پشت پای امارات به آرمان عربی

دبی، سرزمین موعود جدید اسرائیلی ها

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
روابط امارات و اسرائیل در حالی بهبود یافته که کشورهای عربی متعهد بودند تا زمان حل نشدن اختلافات کشورهای عربی با اسرائیل به ویژه حل نشدن مناقشه فلسطین از هر گونه به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری کنند و هیچ گامی در این زمینه برندارند.
دبی، سرزمین موعود جدید اسرائیلی ها

نویسنده: غزل گلشیری

دیپلماسی ایرانی: انحراف ناسیونالیستی افراطی دولت اسرائیل که بیش از شش ماه پیش به رهبری بنیامین نتانیاهو شکل گرفت، از روند نزدیک شدن دو کشور که در تابستان 2020 با اعلام توافقات موسوم به "ابراهیم" رسمی شد، جلوگیری نکرد. با وجود تلاش های متعدد، نتانیاهو هنوز نتوانسته است به امارات برود و اماراتی ها از سفر او استقبال نکرده اند. اظهارات تحریک آمیز برخی از وزرای وی و خشونت های روزانه نیروهای اشغالگر اسرائیل در فلسطین به تعویق های پی در پی برنامه های سفر وی بی ربط نیست.

اما، در منطقه، عادی سازی اسرائیل و امارات در حال پیشرفت است. در ماه مارس، توافقنامه تجارت آزاد منعقد شده بین دو کشور در ماه مه 2022 به اجرا درآمد و باعث کاهش یا حذف عوارض گمرکی بر تمام محصولات وارداتی شد. به گفته سفیر اسرائیل در ابوظبی، حدود سه سال یک میلیون اسرائیلی از پایتخت سیاسی امارات  دیدن کرده اند. 

ابراهیم کامیسار، مجری تور، یکی از نخستین کسانی بود که به آنجا رفت. نوامبر 2020  ابراهیم کامیسار که در آن زمان مدیریت آژانس مسافرتی را در تل آویو را به عهده داشت، همراه همسرش سوار اولین پرواز مستقیم به دبی شده بود. در آنجا، این زوج جاذبه‌های فراوان امارت، به ویژه سفر با قایق در نهر، در سایه سرگیجه‌آور برج خلیفه، بلندترین برج جهان، را چشیده بودند. در عرشه قایق، بین بوفه ای که زیر نظر یک خاخام تهیه شده و سخنرانانی که آهنگ های فولکلور عبری را پخش می کنند، مسافران از «امنیت» حاکم بر کشور شگفت زده می شوند. مرد جوانی که با تمام خانواده اش از حیفا آمده است، توضیح می دهد: «به عنوان اسرائیلی، ما در کشورهای عربی احساس راحتی نمی کنیم. اما در امارات احساس خوبی دارید. اینجا، به محض پیاده شدن از هواپیما، ذهنیت ها تغییر می کند. اصالت و ملیت شما دیگر اهمیتی ندارد.»

روابط امارات و اسرائیل در حالی بهبود یافته که کشورهای عربی متعهد بودند تا زمان حل نشدن اختلافات کشورهای عربی با اسرائیل به ویژه حل نشدن مناقشه فلسطین از هر گونه به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری کنند و هیچ گامی در این زمینه برندارند. به نظر می رسد رفتار کشورهایی نظیر امارات متحده عربی و بحرین در عادی سازی روابط با اسرائیل پشت پا زدن به آرمان های عربی و خیانت به آرمان فلسطین باشد. فلسطینیانی که در سایه آشتی ابوظبی و تل آویو همچنان زیر ظلم و ستم اسرائیلی ها به سر می برند و روزی نیست تنشی را تجربه نکنند.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امارات متحده عربی اسرائیل اسرائیل و امارات متحده عربی توافق اسرائیل و امارات روابط دیپلماتیک اسرائیل و امارات توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین


( ۸ )

نظر شما :

Bs ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۲:۴۴
هیچوقت فراموش نکنید که امارات یک(کشور) نیست و شما نمیتوانید سرزمینی که از ۱۲ میلیون جمعیتش؛۱۰ میلیون نفر غیر اماراتی هستن و اساس تشکیلش بر پایه ی اتحاد هفت شیخ نشین ابوظبی،دبی،شارجه ،عجمان،راس الخیمه،فجیره و ام القیون هست رو کشور بدونید؛پس نمیتونید انتظار رفتار یک ملت واقعی رو از امارات انتظار داشته باشید و باید در کانتکس جداگانه ای این سرزمین بررسی بشه