رواندا، کشوری با توسعه ۸ درصدی

دیکتاتور خوب

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۹۲۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: بعضی ملت ها، که سرنوشتشان با دیکتاتوری گره خورده است، حداقل شانس آورده‌اند و یک دیکتاتوری نصیبشان شده که معنای توسعه و فقرزدایی را می‌فهمد و شعور اداره کردن کشورش را دارد. 
دیکتاتور خوب

نویسنده: بیژن اشتری، مترجم و نویسنده

دیپلماسی ایرانی:‍ اگر کسی می خواهد دیکتاتور هم باشد خوب است که دیکتاتوری مثل دیکتاتور رواندا باشد.

بعضی ملت ها، که سرنوشتشان با دیکتاتوری گره خورده است، حداقل شانس آورده‌اند و یک دیکتاتوری نصیبشان شده که معنای توسعه و فقرزدایی را می‌فهمد و شعور اداره کردن کشورش را دارد. 

پل کاگامه، رئیس جمهوری کشور رواندا، از جنس و تبار همین گونه‌ی نادر دیکتاتورهاست.

کاگامه بیست و چهار سال پیش در رواندا، یکی از فقیرترین کشورهای آفریقایی، به قدرت رسید. او رهبر کشوری شده بود که یک نسل‌کشی وحشتناک را در دهه نود میلادی تجربه کرده بود. کاگامه بلافاصله پس از غصب قدرت دست به کار شد و آشتی ملی را در کشورش برقرار کرد و سپس همه توجه خود را معطوف توسعه و فقرزدایی کرد. او با یک سیاست خارجی هوشمندانه توانست سرمایه گذاران خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در کشورش کند. 

رواندا طی بیست و دو سال گذشته به طور متوسط سالیانه یک نرخ رشد اقتصادی هشت درصدی را تجربه کرده به طوری که حالا رواندا به سوئیس آفریقا معروف شده است.

بله، گرچه آقای کاگامه مخالفان سیاسی اش را سرکوب می کند (که کار بسیار زشتی هم هست) اما حداقل بین اکثریت مردم کشورش محبوبیت زیادی دارد زیرا توانسته آن ها را از زیر خط فقر بیرون بکشد و کاری کند‌ که معنای زندگی انسانی را بفهمند و طعم خوش صلح و آرامش را بچشند.

البته اذعان می‌کنم چنین دیکتاتورهایی واقعا نایاب و نادرند. امروزه دیکتاتورها‌ی جهان عموما از نوع ولادیمیر پوتین هستند. دیکتاتورهای رذلی که جز حفظ قدرتشان به چیز دیگری فکر نمی‌کنند و حاضرند مملکتی را به باد فنا دهند تا چند سال دیگر به عمر حکومت فاسدشان اضافه شود. این دیکتاتورها از آنجایی که هیچ دستاورد اقتصادی و رفاهی برای مردم کشورشان نداشته‌اند و مملکتشان را به ویرانه‌ای تحت حاکمیت دزدان اولیگارشیک تبدیل کرده‌اند، برای منحرف کردن مردم از این واقعیت‌ها لاجرم چاره‌ای ندارند جز این که به جنگ افروزی و اشغال کشورهای همسایه متوسل شوند و به این شکل "افتخارآفرینی" کنند.

کلید واژه ها: بیژن اشتری پل کاگامه روآندا نسل کشی در روآندا آفریقا دیکتاتوری


( ۱۲ )

نظر شما :

ناشناس ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۹
آقای عصبانی . پوتین کشور فلاکت زده ای را که از یلتسین غربگرا تحویل گرفت به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا تبدیل کرد . ... به نظرم این مقالات بیشتر سفارشی هستند تا حاصل تفکر و پژوهش ... همین سوییس آفریقا دیر یا زود توسط دزدهای لندن ، پاریس و واشنگتن پنبه اش زده می شود . کمی مطالعه کن تا اینقدر اراجیف ننویسی .
در جواب ناشناس ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۵
شما اصلا کومنیست نیستید
ناشناس ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۲
به ناشناش در جواب ناشناس . قطعا کمونیست نیستم اما اگر بنا به انتخاب باشد ، قطعا بر غربزده بودن شرف دارد .
ابراهیم قدیمی ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۲
اقای اشتری میکرب شناسی است که مترجم شده است۔موضوع کتابهای ترجمه شده ایشان نشان خط فکری ایشان است۔عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو نفی حکمت مکن ازبهر دل عامی چند
احمد ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۱
اوای دهل از دور خوش است پوتین یک مافیای اولیگارشی را در روسیه مستقر کرده که فقط بفکر قدرت و غارت است چرا پس نمیروی در روسیه زندگی کنی ایا هیچوقت کسی را دیده اید که تقاضای شهروندی روسیه داشته باشد؟؟؟
ناشناس تر ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۲
آقای غیر عصبانی اولا: نام بیژن اشتری را یک گوگل ساده بکنید تا بفهمید چه کسی نیاز به کمی مطالعه بیشتر دارد.ثانیا : دزد کارش دزدی است شرقی و غربیش فرقی در کل ماجرا ندارد.حال بستگی به میزان درایت و تدبیر یک حکومت دارد که چگونه بتواند جلوی دزدی دزدان داخلی و خارجی یا شرقی و غربی را بگیرد. اما مطمئنا این از روی درایت و عقل نیست که مردم و مسئولین یک کشور از هول دزدان یک طرف در آغوش دزدان طرف دیگر غش بکنند.
ناشناس ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۰
جناب دزد شناس . دزد داریم تا دزد . خیلی زور بزنی کل دزدی روسها طی چند قرن اخیر را بتوانی نهایت تو دو سه دقیقه بشماری اما دزدی بعضیها را می توان روزها شمرد . آفریقا ، امریکای لاتین ، شبه قاره و ... و ایران خودمان ... بشمار برو جلو . بحث با شما غربزده ها مصداق آب در هاون کوبیدن است . چه زمانی که به عراق سلاح شیمیایی می دهند و چه زمانی که سوییفت را حتی روی خریدن دارو می بندند . چه زمانی که با کودتا مسیر دموکراسی را در ایران مختل می کنند و چه موقعی که با دوز و کلک بحرین ( بخوان نیمی از خلیج فارس ) را از چنگ ایران در می آورند . خوش باشید با عقل به کمال ! رسیده خودتان . ما هم خوشیم .
ناشناس ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۹
ادبیات برخی کامنتها را توجه کنید . کمونیست و ... ادبیاتی که اساسا در ایران مدرن امروز بین عوام و خواص هیچ کاربردی ندارد و صرفا توسط عده ای اندک از ایرانیهای خارج از کشور به کار می رود . جماعتی که هنوز در پنجاه شصت سال قبل زندگی می کنند و هیچ درکی از ایران اتمی و فضایی ، ندارند .