به یاد حلبچه

۱۹ عدد نحس دیکتاتورها!

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: صلاح الدین خدیو
صلاح الدین خدیو در یادداشتی می نویسد: طنز تاریخ این جاست که صدام حسین پس از اشغال کویت آن را استان نوزدهم عراق نامید. پس از آن که وی جان و حکومتش را بر سر این استان نوزدهم کذایی گذاشت، این حلبچه بود که به پاس رنج ها و قربانی هایش به استان نوزدهم عراق تبدیل شد، نه کویت!
۱۹ عدد نحس دیکتاتورها!

دیپلماسی ایرانی: گرچه عموما اعتقاد بر این است که محمد بوعزیزی دست فروش تونسی با آتش زدن خود، خاورمیانەی سایکس پیکو را بە آتش کشید، اما از جهاتی نسل کشی حلبچه بر آن فضل تقدم دارد.

نیروی هوایی رژیم صدام در 16 مارس 1987 شهر حلبچه را با گازهای شیمیایی مورد حمله قرار داد و هزاران نفر از ساکنان غیر نظامی آن را کشت.

بمباران حلبچه در ماه های پایانی جنگ ایران و عراق رخ داد و انگیزەی آن بازپس گیری شهر از نیروهای ایرانی و انتقام از شورشیان کرد متحد تهران بود.

ایران بدون کمک کردها نمی توانست وارد عمق کردستان عراق شود و جنبش دیرینەی کردها هم درست مانند مقطع سال 1974 عملا به بخشی از نبرد و رقابت ایران و عراق تبدیل شده بود.

این فاجعەی مرگبار در آخرین مرحلەی جنگ سرد رخ داد. زمانی که گورباچف اصلاح طلب در روسیه بر سر کار آمده و در پی تنش زدایی با آمریکا بود. در آمریکا هم رونالد ریگان جمهوری خواه بر سر کار بود که سه سال قبل از این حادثه روابط قطع شده با بغداد را احیا کرده بود.
عراق رسما متحد شوروی بود، اما روابط گرمی با کاخ سفید هم داشت.

انزوای بین المللی جمهوری اسلامی در دهەی 60 و اصرار آن به ادامەی جنگ و مخالفت با پیشنهادهای مختلف آتش بس، موضع بین المللی عراق را تقویت کرده بود.

در افکار عمومی غرب، به رژیم صدام همچون مقاومتی سکولار علیه توسعه طلبی مذهبی تهران نگریسته و تعمدا ددمنشی های آن نادیده گرفته می شد.

پس از بمباران حلبچه، یک کمیتەی سنا به بررسی مساله پرداخت و درصدد برآمد رژیم صدام حسین را به دلیل نقض کنوانسیون ژنو محکوم کند. اما لابی هوادار بغداد آنقدر قدرتمند بود که کاخ سفید مانع شد و چشمان خود را به روی جنایت بست.

گفته می شود مماشات آمریکا، امر را بر صدام مشتبه کرد و باعث شد دو سال بعد به کویت هجوم ببرد. محاسبات صدام اشتباه از کار درآمد، آمریکا واکنشی شدید نشان داد و کار به نابودی ارتش عراق و خلع سلاح آن رسید.

خلع سلاح بی سابقەی عراق احتمالا دومین فقرەی ناتوان سازی یک کشور اسلامی در تاریخ معاصر خاورمیانه است. قبل از آن در سال 1843 قدرت های اروپایی در خاورمیانەی پیشا سایکس پیکو، دست به کوچک سازی و خلع سلاح مصر زدند که در مقام یک استان یاغی عثمانی، به قدرتی دریایی و زمینی در مقیاس جهانی تبدیل شده بود. آن زمان مصر پیشرفته ترین استان عثمانی و عراق عقب مانده ترین آن بود.
این در حالیست که پس از پایان جنگ ایران و عراق زرادخانەی عراق حتی از ترکیه و مصر بزرگ تر بود.

پس از شکست عراق در جنگ کویت، این کشور وارد یک دورەی تحریم 12 ساله شد و سپس توسط آمریکا و انگلیس اشغال و به حکومت دیکتاتوری پایان داده شد.

سقوط صدام و حذف عراق به عنوان قدرتی منطقەای، انرژی متراکمی را آزاد کرد که از زمان قرارداد سایس پیکو زیر گسل های سیاسی و اجتماعی خاورمیانه خوابیده بود. کردها به عنوان محذوفان سایکس پیکو، صاحب یک خودمختاری گسترده شدند.

چند سال بعد قیام های بهار عربی در گرفت و کردهای سوریه در یک هم سرنوشتی غریب با برادران کردشان در عراق، با وضعیتی مشابه مواجه شدند. دولت دمشق از ترس سقوط، نیروهایش را از کردستان عقب کشید و کردها یک شبە بە حاکمیت دست یافتند.

