حال اسرائیل خوب نیست

تور اروپایی یا مناقشه اروپایی؟!

۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
تور اروپایی نتانیاهو به مناقشه دیپلماتیک برای رژیم صهیونیستی بدل شده است. در همین باره سفر نخست وزیر این رژیم به آلمان به نوعی تقابل لفظی بین اولاف شولتس (صدراعظم آلمان) و نتانیاهو منجر شد. با هر عینکی که به تحولات این روزهای رژیم صهیونیستی نگاه شود حال این رژیم نه در داخل و نه در روابط دیپلماتیکش حتی با هم پیمانان اروپایی خوب نیست. از این رو اسحاق هرتزوگ پر بیراه نگفته که فروپاشی از همیشه نزدیک تر است. در همین راستا نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان داد که بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها انتظار وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی را دارند.
تور اروپایی یا مناقشه اروپایی؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: تور اروپایی نتانیاهو به مناقشه دیپلماتیک برای رژیم صهیونیستی بدل شده است. در همین باره سفر نخست وزیر این رژیم به آلمان به نوعی تقابل لفظی بین اولاف شولتس (صدراعظم آلمان) و نتانیاهو منجر شد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو پیشنهاد داد که نتانیاهو طرح سازشی که هرتزوگ ارائه داده است، بررسی کند. صدراعظم آلمان گفت: «نتانیاهو با من درمورد اصلاحات قضائی جنجالی در اسرائیل صحبت کرد. ما به عنوان دوستان نزدیک به هم، دارای ارزش‌های دموکراتیک مشترکی هستیم. بنابراین ما این تغییر را دنبال می‌کنیم و من این حقیقت را مخفی نخواهم کرد که ما درمورد آن نگران هستیم.

شولتس تصریح کرد: «استقلال نظام قضائی یک سهم دموکراتیک مهم است و آرزوی ما این است که ما شریک یکدیگر در ارزش‌ها باقی بمانیم و اسرائیل دموکرات و لیبرال باقی بماند.» شولتس سپس ابراز امیدواری کرد که تصمیم نهائی درخصوص پیشنهاد توافقی اخیر هرتزوگ گرفته نشده باشد.» ان در حالی بود که نتانیاهو در این کنفرانس اساسا اعتقادی به پیشنهادات مدنظر هرتزوگ نداشت و بر تداوم اصلاحت قضایی خود اصرار کرد. پس از اظهارات شولتس و نتانیاهو، رسانه‌های اسرائیلی به این کنفرانس خبری واکنش نشان داده و بر «تقابل نادر» که مقابل دوربین میان این دو مرد رخ داد، تمرکز کردند.

مجری شبکه ۱۳ اسرائیل با پخش مقطعی از سخنان نتانیاهو و صدراعظم آلمان گفت: «آنچه در برلین رخ داد، مسئله‌ای بود که ما به هیچ وجه همانند آن را ندیده بودیم، رویارویی مقابل دوربین، در پخش زنده، میان نخست وزیر اسرائیل و صدر اعظم آلمان.» در همین حال، موریا ولبرگ، خبرنگار امور سیاسی در شبکه ۱۳ اسرائیل نیز این کنفرانس را یک رخداد استثنائی توصیف کرد و عنوان داشت: «پیش از هر چیز، شولتس صحبت را آغاز کرد و در پایان صحبتش، همانطور که انتظار داشتیم و همانطور که منابع در آلمان در مقابل ما برآورد کرده بودند، او به مسئله اصلاحات قضائی پرداخت.»

وی افزود: «شولتس نگرانی خود را ابراز کرد و به دولت اسرائیل توصیه کرد که طرح رئیس اسرائیل را بپذیرد؛ اما نتانیاهو پس از آن پاسخ داد و گفت تصویری که آنها درصدد ایجادش هستند، نادرست است.» «اتفاق نادر» زمانی رخ داد که کار به پاسخ به سوالات رسید. این خبرنگار گفت: «یک مسئله شگفت آور دیگری نیز رخ داد. نتانیاهو در پاسخ به یکی از سوال‌ها گفت که اگر قضاتی که خودشان تعیین می‌شوند، دموکراتیک به حساب نمی‌آیند، پس آلمان نیز دموکراتیک نیست. همین ادعای نتانیاهو واکنش صدر اعظم آلمان را به دنبال داشت و او گفت: ـدموکراسی فقط حکم اکثریت نیست، بلکه حقوق اقلیت نیز است.»

وی عنوان داشت: «این یک رویارویی دیپلماتیک بود. من رویارویی‌های شدیدتر را دیده بودم؛ اما با زبان دیپلماسی و با اصطلاحات دیپلماتیک مطرح شده بودند؛ این یک رخداد استثنائی بود؛ حتی به دلیل طولانی بودن مدت آنچه در کنفرانس خبری رخ داد.» این خبرنگار تصریح کرد: «نتانیاهو به این کنفرانس خبری رفت و می‌خواست فقط در مورد ایران، ایران و ایران صحبت کند؛ اما آلمانی‌ها با او به صورت اساسی درمورد اصلاحات قضائی صحبت کردند.»

