با انجام حملات هوایی آمریکا

آقای بایدن پیام اشتباهی را به ایران فرستادید

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت بایدن همچنین مکررا اعلام کرده که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود. اما بخشی از بازدارندگی، به این نیست که بگویید چه کاری را نخواهید کرد، بلکه به این است که درباره آنچه ممکن است انجام دهید یا می توانید انجام دهید، یک ابهام راهبردی را حفظ کنید.
آقای بایدن پیام اشتباهی را به ایران فرستادید

نویسنده: پیتر برگن Peter Bergen

دیپلماسی ایرانی: چندین گزارش رسانه ای، خط خبری دولت جو بایدن را تکرار کرده اند و می گویند که حملات تلافی جویانه به بیش از ۸۵ هدف در عراق و سوریه برای آن است که "یک پیام" ارسال شود. اما آن پیام دقیقاً چیست و احتمالا چگونه دریافت و برداشت می‌شود؟

دولت بایدن همچنین مکررا اعلام کرده که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود. اما بخشی از بازدارندگی، به این نیست که بگویید چه کاری را نخواهید کرد، بلکه به این است که درباره آنچه ممکن است انجام دهید یا می توانید انجام دهید، یک ابهام راهبردی را حفظ کنید.

با توجه به تاریخچه حملات عمدتا ناموفق آمریکا علیه گروه‌های نیابتی ایران در خاورمیانه، این واکنش ایالات متحده و هر عملیات نظامی دیگری که در پی آن بیاید، احتمالاً اثربخش نخواهد بود و از حملات بیشتر گروه‌های نیابتی ایران به اهداف آمریکایی و نیز خطوط کشتیرانی در این منطقه جلوگیری نخواهد کرد. برای کاهش احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، آمریکا باید تمرکز خود را بر رفع علت اصلی این منازعات متمرکز کند: جنگ ادامه دار در باریکه غزه.

حملات اخیر آمریکا نتوانسته ایران و نیروهای نیابتی آن را از انجام فعالیت‌های تهاجمی باز دارد. این موضوع را بارها و بارها دیده‌ایم. حمله پهپادی ایالات متحده در ماه گذشته که به کشته شدن رهبر یک گروه مسلح تحت حمایت ایران در بغداد منجر شد، پیامدهای جانبی غیرقابل پیش‌بینی مشابهی داشت. این حمله اهرم بیشتری به دولت عراق در گفت وگوها داد تا خواستار خروج ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی شود که هنوز در عراق مستقرند – تحولی که یک هدف مهم سیاست ایران را محقق می کند.

فراموش نکنیم که دولت بایدن در تابستان ۲۰۲۱، زمانی که همه نیروهای نظامی آمریکایی را از همسایه ایران یعنی افغانستان خارج کرد، اشتباه بزرگی را مرتکب شد. یادتان بیاید که تهران چه جشن بدرقه ای برای نیروهای آمریکایی گرفت. خروج از عراق نیز، شکست دیگری خواهد بود که تنها به منافع ایران خدمت می‌کند، به ویژه با توجه به گزارش این هفته سازمان ملل که رهبر عملیِ القاعده، سیف العدل، همچنان در ایران زندگی می‌کند، چیزی که در گزارش‌های پیشین هم تأیید شده بود.

از دیدگاه ایران، این طور به نظر می رسد که تلاش‌هایش برای جایگزینی ایالات متحده به عنوان بازیگر کلیدی خاورمیانه، به خوبی پیش می‌رود. آنچه ما نیاز داریم این است که با یک اذعان سرراست و روشن بپذیریم که این حملات، اهداف راهبردی آمریکا در جلوگیری از حملات ایران و نیروهای وابسته اش به اهداف‌ آمریکا و متحدانش را پیش نمی‌برند و تهران همچنان در حال گسترش نفوذ قابل توجه خود در خاورمیانه است، از یمن در جنوب تا لبنان ۱,۵۰۰ مایل در شمال.

آیا ایالات متحده نسبت به نوع نزاعی که در آن درگیر شده است، هیچ درک واقع بینانه ای دارد؟ البته برای این پرسش پاسخ‌های آسانی وجود ندارد.

آمریکا باید به سرعت برای چاره کردن پیشرانِ زیربناییِ کشمکش کنونی در منطقه اقدام کند و از جمله برای متوقف کردن جنگ در باریکه غزه، آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی و آمریکایی از دست حماس و داشتن یک برنامه معقول برای "روز بعد" غزه است تا آتشباری در این باریکه خاموش شود.

دولت بایدن در تلاش برای کنترل روند تشدید نزاع منطقه‌ای در خاورمیانه مجبور به انتخاب از میان گزینه‌های دشوار است تا همزمان با پی جویی اهداف راهبردی آمریکا در حمایت از اسرائیل برای انحلال نیروی نظامی حماس و آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی و آمریکایی باقیمانده در غزه، بتواند تهدیدهای ایران و نیروهای نیابتی آن را محدود سازد.

منبع: سی ان ان / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ایران و امریکا حمله امریکا به عراق حمله امریکا به سوریه حمله امریکا حمله امریکا به الحشد الشعبی حمله امریکا به یمن جو بایدن


( ۹ )

نظر شما :