دشمنانمان را درک نکرده است. آن‌ها مانند سنوار و ضیف و نصرالله این موضوع را درک نکردند. آن‌ها به زودی متوجه خواهند شد که ما بر اساس این قاعده حرکت می‌کنیم: هرکس به ما حمله کند، ما به او حمله خواهیم کرد.» 

اسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز وعده داد که اسرائیل به این حمله پاسخ خواهد داد. او گفت: «ایران از خط قرمزها عبور کرد و دولت اسرائیل در برابر حمله جنایتکارانه ایران به شهروندان ما ساکت نخواهد ماند. کل جهان آزاد باید در کنار اسرائیل بایستد، قبل از اینکه خیلی دیر شود.» کاتص همچنین اعتراف کرد که متحدان اسرائیل به رهبری ایالات متحده بالاخص نیروی هوایی اردن در رهگیری این موشک ها مشارکت داشته است. وزیر امور خارجه گفت: «حمایت و همبستگی بسیاری از کشورها و رهبران هرگز فراموش نخواهد شد. ما می دانیم دوستان ما چه کسانی هستند.» 

ایران می گوید که در پاسخ به ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و ژنرال ایرانی همراه وی، عباس نیل‌فروشان و همچنین اسماعیل هنیه، رهبر حماس این عملیات را انجام داده است. سپاه پاسداران می‌گوید که موشک‌ها را به سمت «پایگاه‌های نظامی» در منطقه تل‌آویو شلیک کرده و تهدید کرده است که در صورت پاسخ اسرائیل، حملات بیشتری علیه اسرائیل انجام خواهد داد. 

آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی نیز  در توئیتی به زبان عبری نوشت: «به یاری خداوند ضربات جبهه مقاومت بر پیکر فرسوده و پوسیده رژیم صهیونیستی شدیدتر و دردناکتر خواهد بود.» 

اندکی پس از این حمله، کابینه سیاسی – امنیتی در یک پناهگاه در کوه‌های اورشلیم گرد هم آمدند تا یک جلسه اضطراری که حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید را برگزار کنند. این اولین بار است که دولت در این سنگر موسوم به مرکز مدیریت بحران جلسه هیئت دولت برگزار می کند. یوآو گالانت، وزیر دفاع، سرلشکر هرتصی هالوی، رئیس ستاد ارتش، و روسای نهاد امنیتی در کریا باقی ماندند و از طریق یک سیستم ویدئویی امن در جلسه شرکت کردند. در این نشست، مقامات امنیتی به بررسی اجمالی حمله ایران و میزان خسارات وارده پرداختند. برای شرکت‌کنندگان واضح بود که این حمله جدی‌تر از حمله قبلی در آوریل گذشته بود و اسرائیل را با چالشی مواجه می‌کرد. چالش اینکه چگونه وارد روال ضربات پینگ پنگی با ایران نشود. یک منبع آگاه گفت که اسرائیل برای هماهنگی حداکثری با آمریکایی ها برای پاسخ مذاکراتی را آغاز کرد. یک مقام اسرائیلی در پایان جلسه کابینه گفت: «ایران از حماس، حزب الله و حوثی ها درس نگرفته است، حالا مجبور خواهد شد که خودش درس عبرت شود.» در پایان جلسه، درست قبل از متفرق شدن وزرا، اسموتریچ از اقدامات و دخالت‌های وزیر دفاع در سامانه‌های دفاعی مستقر در کرانه باختری شکایت کرد. گالانت در پاسخ به وی جواب داد که در این زمینه تنها یک فرماندهی واحد وجود دارد و بحث‌هایی نیز در این خصوص پیش‌آمد که با ورود نخست‌وزیر به موضوع جلسه خاتمه یافت.

منبع: وای نت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو اسرائیل حمله ایران به اسرائیل حمله موشکی حمله موشکی ایران به اسرائیل عملیات وعده صادق ۲ وعده صادق وعده صادق ۲


( ۱ )

نظر شما :