این کنفرانس سر وصدایی را در اسرائیل به پا کرد و مطبوعات آکنده از تحلیل‌های مربوط به زبانی شد که شولتس در تردید نسبت به "نظام سیاسی اسرائیل" از آن استفاده کرد. همچنین شهرک‌نشین‌ها اظهار کردند، اینکه شولتس نقطه نظرات و ملاحظاتی را به نتانیاهو درمورد نگرانی‌ها نسبت به دموکراسی در اسرائیل مطرح کرده است، لکه ننگی برای هر اسرائیلی است.

چالش با بورل

تقابل لفظی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و صدراعظم آلمان، تنها یک سر مناقشه نتانیاهو و اروپایی ها است. گویا نتانیاهو با همه اروپایی هایی که انتقادی علیه او و دولتش افراطی اش داشته باشند سر جنگ دارد. در همین رابطه یک دیپلمات رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد، در پی اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد تحولات اخیر فلسطین، سفر وی در حال حاضر به اراضی اشغالی دلیلی ندارد و در صورت انجام این سفر یک پیام اشتباه را ارسال خواهد کرد.  این مسئول به شبکه سی ان ان گفت: «دلیلی برای سفر رسمی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال حاضر به اراضی اشغالی وجود ندارد.» بورل پس از اظهاراتی که هفته گذشته در وبسایت "Project Syndicate"  منتشر کرده و نیز سایر اظهاراتی که ایراد کرده، انجام این سفرش تنها یک پیام غلط را خواهد رساند مبنی بر اینکه بورل ممنوع نشده است. سفر رسمی از قبل تعیین شده‌ای وجود ندارد. از نظر رژیم صهیونیستی اکنون زمان مناسبی برای انجام این سفر از سوی بورل نیست.

بورل در وبسایت مذکور نوشته بود که مهم است که اعتراف کنیم در درگیری میان اسرائیل و فلسطین افراط‌گرایی از سوی هر دو طرف در حال تشدید است. بورل تاکید داشت که «خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری به شکل روزافزون زندگی فلسطینی‌ها و معیشت آنها را تهدید می‌کند؛ اما آنها همیشه از مجازات مصون می‌مانند، عملیات نظامی اسرائیل در مناطق مختلف موجب شهادت غیرنظامیان فلسطینی می‌شود؛ اما مجازات چندانی برای عاملان در نظر گرفته نمی‌شود، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در اراضی اشغالی در حال گسترش است، وضعیت موجود در ارتباط با اماکن مقدس روبه نابودی است، اسرائیلی‌ها به دولت و ارتش قوی تکیه دارند؛ اما فلسطینی‌ها چنین امتیازاتی ندارند.»

در همین رابطه، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از او خواست با هر گونه تلاشی برای مداخله در امور سیاسی رژیم صهیونیستی مخالفت کند.کوهن در این گفت‌وگوی تلفنی با مقایسه حملات فلسطین و کشته شدگان اسرائیلی و اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها مخالفت کرد. کوهن گفت: «مداخله اتحادیه اروپا در سیاست داخلی اسرائیل و حمایت مالی از فلسطینی‌ها باید متوقف شود.»

پیتر استانو، سخنگوی بورل در واکنش به اظهارات مذکور مسؤول دیپلمات رژیم صهیونیستی گفت: «ما اطلاعی از ممنوعیت ورود بورل به اسرائیل نداریم. او نمی‌خواهد به هر شکل ممکنی به اراضی اشغالی سفر کند. در مجموع از ممنوعیت یا هرگونه تصمیم مسؤولان صهیونیستی درباره اینکه مقامات اسرائیلی اجازه نمی‌دهند بورل به اراضی اشغالی سفر کند، اطلاعی نداریم.»

ورود مسکو

 همزمان با مناقشات نتانیاهو و اروپایی ها رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که روسیه از سازمان ملل خواسته تا مساله حملات اسرائیل به سوریه را بررسی کند. به گزارش المیادین، این رسانه‌ها با بیان این امر، اعلام کردند که روسیه و چین تصریح کرده‌اند که حملات اسرائیل به تلاش‌های انسانی برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان سوری آسیب رسانده است. پیشتر نیز روسیه تعدی‌های اسرائیل به سوریه را محکوم کرده و خواهان توقف تحریک‌های مسلحانه علیه سوریه و امتناع از اتخاذ گام‌های همراه با عواقب خطرناک بر تمام منطقه شده بود.

