احتمال بحران گسترده در منطقه

ردپای اسرائیل در حمله به عراق

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۶۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بامداد دیروز شنبه برای عراقی ها با حمله ای به پایگاه کالسو آغاز شد؛ پایگاهی مشترک میان ارتش عراق، حشد الشعبی و پلیس فدرال این کشور. الحشد الشعبی هم طی بیانیه ای، انفجار در زاغه سلاح‌های سنگین خود را تایید کرد. مهند العنزی، رئیس کمیته امنیتی استان بابل عراق هم در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره به تشریح ابعاد این حمله پرداخت و به گفته او، »حمله مذکور یک حمله موشکی بوده است، نه حمله پهپادی یا حمله با جنگنده، چون برداشت اولیه این است حملات به پایگاه کالسو با توجه به اندازه دهانه‌هایی که ایجاد کرده‌اند، ناشی از سقوط موشک‌های هواپیماهای نظامی و نه هواپیماهای بدون سرنشین؛» در حالی که العنزی اطلاعات منتشر شده قبلی مبنی بر شهادت یکی از نیروهای الحشد الشعبی را تایید نکرد، اما تاکید کرد که تعداد مجروحان بین ۱۲ تا ۱۳ نفر در میان نیروهای مسلح، الحشد الشعبی و تعدادی از غیرنظامیان است که همه مجروحان به طور جزئی مجروح شده‌اند و در وضعیت خوبی هستند. این مقام عراقی خاطرنشان کرد که پس از اطفای حریق و تخلیه مجروحان، وضعیت در پایگاه به حالت عادی بازگشت. 
ردپای اسرائیل در حمله به عراق

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دییلماسی ایرانی: بامداد دیروز شنبه برای عراقی ها با حمله ای به پایگاه کالسو آغاز شد؛ پایگاهی مشترک میان ارتش عراق، حشد الشعبی و پلیس فدرال این کشور. الحشد الشعبی هم طی بیانیه ای، انفجار در زاغه سلاح‌های سنگین خود را تایید کرد. مهند العنزی، رئیس کمیته امنیتی استان بابل عراق هم در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره به تشریح ابعاد این حمله پرداخت و به گفته او، »حمله مذکور یک حمله موشکی بوده است، نه حمله پهپادی یا حمله با جنگنده، چون برداشت اولیه این است حملات به پایگاه کالسو با توجه به اندازه دهانه‌هایی که ایجاد کرده‌اند، ناشی از سقوط موشک‌های هواپیماهای نظامی و نه هواپیماهای بدون سرنشین؛» در حالی که العنزی اطلاعات منتشر شده قبلی مبنی بر شهادت یکی از نیروهای الحشد الشعبی را تایید نکرد، اما تاکید کرد که تعداد مجروحان بین ۱۲ تا ۱۳ نفر در میان نیروهای مسلح، الحشد الشعبی و تعدادی از غیرنظامیان است که همه مجروحان به طور جزئی مجروح شده‌اند و در وضعیت خوبی هستند. این مقام عراقی خاطرنشان کرد که پس از اطفای حریق و تخلیه مجروحان، وضعیت در پایگاه به حالت عادی بازگشت. 

البته قبل تر از آنچه مهند العنزی گفته بود، رسانه امنیتی عراق آمار کشته و زخمی های این حمله را ، یک شهید و هشت زخمی اعلام کرده بودند؛ آماری که عینا توسط  شبکه العربیه هم تکرار شد. هم چنانی که در بیانیه واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق که دیروز شنبه منتشر شده، آمده است، «در ساعت یک بامداد، انفجار و آتش سوزی در داخل پادگان کالسو در شمال استان بابل که نیروهای ستاد مشترک ارتش، نیروی انتظامی و حشد الشعبی عراق در آن حضور داشتند، رخ داد که به شهادت یکی از نیروهای الحشد الشعبی و مجروح شدن هشت تن دیگر از نیروهای وابسته به ارتش منجر شد که جراحات برخی از آنان متوسط برخی دیگر نیز جزئی بود.»

 با اینحال و در تایید ادعای رئیس کمیته امنیتی استان بابل عراق، الجزیره به گزارش فرماندهی دفاع هوایی این کشور استناد کرد که تصریح کرده بود، «هیچ پهپاد یا جنگنده‌ای در آسمان بابل قبل و بعد از انفجار در پایگاه کالسو دیده نشده است.» در همین راستا بخش دیگری از بیانیه واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق هم به این نکته اشاره شده که، «با بررسی اطلاعات و داده های اولیه و دقت نظر در مواضع و بیانیه‌های رسمی، دو بیانیه از سوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق و سخنگوی رسمی پنتاگون صادر شد که نشان می‌دهد هیچ گونه فعالیت هوایی یا اقدام نظامی در سراسر استان بابل وجود نداشته است، ضمن آنکه گزارش فرماندهی دفاع هوایی نیز با تلاش‌های فنی و بررسی و شناسایی رادارها به این نتیجه رسید که هیچ پهپاد یا جنگنده‌ای در حریم هوایی استان بابل قبل یا هنگام وقوع انفجار وجود نداشته است.»