گرچە مرزهای سایکس پیکو با جان سختی پایدار ماندند، اما از جهاتی شاهد معادلات ژئوپولتیک و استراتژیک قرون گذشته شدیم. ایران و ترکیه به قدرت های منطقەای تبدیل شدند و در عراق و سوریه به رقابت پرداختند.

طنز تاریخ این جاست که صدام حسین پس از اشغال کویت آن را استان نوزدهم عراق نامید. پس از آن که وی جان و حکومتش را بر سر این استان نوزدهم کذایی گذاشت، این حلبچه بود که به پاس رنج ها و قربانی هایش به استان نوزدهم عراق تبدیل شد، نه کویت!

ظاهرا نوزده عدد نحس دیکتاتورهاست!

صلاح الدین خدیو

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر مسائل کردی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: حلبچه کردهای سوریه کردهای عراق بمباران حلبچه صدام حسین ایران و کردها ایران و کردستان ایران و کردستان عراق دیکتاتور


( ۱۶ )

نظر شما :

سید هادی طباطبایی ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۹
جناب خدیو می فرمایید در بهار عربی ( ۲۰۱۰_۲۰۱۲) کردهای سوریه یک شبه به حاکمیت دست یافتند!؟ وبا برادران کردشان در شمال عراق هم سرنوشت شدند! لطفا به ۳ سوال زیر جواب دهید: ۱: چرا حکومتهای سوریه به اکراد شناسنامه و تابعیت سوری ندادند و انها را مهمان ناخوانده مینامند و خواستار برگشتشان به عراق هستند؟ ۲: چرا رهبر واتیکان و کاتولیکهای جهان ۲ سال پیش در میدان مرکزی شهر اربیل خطاب به اسوریان جهان گفتند : شمال عراق سرزمین تاریخی مسیحیان آسوری است و باید تمامی آسوریان برای تاسیس و احیای کشور خود به شمال عراق برگردند و.....؟ ۳: سرزمین اکراد ساکن مناطق جنوب شرقی ترکیه مورد ادعای ارامنه هم میباشد، وادعا میکنند بعد از وقایع سال ۱۹۱۵ املاک و خانهایشان به تصرف اکراد در آمده، با این توضیحات اکراد در کجا میخواهند کشور مخصوص به خود را تشکیل دهند؟ البته ورود چندین میلیون مهاجر کرد عراقی به ایران از زمان عبیدالله شمدینی،اسماعیل سیمیتقو، ملا مصطفی بارزانی که تا واژگونی صدام ادامه داشت که توانستند از وضعیت نا به سامان ان دوران بهره مند و شناسنامه ایرانی تهیه و در شمالغرب ایران ماندگار شدند که گروهکهای تروریستی چون کومله،پژاک،دمکرات،... ادعاهای تجزیه طلبانه هم دارند.!؟
یونس ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۶
نکته جالب توجه در مسأله اکراد، خیانت آنها به دولتهای متبوعشان است: در جنگ ایران و عراق، کردهای عراقی طرف ایران را گرفتند و کردهای ایران طرف عراق را. هر دو طرف هم به شدت توسط دولت متبوع سرکوب و منکوب شدند و این است سزای خائنین به وطن. اگر مسأله خیانت اکراد به کشورهای خود را کنار بگذاریم، خیانت آنها به مردم خودشان هم زبانزد عام و خاص است. از گروههای تروریستی پ ک ک و پژاک بگیرید که برای اجیر کردن سرباز به اطفال و زنان همزبان خود رحم نمی کنند تا فساد گسترده سیستماتیک در منطقه شمال عراق که توسط دو حزب فاسد اداره می شوند. روزی نیست که کارمندان و معلمان و سایر حقوق بگیران و مردم عادی این منطقه علیه فساد مذکور ابراز نارضایتی نکرده باشند. از قدیم گفته اند خدا یابو رو شناخته که بهش شاخ نداده. ادعای اراضی اکراد هرچند موجبات مزاح و سرگرمی دیگران شده، اما عمق سرگردانی آنها را نشان می دهد. به ادعای اینها لرستان بخشی از خاک آنهاست، سرزمین تاریخی ارمنی‌ها متعلق به کردهاست، غرب آذربایجان و شمال عراق و سوریه را از آن خود می دانند و گویا فردا استانبول و آنکارا و تبریز را مال خود خواهند دانست. از یک طرف به بهانه مهسا امینی علیه دولت ایران دست به اسلحه می برند و کل کشور را به هم می ریزند و از طرف دیگر در سایه سکوت و تحریم انتخابات توسط آذربایجانیها دسته دسته از دور افتاده ترین روستاهای کرد زبان به اورمیه می روند و رای به نماینده کرد زبان می دهند و اسم آن را می گذارند بیداری سیاسی! حالا حدود کمتر از ده نفر روزنامه نگار کرد زبان در خبرگزاری ها و روزنامه های فارسی زبان عنان کار را در اختیار دارند و ظاهرا با چراغ سبز نیروهای امنیتی هر چه می خواهند می نویسند ولی چون از تاریخ و گذشته خود عبرت نمی گیرند، در بزنگاهها دوباره قلع و قمع خواهند شد چرا که قومی که تاریخ نخواند، همیشه آن را تکرار می کنند.
