واقعیت توطئه آمریکا درباره تشکیل نیروهای «پدافند هوایی» در شمال سوریه

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۸ کد : ۲۰۲۵۶۶۹ سرخط اخبار

ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح مبارزه با داعش به رهبری آمریکا قصد دارد به بهانه افزایش تهدیدها علیه پایگاه‌های آمریکایی در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در پی تشدید تنش در منطقه از زمان آغاز حملات به نوار غزه، نیروهای متخصص پدافند هوایی را در شمال شرق سوریه ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، در حالی که شبکه خبری «شام» گزارش داد که نیروهای گروه جدید از یگان «ضد ترور» وابسته به قسد است، «علی تمی» یکی از رهبران «جریان آینده کُرد» در گفت‌وگو با روزنامه «عربی۲۱» بعید دانست که ائتلاف یاد شده نیروهایی از قسد را در این گروه جدید شرکت دهد.

این رهبر جریان آینده کُرد اظهار کرد: پس از تنش اخیر ارتش آمریکا اقدامات جدیدی را برای حمایت از پایگاه‌های خود در داخل خاک سوریه در پیش گرفته اما روشن است که نیروهای آمریکایی از نیروهای قسد برای حفاظت از پایگاه‌هایشان استفاده می‌کنند.

تمرینات مشترک

علی تمی گفت: ائتلاف بین‌المللی هرگز در این ماموریت به نیروهای قسد تکیه نخواهد کرد به ویژه که تجهیز آنها به تسلیحات می‌تواند موجب اعتراض دیگر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شود.

این در حالی است که شبکه خبری «شام» به نقل از برخی منابع که نام آنها را اعلام نکرد، فاش کرد که ائتلاف یاد شده و نیروهای قسد در دیرالزور و حسکه تمرین‌های مشترک فشرده‌ای را روی سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا اجرا کردند و نیز تمرین‌های نظامی را روی بالگردها انجام داده و به خوانش مختصات و انتقال آنها به سامانه‌های پدافندی پرداختند.

«عبدالله الاسعد» مدیر مرکز نظارت بر مطالعات راهبردی در این رابطه خبرهای منتشر شده درباره تجهیز نیروهای قسد به سامانه‌های پدافند هوایی از سوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا را «خطرناک» خواند و به «عربی۲۱» گفت: تجهیز شبه‌نظامیان قسد به این سامانه‌ها به معنای تبدیل آنها به ارتش نظامی دارای توان دفاع هوایی و زمینی است.

الاسعد در ادامه نیز با اشاره ضمنی به مخالفت ترکیه با این اقدام و رویکرد آنکارا درباره نیروهای قسد که آن را تشکلی «تروریستی» می‌داند، گفت: اگر نیروهای پدافند هوایی با نیروهایی از قسد ایجاد شود، این امر به التهاب بیشتر در منطقه منجر خواهد شد.

نیت‌های سوء

مدیر مرکز نظارت بر مطالعات راهبردی در ادامه نیز تصریح کرد: آمریکا از همان ابتدای حمایتش از نیروهای قسد، بر این مساله تاکید داشت که آنها به سامانه‌های پدافند هوایی تجهیز نشوند بنابراین این رویکرد اهداف سوء آمریکا را افشا کرد به این شکل که اگر این خبرها صحت داشته باشند، این اقدام مقدمه‌ای برای تقسیم سوریه و یا ایجاد دولت کوچکی در داخل کشور سوریه است.

اما «عبد السلام عبد الرزاق» تحلیلگر مسایل نظامی در گفت‌وگویی که با «عربی۲۱» داشت، دلیل قصد آمریکا برای ایجاد نیروی پدافند هوایی در شمال شرق سوریه را نگرانی آن از افزایش حملات موشکی و پهپادی علیه پایگاه‌هایش در آنجا دانست و گفت: آمریکا قصد ایجاد پایگاه‌های ثباتی در سوریه را دارد که برای مقابله با حملات پهپادی و موشکی ایران به سمت پایگاه‌هایش و یا به سمت اراضی اشغالی، مناسب‌تر باشند.

در همین رابطه «فراس علاوی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی به «عربی۲۱» گفت: اگر این خبرها درست باشند، می‌توان گفت که نیروهای آمریکایی برای تشدید تنش در منطقه آماده می‌شوند و روشن است که آمریکا بر افزایش تدابیری جهت حفاظت از پایگاه‌هایش در سوریه متمرکز شده و نیروی پدافند هوایی اساسا برای این ماموریت است


نظر شما :