چالش جدید اقتصادی برای امان

ضربه شدید جنگ غزه بر گردشگری اردن

۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بخش گردشگری اردن به شدت تحت تاثیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه قرار گرفته و زیان این بخش ماهانه بین ۲۵۰ تا۲۸۱ میلیون دلار برآورد شده است.
ضربه شدید جنگ غزه بر گردشگری اردن

دیپلماسی ایرانی: انتشار آخرین اخبار و آمار رسمی حکایت از آن دارد که بخش گردشگری اردن از سه ماهه پایانی سال گذشته به دلیل تجاوزات اسرائیل به نوار غزه و افزایش احتمال و مخاطرات گسترش دامنه جنگ در منطقه و همچنین به هم ریختن اوضاع دریای سرخ ، به شدت با کاهش گردشگر روبه رو بوده است به طوری که  60 درصد رزرو مراکز گردشگری لغو شده و  زیان ماهانه این قسمت  قریب به 300 میلیون دلار برآورد شده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، بر اساس شاخص‌های موجود از زمان آغاز حملات هفتم اکتبر، شمار زیادی از گردشگران عرب و خارجی روادیدهای گردشگری خود به اردن را لغو کرده اند در حالی که بخش گردشگری این کشور تا قبل از این حملات و در سال گذشته نتایج فوق‌العاده مثبتی را ثبت کرده بود.

حسام عایش کارشناس امور اقتصادی در این باره به العربی الجدید گفت: سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص ملی اردن در سه ماهه نخست سال جاری به شکل بسیار چشمگیری کاهش یافته است که علت این مساله تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه و متشنج شدن اوضاع در دریای سرخ و اقدامات نظامی در این منطقه است. به همین خاطر شاهد بودیم که بسیاری از گردشگران که اردن را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده بودند، به علت تجاوزات اسرائیل و افزایش بیم و هراس از پیامدهای این حملات، سفر خود را لغو کردند. این مساله ایجاب می کند دولت اردن تدابیر لازم و مناسبی را برای کمک به این بخش و تحرک بخشی به گردشگری داخلی به ویژه در بندر العقبه که در فصل زمستان دارای هوایی گرم و مطبوع است، اتخاذ و تاسیسات و امکانات مناسب برای گردشگری را فراهم کند.

این منبع نوشت: طبق اطلاعات و داده های بانک مرکزی اردن، درآمد گردشگری طی سال گذشته با افزایش 27.4 درصدی به حدود 5.3 میلیارد دینار  اردنی معادل 7.4 میلیارد دلار و شمار گردشگران نیز با افزایشی 25 درصدی به حدود 6.4 میلیون گردشگر از کشورهای مختلف رسید.

انتظار می رفت آمار و نتایج به دست آمده از عملکرد بخش گردشگری در طول سه فصل گذشته در سال قبل با افزایش چشمگیر همراه باشد اما این میزان در سه ماه و  نیم پایانی سال 2023 به شدت کاهش یافت و هتل های رزرو شده  لغو شدند و تورهای گردشگری نیز سفرهای خود را لغو کردند و حتی علاوه برآن گردشگری داخلی نیز به مرز بسیار پایینی رسید.

درآمد حاصل از گردشگری در  ماه  دسامبر گذشته با کاهش 3.4 درصدی به 359.3 میلیون دینار رسید شمار گردشگران هم به شکل قابل توجهی کاهش یافت. از سوی دیگر ضریب کار و اشتغال در هتل ها و مراکز و اقامتگاه های گردشگری در بندر العقبه در جنوب اردن به شکل بی سابقه ای کاهش یافته است که این امر دال بر کاهش شاخص اصلی گردشگری در اردن به شمار می آید.

نایف حمیدی الفایز، رئیس شواری کمیسیون های منطقه ویژه اقتصادی بندر العقبه در این زمینه تصریح کرد : گردشگری خارجی در بندر العقبه حدود 80 درصد کاهش یافته در همین حال گردشگری داخلی در اردن نیز به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است به گونه ای که در این میزان در یکی از ماه ها فقط به  16 درصد رسید و این یک شاخص  و نشانه ترسناک از کاهش گردشگری از اکتبر گذشته تا کنون است.

در همین باره مکرم  القیسی، وزیر گردشگری اردن تاکید کرد: تداوم جنگ در نوار غزه باعث وارد آمدن خسارات فراوان به بخش گردشگری اردن خواهد شد که این رقم بین 250 تا 281 میلیون دلار در ماه برآورد می شود.  این در حالی است که 60 درصد از  رزور هتل ها و مراکز گردشگری لغو شده است و اگر بخواهیم این درصد را بر تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان تقسیم کنیم باید از کاهش حدود 200 هزار تا 250 هزار گردشگر صحبت کنیم.

وی افزود: در صورت تداوم این وضعیت زیان های کلان اقتصادی قابل توجهی به اقتصاد اردن وارد خواهد شد زیرا  در هر ماه شاهد لغو روزانه 60 درصدی رزرو هتل ها و مراکز گردشگری هستیم.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اردن جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه اردن و اسرائیل اسرائیل و فلسطین گردشگری گردشگری اردن اقتصاد اردن اقتصاد


( ۲ )

نظر شما :