سناریوی آمان یا هراس افکنی برای انحراف؟!

انتفاضه سوم، از نگاه ابزاری تا واقعیت

۱۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۱۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
با در نظر گرفتن شرایط بحرانی در سرزمین های اشغالی و وضعیت شکننده و بغرنج نتانیاهو  ائلاف حاکم این روزها بی بی بیش از هر زمانی به پروزه دیگر ساتزی نیاز دارد. تا ضمن پر کردن شکاف سیاسی – اجتامی و عبور از بحران در ارتش و بدنه نیروهای نظامی و امنیتی عملا فضا برای انحراف افکار عمومی در قبال کودتای قضایی شکل بگیرد، لذا مانور روی موضوع «انتفاضه سوم» می تواند از این منظر قابل توجه باشد تا ذیل آن با سناریوی «دیگر سازی» و برجسته کردن خطر گروه های مقاومت فلسطینی، فضا به سمت امنیتی شدن یا امینی سازی پیش رود.    
انتفاضه سوم، از نگاه ابزاری تا واقعیت

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با در نظر گرفتن شرایط بحرانی در سرزمین های اشغالی و وضعیت شکننده و بغرنج نتانیاهو  ائلاف حاکم این روزها بی بی بیش از هر زمانی به پروزه دیگر ساتزی نیاز دارد. تا ضمن پر کردن شکاف سیاسی – اجتامی و عبور از بحران در ارتش و بدنه نیروهای نظامی و امنیتی عملا فضا برای انحراف افکار عمومی در قبال کودتای قضایی شکل بگیرد، لذا مانور روی موضوع «انتفاضه سوم» می تواند از این منظر قابل توجه باشد تا ذیل آن با سناریوی «دیگر سازی» و برجسته کردن خطر گروه های مقاومت فلسطینی، فضا به سمت امنیتی شدن یا امینی سازی پیش رود.    

در همن راستا روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت در گزارشی به تشریح دلایل و تصوری پرداخت که سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی برای امکان وقوع انتفاضه سوم در کرانه باختری بویژه در مرحله پس از محمود عباس ارائه کرده است. این سایت عبری‌زبان اعلام کرد که عملیات اخیر در جنین و اردوگاه آن چشم‌انداز کوچکی از درگیری نظامی گسترده‌ احتمالی در کرانه باختری با مشارکت ده‌ها هزار فرد مسلح بود.

سایت مذکور نوشت که طی هفته اخیر سازمان اطلاعات و نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار دیگری مبنی بر انفجار اوضاع در کرانه باختری پس از سه حمله در طول یک روز از جمله دو تیراندازی دریافت کرد و این ارتش صهیونیستی است که بهای آن را می‌پردازد. از سویی نیروهای نظامی را کمتر آموزش می‌دهد و تعداد بیشتری از نیروهای ذخیره را با هزینه‌های صدها میلیون شکلی احضار می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است که در طول یک سال و نیم گذشته، تنها ۱۳ گردان وظایف امنیتی فعلی را در کرانه باختری انجام دادند و از زمانی که موج حملات دو برابر شد، تعداد گردان‌ها با میانگین ۲۵ گردان افزایش یافت و این تعداد هنوز حدود یک‌چهارم گردان‌هایی است که حدود ۲۰ سال پیش در اوج انتفاضه دوم در کرانه باختری فعالیت می‌کردند. طبق گزارش این سایت، این شکاف در تعداد سربازان مستقر می‌تواند تا حد زیادی به دلیل فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی باشد که دو دهه پیش وجود نداشت.

این سایت افزود: «ده‌ها نفر از کشته‌شدگان در حملات در کرانه باختری از ابتدای سال تاکنون تنها هشداری از رخدادهای آینده هستند. بیشتر روندها در اسرائیل منفی است و روز بعد از ابومازن کانون توجه است.» این سایت فاش کرد که فرماندهی ارتش صهیونیستی در کرانه باختری اخیراً برنامه‌های عملیاتی خود را برای هرگونه سناریوی تشدید تنش احتمالی تمدید کرد، که این‌ها طرح‌های تهاجمی جدید است و بر اساس داده‌های دقیق اطلاعاتی تهیه‌شده توسط سرویس «امان» است. این سرویس معتقد است در هر خانه‌ای در شهرها و روستاهای فلسطینی نوعی سلاح وجود دارد و مقدار بسیار زیاد و بی‌سابقه‌ای از آنها وجود دارد که قبلاً در کرانه باختری وجود نداشته است.

-    سناریوی آمان یا هراس افکنی برای انحراف؟!