در کنار این نکات، مدیر دفتر شبکه المیادین در بغداد نیز دیروز شنبه روایت دیگری را از حمله به پایگاه کالسو تعریف و تاکید کرد در نتیجه تهاجم هوایی در سه حمله که پایگاه «کالسو» در المسیب در جنوب پایتخت را هدف قرار داد، یک تن شهید و ۶ نفر زخمی شدند. وی توضیح داد که این تهاجم ورودی اصلی پایگاه به همراه یک پارکینگ خودرو و یک دفتر نیروهای الحشد الشعبی را هدف قرار داد. درحالیکه علاوه بر بابل عراق، منابع محلی گزارش‌هایی از انفجاری احتمالی در منطقه‌ المدائن عراق نیز منتشر کرده‌ بودند، اما کانال تلگرامی صابرین نیوز وقوع انفجار در منطقه المدائن بغداد را رد کرد. به رغم تمام گزارش های خبری و ادعاهای مقامات عراقی، یک کمیته عالی فنی نیز از دفاع مدنی و گروه‌های دیگر برای مشخص شدن دلایل انفجار و آتش سوزی‌ها در پایگاه کالسو و اطراف آن تشکیل شد تا نهایتا روشن شود این حمله موشکی، پهپادی یا حمله با جنگنده بوده است و در ضمن عامل یا عوامل دخیل در این حمله مشخص شود».

-     انگشت اتهام به سوی صهیونیست ها

با وجود آنکه هیچ طرفی مسئولیت حمله شب جمعه و بامداد شنبه به پایگاه کالسو در استان بابل را بر عهده نگرفته است، اما انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی نشانه رفته، کما اینکه در همین رابطه یک مقام ارشد عراقی به شبکه پی بی اس آمریکا گفت که انفجاری که در استان بابل رخ داده، ناشی از حمله رژیم صهیونیستی بوده است و «در این زمینه تحقیق خواهیم کرد.» به رغم آنکه اکنون متهم ردیف اول این حمله رژیم صهیونیستی است، ولی یک مقام این رژیم در گفت‌وگو با CNN تأکید کرد که انفجار در زاغه الحشد الشعبی در عراق ارتباطی به اسرائیل ندارد.

البته به دنبال این حمله، حماس هم طی بیانیه خود، ضمن آنکه مسئولیت (این حمله)، را متوجه صهونیست ها کرد، این حمله را مصداق بارز تجاوز و نقض حاکمیت و امنیت عراق و انعکاس وحشی‌گری صهیونیسم دانست که سعی دارد تجاوزات خود را در تمام منطقه گسترش ‌دهد. در ادامه همین همین گمانه زنی ها، مقاومت اسلامی عراقی نیز رژیم صهیونیستی را عامل این حمله دانسته و گزارش شده در واکنش به آن، بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.  مقاومت اسلامی در عراق در ۲ بیانیه جداگانه اعلام کرد که مبارزان آن ۲ عملیات را در اراضی اشغال شده فلسطین در سال ۱۹۴۸ با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین انجام دادند که در یکی از آنها هدف حیاتی اشغالگران در ایلات و نیز در عملیاتی قبل‌تر پایگاه هوایی «عوبدا»ی این رژیم را هدف قرار داده‌اند. مقاومت اسلامی عراق این را هم افزود که این عملیات در پاسخ به نقض حاکمیت عراق توسط دشمن صهیونیستی و هدف قرار دادن خائنانه اردوگاه‌های الحشد الشعبی انجام شد.

اگر چه برخی گانه های هم نقش اآرینی امریکایی ها در این حمله حکایت دارد، اما ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرد که هیچ حمله‌ای به عراق انجام نداده و گزارش‌ها در این باره را بی اساس دانست. همزمان، ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش نیز دست داشتن در این حمله را انکار کرد. در پی این تحولات، دبیرکل کتائب سیدالشهداء عراق گفت که به طرفی که پشت این حمله است پاسخ داده خواهد شد.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا عراق حماس الحشدالشعبی


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۱
پرواز ریز پرنده ها و درگیر کردن پدافند و ره گیری و نابودی موشک دورایستا اسراییلی در شهر کوت عراق توسط پدافند ارتش و سقوط موشک دیگر در استان بابل عراق نشان از اقدامات اسراییلی برای جبران و اعاده حیثیت ولو کم در برابر اقدامات ایران دارد البته منابع غیر موثق از همکاری جمهوری باکو در این تهاجم و تجاوز هوایی دارد