کوروش ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۲
به کاربر یونس: عزیز پانترک شما حتی انقدر سواد ندارید که متوجه شوید کلمه خیانت را وقتی به کار می‌برند که کسی در درجه اول اظهار وفاداری کرده باشد! شما اصلا میدانی اولین نماینده آذربایجان غربی در مجلس خبرگان چه کسی انتخاب شد؟ عبدالرحمان قاسملو! خیانت برای پانترکاست که هر جا به نفعشان باشد از شیعه بودن خرج می‌کنند و هرجا مجال پیدا کنند شعار خلیج جعلی سر می‌دهند و پلاکارد ضد ایران بلند می‌کنند. ضمنا کدام ازین گروه های کرد یک صدم ترکها آدم کشته و نسل کشی کرده اند!؟ بعد اینها چه ربطی به سردشت دارد؟ کردها اصولا صدام را قبول نداشتند که بخواهند وفادار باشند. باید به کسی وفادار بود که شرافت داشته باشد نه امثال صدام و اردوغان داعشی. مسلما کردها مبارزه با داعشی و پانترکها و دیکتاتورها را افتخار خود می‌دانند. پانترکها هک می‌توانند به کاسه لیسی علیف و اردوغان ادامه دهند.
فرهاد ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۲
کاربر سید هادی طباطبایی، صدام هم ادعای خوزستان را داشت. چرا خوزستان را به او ندادید؟ رسانه های علیف هم ادعای تبریز را دارند؟ چرا این شهر را به آنها نمیدهید؟ انتظار دارید ملتی که هزاران سال است در این منطقه زندگی می‌کند به ادعاهای عده ای پانترک ماده گرگ پرست، و ترک داعشی و عرب بعثی تن دهند؟ تاریخ جعلی ملاک هیچ تصمیمی نمی‌تواند باشد.
مهدی ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۶
جالبه هر جا بحث از کرد و کردستان به میان اومد پانترکای مزدور زمین و زمان بهم میدوزن که ثابت کنن از قبچاق و مغولستان به سرزمین کردستانات بزرگ کوچ نکردن !!!
کوردو ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۳
در جواب یونس خان اولا جانفشانی که مردمان کورد برای این سرزمین انجام دادن به مراتب خیلی خیلی بیشتر نسبت به مردمان تورچ ها بوده شما تاریخی کمتر از ۷۰۰ سال پیشتر ندارین در حالی که سازه های کشف شده در مناطق کورد نشین به ۳هزار سال میرسه باید از خود بپرسی مهمان کدامست مغول جان
خسرو ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۹
مردم مظلوم حلبچه که قربانی تسلیحات شیمیایی اهدایی آلمان و فرانسه به صدام شدند در قلبمان جای دارند خدا رحمت شان کند گاز شیمیایی در کشتار مردم نمی تواند کرد یا ترک یا فارس بودن را تشخیص دهد و همچنین صدام حسین هم بواسطه خوی جنایتکارانه اش در کشتار مردم عراق و ایران و کویت فرقی بین عرب و ترکمن و شیعه و سنی و‌کرد قائل نبود تلقین و تحریک تقاضای خودمختاری یا استقلال برای کردها ، توسط آرزومندانی همچون خدیو ، قطعا به ضرر مردم عادی کرد در هر چهار کشور عراق و ایران و سوریه و ترکیه خواهد بود چون در هر چهار کشور نود درصد کردها در کشورشان ذوب شده اند و دولتها و مردم هر چهار کشور در هر زمانی توان سرکوب پانکردها را دارند ولی پانکردی که اظهار داشته است اولین نماینده مجلس خبرگان در آذربایجان غربی عبدالرحمن قاسملو بود می‌داند که عبدالرحمن قاسملو ترک سنی بود ؟ دست از فریب کاری بردارید شما پانکردها آرزوی تجزیه ایران را در سر دارید
کوروش جعلی ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۱:۰۲
کرده‌ای هندو تبار طبق شاهنامه برا مطربی به ایران آمده نیامده ادعای تاریخ چند هزار ساله دارند خخخخ
حامد ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۵
هر وقت ترکهای مغول تبار که چند هزار سال بعد از فارس و کرد و لر و ... وارد فلات ایران شدند به آسیای میانه برگشتند، اقوام آریایی هم برمیگردند. ما خوشحال می‌شویم پانترکها یکبار هم ترکی حرف زدن قاسملو را منتشر کنند. از نظر نژادپرستان ترک، آنها هنوز اکثریت مجلس ارومیه را دارند:)))