انتفاضه فراگیر نزدیک است؟

به هم ریختن محاسبات اسرائیل در کرانه باختری

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ضربه تحقیر آمیزی که تندروترین دولت تاریخ اسرائیل در عملیات ۲۷ ژانویه یک مبارز فلسطینی در شرق قدس دریافت کرد، پیامی روشن به اشغالگران بود با این مضمون که تشدید تدابیر سرکوبگرانه و یهودی سازی سرزمین ها و انسان ها در فلسطین، نتیجه ای جز افزایش ایستادگی و تقویت مقاومت مردم فلسطین نخواهد داشت. این عملیات، محاسبات اسرائیل را که بعد از تهاجم به اردوگاه جنین و ترور ۹ فلسطینی در ۲۶ ژانویه دچار غرور و سرخوشی شده بود، به هم ریخت. 
به هم ریختن محاسبات اسرائیل در کرانه باختری

محسن محمد صالح

دیپلماسی ایرانی: ضربه تحقیر آمیزی که تندروترین دولت تاریخ اسرائیل در عملیات 27 ژانویه یک مبارز فلسطینی در شرق قدس دریافت کرد، پیامی روشن به اشغالگران بود با این مضمون که تشدید تدابیر سرکوبگرانه و یهودی سازی سرزمین ها و انسان ها در فلسطین، نتیجه ای جز افزایش ایستادگی و تقویت مقاومت مردم فلسطین نخواهد داشت. این عملیات، محاسبات اسرائیل را که بعد از تهاجم به اردوگاه جنین و ترور 9 فلسطینی در 26 ژانویه دچار غرور و سرخوشی شده بود، به هم ریخت. 

عملیات در شرق قدس نشان داد اسرائیل با گذشت 72 سال از تاسیس آن و 56 سال از اشغال کرانه باختری، نتوانسته است ملت فلسطین را مهار یا تسلیم کند و نسل های جوان فلسطین، پرچم مقاومت را به دست گرفته اند. در سال گذشته (2022) عملیات مقاومت در کرانه باختری به شکلی چشمگیر گسترش یافت و عاملان آن عمدتا جوانانی بودند که تک نفره اقدام به عملیات می کردند. در این رویدادها 31 اسرائیلی کشته و 116 نفر زخمی شدند. این اقدامات، ادامه‌ی پدیده ای بود که در انتفاضه قدس ظهور یافت. 

گسترش اقدامات انفرادی علیه اشغالگران به این معنا است که همه تدابیر سرکوبگرانه و هماهنگی امنیتی بین حکومت رام الله و نیروهای اشغالگر نتوانسته است پدیده مقاومت را از بین ببرد اگرچه تا حد زیادی توانسته است اقدامات نظامی گروه های مقاومت را خنثی و بسیاری از هسته های مقاومت را متلاشی کند. این حوادث نشان داد آمادگی ذاتی برای مقاومت و فداکاری، در بین فلسطینی ها و در ذهنیت و فرهنگ فلسطینی ها، ریشه دوانده است. 

خشم و نارضایتی از حکومت خودگردان و سران آن در محافل مردمی و طبقات اجتماعی فلسطین گسترش یافته و موجب کاهش پایگاه مردمی جنبش فتح شده است به طوری که بسیاری از حامیان جنبش فتح از عملکرد حکومت خودگردان راضی نیستند یا با عملکرد امنیتی آن مخالف هستند. همین مسئله موجب شده است نشانه های فعال شدن مجدد گردان های شهدای الاقصی وابسته به فتح پدیدار شود. جنبش فتح نباید به سران تشکیلات خودگردان اجازه دهد به هماهنگی امنیتی با اشغالگران و سرکوب نیروهای مقاومت و حرکت در مسیر توهم مصالحه، پیش برود. 

پیش بینی می شود تندروترین دولت تاریخ اشغالگران فلسطین، سرکوب فلسطینی ها را تشدید کند و روند یهودی سازی فلسطین را گسترش دهد و در عین حال مراقب است مانع وقوع انتفاضه گسترده در کرانه باختری یا ورود به جنگ تمام عیار با نوار غزه شود و از فروپاشی تشکیلات خودگردان جلوگیری کند و برنامه های عادی سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی را ادامه دهد. اما آنچه که می تواند برنامه های اسرائیل را با شکست مواجه و آن را مجبور به عقب نشینی کند، گسترش مقاومت است. 

مقاومت فلسطین همچنان با چالش های بزرگی در کرانه باختری مواجه است که مهم ترین آن، هماهنگی امنیتی بین تشکیلات خودگردان و اشغالگران است. ادامه مقاومت در کرانه باختری و گسترش آن، نیازمند گسترش پایگاه اجتماعی مقاومت و تامین نیازمندی های آن است. پیش بردن اوضاع در کرانه باختری به سمت انتفاضه فراگیر، بهترین شرایط را برای رشد فعالیت های مقاومت فراهم خواهد کرد. همچنین لازم است تشکیلات خودگردان (به ویژه از سوی حامیان جنبش فتح) زیر فشار قرار گیرد تا به هماهنگی امنیتی با اشغالگران پایان ددهد و چشم خود را به روی فعالیت نیروهای مقاومت ببندد. 

گسترش فعالیت های رسانه ای و آگاهی بخشی در کشورهای عربی و اسلامی و در سطح بین المللی و افشای چهره زشت اشغالگران در همه کشورها می تواند روند عادی سازی رابط اسرائیل با دیگر کشورها را مختل و آن را منزوی و تبدیل به موجودی منفور کند که باید از صفحه روزگار محو شود.

عربی 21 (انگلستان)
 

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو شرق قدس رام الله فلسطینیان جنبش فتح گردان های شهدای الاقصی انتفاضه


( ۲ )

نظر شما :