مساله ای که همچنان مردم درگیرند

سیستم درمانی، معضل حل نشده جامعه آمریکا

۲۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۲۳۸۶ آمریکا انتخاب سردبیر
احمدرضا تمدن و مصطفی بایسته در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: در ۱۱ می ۲۰۲۳ پوشش بیمه دولتی به نام مدیکید (Medicaid)، که به منظور مقابله با کرونا لحاظ شده بود، حذف و به سبب آن تعداد زیادی از افراد پوشش درمانی خود را از دست دادند.
سیستم درمانی، معضل حل نشده جامعه آمریکا

نویسنده ها: احمدرضا تمدن و مصطفی بایسته

دیپلماسی ایرانی: در ایالات متحده سیستم درمانی فراگیر دولتی وجود ندارد و غالب این صنعت توسط شرکت های خصوصی کنترل و اداره می شود. در نتیجه لیبرالیسم اقتصادی، سیستم درمانی ایالات متحده به یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین سیستم های درمانی در سطح دنیا تبدیل شده اما در کنار این پیشرفت هزینه های سرسام آور در حوزه های مختلف بهداشتی، خدمات درمانی را برای مردم این کشور به یک کابوس وحشتناک تبدیل کرده است.

در 11 می 2023 پوشش بیمه دولتی به نام مدیکید (Medicaid)، که به منظور مقابله با کرونا لحاظ شده بود، حذف و به سبب آن تعداد زیادی از افراد پوشش درمانی خود را از دست دادند. مسئولین بسیاری از ایالت ها اعلام کرده اند دیگر توانایی تامین بودجه این گونه خدمات درمانی عمومی را نداشته و مجبور شده اند افراد تحت پوشش این بیمه را مجدد ارزیابی و پایش کنند که در نتیجه آن، میلیون ها نفر با وجود احراز شرایط از این پوشش درمانی حذف شده اند. در این پایش با اذعان به واجد شرایط بودن بسیاری ار افراد تنها به دلیل کسری بودجه، فقط 500 هزار مجدد تحت پوشش بیمه مدیکید قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که بسیاری از مردم آمریکا با مشکل کرونا و علائم باقی مانده از کرونا دست و پنجه نرم می کنند و معمولا نمی توانند به طور کامل از پس هزینه درمان این بیماری برآیند. 

نکته حائز اهمیت این است که همین پوشش مدیکید، دارای محدودیت های زیادی است و افراد واجد شرایط این پوشش، از قشر سطح پایین جامعه با درآمد ناچیز هستند و محدودیت در این پوشش درمانی راه را برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز مانند دندان¬پزشکی، خدمات درمانی تخصصی و ... می بندد و آنها مجبور به پرداخت هزینه¬های درمان از درآمد ناچیز خود هستند که عملا بسیاری از آنها از این کار عاجزند. 

موضوع هزینه های درمان زمانی جدیتر می شود که افراد دارای بیماری های زمینه ای عاجز از پرداخت مبالغ هنگفت، مجبور به جیره بندی داروهای خود شده دچار عوارض ثانویه و گاها مرگ می شوند.

در نگاه اول، مشکلات اساسی گریبانگیر سیستم درمانی ایالات متحده شامل مواردی چون هزینه های سرسام آور، کمبود نیروهای متخصص، عدم پراکندگی یکسان مراکز درمانی در جغرافیای ایالات متحده به خصوص مراکز تخصصی است. اما آنچه که در عمل موجبات این وضعیت بغرنج را فراهم آورده است شرکت های قدرتمند بیمه و داروسازی خصوصی هستند که در سایه این صنعت بزرگ را کنترل کرده خط‌مشی های آن را ترسیم می کنند. این ساختار در طول زمان به واسطه مافیای آن بسیار قدرتمند شده و عملا نمی توان انتظار داشت تغییر چشمگیری در این صنعت، به نفع مردم عادی رخ دهد. امروز عمدتا اقشار با درآمد متوسط و پایین جز در موارد اورژانس یا شرایط اضطرار به پزشک مراجعه نمی کنند. جدا از هزینه های درمان، مشکل دیگر محدویت مرخصی است که بسیاری از مردم با طولانی شدن روند درمان به دلیل ترس از دست دادن شغل خود از دریافت و ادامه درمان چشم پوشی می کنند. 

ایالات متحده در چند دهه اخیر شاهد فراز و نشیب هایی بی سابقه بوده است. از جمله آنها می توان به 11 سپتامبر، تصمیم یکجانبه حمله به افغانستان علی رغم عدم وجود اجماع جهانی، حمله به عراق به بهانه تولید و انباشت سلاح های کشتار جمعی، ظهور فردی چون ترامپ در عرصه سیاست و برهم زدن بسیاری از معادلات داخلی و خارجی آمریکا و نمونه¬هایی از این دست. بسیاری از این اتفاقات مستقیم یا غیر مستقیم منتج از سیستم لیبرالیسم (سیاسی و اقتصادی) در کنار کاپیتالیسم در ایالات متحده بوده است و این نمود امروز در صحنه بهداشت و درمان نیز به وضوح برجسته شده و مشکلات عدیده ای را برای مردم به ارمغان آورده است. اینکه چه زمانی دولتمردان آمریکا به شکست این رویه مانند آنجه در عراق و افغانستان اعتراف کنند موضوعی است که در آینده مشخص خواهد شد، با این حال به واسطه تسلط گسترده شرکت های اقتصادی در انتخاب و انتصاب دولتمردان آمریکا، بعید است دولتمردان تا زمانی که در رأس زمام¬داری امور هستند شهامت ورود جدی و برطرف کردن مشکلات حوزه هایی چون بهداشت و درمان را داشته باشند. حوزه هایی که مرکز اصلی درآمدزایی برای 1درصد قشر مرفه ایالات متحده به حساب می آیند. 

منابع آماری:

 

https://www.nytimes.com/2023/09/21/health/medicaid-disenrollments-children.html
https://www.kff.org/medicaid/issue-brief/10-things-to-know-about-the-unwinding-of-the-medicaid-continuous-enrollment-provision/
https://www.kff.org/policy-watch/ending-the-public-health-emergency-for-medicaid-home-and-community-based-services/

کلید واژه ها: کرونا ویروس کرونا امریکا ایالات متحده امریکا خدمات بهداشتی سیستم درمانی سیستم درمانی امریکا سیستم بهداشتی خدمات درمانی در امریکا


( ۵ )

نظر شما :