 با توجه به آنچه روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت پیرامون سناریوهای انتفاضه سوم  گفته و نیز با در نظر گرفتن سناریوی «آمان»، عملا سعی شده هراس افکنی از توان نیروهای مقاومت فلسطیینی به عنوان یک مقوله کارکردگرایانه در اختیار جریان تندوروی صهیونبست و دولت بی بی قرار بگیرد تا ساکنان اراضی اشغالی توجه خود را روی انتفاضه سوم متمرکز کنند. یدیعوت آحارونوت در تشریح این مسئله افزود: «در حال حاضر ده‌ها هزار فلسطینی مسلح در کرانه باختری وجود دارند که بیشتر آنها در مناطق نزدیک به شهرک‌های یهودی‌نشین هستند. بخش اطلاعات تل‌آویو تمام امکانات خود را برای نظارت و رصد به کار می‌گیرد و از توانایی‌های خود برای هشدار و ارائه یک هشدار استراتژیک برای لحظه‌ای که هرج و مرج خشونت‌آمیز می‌تواند از شمال کرانه باختری به جنوب آن گسترش یابد، به کار می‌گیرد.» به گزارش این سایت عبری، افسران «امان» ابزارهایی را توسعه داده‌اند که امکان تشخیص زودهنگام فروپاشی واقعیت کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین و تمام وضعیت در کرانه باختری را فراهم می‌کند.

سناریوی «امان» حول محور هزاران فرد مسلح از جمله اعضای سرویس‌های امنیتی فلسطین، می‌چرخد که یک سری حملات روزانه را در جاده‌ها، تقاطع‌ها و شهرک‌ها انجام خواهند داد. این سایت عبری‌زبان ادامه داد: «این سناریو با توجه به سیطره امنیتی نسبی سرویس‌های امنیتی فلسطین ممکن است تخیلی به نظر برسد، اما حتی در نیمه دوم دهه نود تصور چنین چیزی با توجه به سیطره امنیتی تحمیل شده توسط دستگاه‌های تشکیلات دشوار بود، اما موفق نشدند از بروز انتفاضه دوم جلوگیری کنند.» به گفته این سایت، سرویس‌های امنیتی فلسطین همچنان قوی هستند و برای خنثی کردن حملات با هماهنگی تل‌آویو تلاش می‌کنند.

به گفته وای‌نت عبری، خنثی کردن همه حملات، به ویژه حملات فردی که هیچ انگیزه مشخصی برای آنها وجود ندارد، دشوار است، اما بر اساس برآوردهای امنیتی، بخش بزرگی از آنها در پاسخ به حملات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست بوده است. این سایت ادامه داد: «ارزیابی استراتژی برخی از حملات در سال گذشته دشوار بود.» افسری که اخیراً ماموریت خود را در لشکر کرانه باختری به پایان رساند، با اشاره به انتقال اسلحه و مهمات از سوی «عرب‌های اسرائیلی» از یک سو و از سوی دیگر «قاچاق» آنها از اردن و پول از طریق حماس و جهاد اسلامی، اذعان کرد که دستیابی به سلاح با دشواری کمتری همراه شده است.

جالب آنجاست که به دنبال تحولات اخیر در فلسطین اشغالی، یدیعوت آحارونوت از نزدیک بودن آغاز عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی خبر داد که می تواند گزاره دیگرسازی و امنیتی سازی را به ذهن متبادر کند.  یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت که نشانه‌های قوی از یک عملیات نظامی قریب الوقوع و محدود توسط ارتش اسرائیل در شمال کرانه باختری وجود دارد. این روزنامه گزارش داد،‌ پرتاب موشک از جنین به سمت اراضی اشغالی در روز دوشنبه و استقرار دو گردان جدید توسط ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در روز یکشنبه، همگی نشان از قریب الوقوع بودن این اقدام نظامی دارند.

به باور ناظران اگر چه نگاه و استفاده ابزاری صهیونیست ها از موضوع انتفاضه سوم اکنون به مثابه مسیری برای تحقق پروژه دیگر سازی قابل تفسیر است، اما در سوی دیگر نباید نادیده گرفته که عملکرد کابینه تندروی بی بی در شش ماهی که از عمر این دولت می گذرد خودبه خود به فضا را به سمت تقویت محور مقاومت فلسطینی پیش برده است. لذا نمی توان همه موضوع انتفاضه سوم را هم در قالب کارکردگرایانه تعبیر کرد.   

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو فلسطینیان انتفاضه سوم


( ۱ )

نظر شما :