ناامنی از درون

در حالی نتانیاهو گسل دیپلماتیک با اروپایی ها را تشدید کرده است که می تواند سیاست خارجی رژیم صهیونیستی را به خطر اندازد که در داخل هم وضعیت امینی رژیم به شدت بغرنج و شکننده شده است. کما اینکه پس از یورش ظهر روز پنجشنبه ارتش رژیم  صهیونیستی ظهر پنج‌شنبه به جنین و رقم زدن جنایت تازه‌ در این شهر سطح امنیتی در اراضی اشغالی به شکل کم سابقه ای افزایش یافت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در درگیری مسلحانه مبارزان فلسطینی با اشغالگران اسرائیلی در جنین، چهار فلسطینی به شهادت رسیده و دست کم ۲۰نفر دیگر زخمی شدند.منابع فلسطینی اعلام کردند که یکی از شهدا از فرماندهان گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس و یکی هم از فرماندهان گروهان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، دو فلسطینی در جریان تبادل آتش شهید شدند. جنبش فتح و دیگر گروه‌های ملی و اسلامی در جنین اعتصاب سراسری اعلام کردند.

گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس شامگاه پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای شهادت چهار مبارز فلسطینی در درگیری مسلحانه با اشغالگران اسرائیلی در جنین را تسلیت گفت. این در حالی است که سازمان پخش اسرائیل «کان»، پنج شنبه شب اعلام کرد، سیستم‌های امنیتی اسرائیل سطح آماده باش امنیتی را بالا برده و خود را برای احتمال حملات موشکی از غزه آماده کردند.

شبکه کان افزود: در پی حوادث جنین سطح امنیتی افزایش یافت. هشدارهایی درباره احتمال شلیک موشک‌ از غزه وجود دارد. هچنین شبکه عبری گزارش داد، خبری منتشر شده مبنی بر اینکه اسرائیل از ترس واکنش جهاد اسلامی به حوادث جنین گنبد آهنین را در منطقه غلاف غزه (شهرک‌های اطراف غزه) مستقر کرده است.

رادیو ارتش اشغالگر نیز گزارش داد، عملیات تروری که روز پنج‌شنبه انجام شد به شهادت فرمانده گروهان‌های قدس یعنی «نضال خازم» منتهی شد که هدف نیروهای «یمام» در جریان عملیات نظامی جنین بود که از مدت‌ها پیش تحت تعقیب قرار داشت و سیستم‌های امنیتی اسرائیل او را یکی از مهمترین فرماندهان مقاومت در کرانه باختری می‌دانستند. این رادیو به نقل از منابع امنیتی اشغالگران گزارش داد، ارتش مصمم به نابودی پایگاه مردمی جهاد اسلامی در کرانه باختری است زیرا که تلاش می‌کند گروه‌های خود را در جنوب و مرکز مستقر کند و عملیات ترور اخیر با کارآمدی بالا انجام گرفت. منابع امنیتی اسرائیل همچنین هرگونه مداخله از غزه در خصوص وقایع اخیر در کرانه باختری را بعید دانستند و مدعی شدند، غزه آرامش را حفظ خواهد کرد و به نفع حماس نیست که دست به تنش بزند و پیام‌هایی که به میانجی‌گران می‌رسد حاکی است که قصدی برای افزایش تنش نیست.

 حال ناخوش رژیم صهیونیستی

در سایه تمام وقایع یاد شده با هر عینکی که به تحولات این روزهای رژیم صهیونیستی نگاه شود حال این رژیم نه در داخل و نه در روابط دیپلماتیکش حتی با هم پیمانان اروپایی خوب نیست. از این رو اسحاق هرتزوگ پر بیراه نگفته که فروپاشی از همیشه نزدیک تر است. در همین راستا نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان داد که بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها انتظار وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی را دارند.

نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان داد که ۵۸ درصد از اسرائیلی‌ها بر این باورند که جنگ داخلی یا درگیری‌های شدید در اسرائیل یک سناریوی احتمالی است. این نگرانی اسرائیلی‌ها پس از آن مطرح شده که طی هفته‌های اخیر اراضی اشغالی صحنه تظاهرات و درگیری‌ها در واکنش به اصلاحات قضائی بوده است.اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل نیز پیشتر گفته بود که اسرائیل و جامعه آن در مرحله دشوار و در یک بحران داخلی عمیق و خطرناک به سر می‌برند. یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون نیز اذعان داشت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، اسرائیل را به سمت آشوب می‌برد.

کلید واژه ها: اسرائیل آلمان بنیامین نتانیاهو اولاف شولتس جوزپ بورل اتحادیه اروپا جنبش حماس جنبش جهاد اسلامی گردان جنین اسحاق هرتزوگ یائیر لاپید


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۷
جنگ بین اروپا وامریکا واسرائیل جنگ زرگری است۔ بشنوید با ور نکنید۔ظاهر سازی است۔شما تصور میکنید که شولتس انقدر بی تجربه است که جلوی دوربین این صحبت ها را نکند۔میخواهند عربها و مسلمانها زا با توجه به نزدیک شدن انها به چین فریب دهند۔ما بدون توجه به این مذاکرات نمایشی سیاسی باید به راه درستی که انتخاب کرده ایم ادامه دهیم۔اینها استاد فریب ونیرنگ اند۔