تلاش کشورهای دیگر برای جذب استعدادهای درخشان

فرار مغزها از انگلیس

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۸۱ اخبار اصلی اروپا
 انتظار می‌رود رکود در انگلیس تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد، تورم  شاید تا دو سال همچنان بالا بماند، املاک بیش از پیش گران شده و بسیاری احساس می‌کنند که انگلیس در حال تبدیل شدن به یک اقتصاد درجه دوم است.
فرار مغزها از انگلیس

نویسنده: استیکینگز تیم

دیپلماسی ایرانی: پس از سپری شده سالی طاقت فرسا در انگلیس با سه نخست وزیر متوالی، رسوایی بودجه، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، بحران در خدمات بهداشتی و موجی از ناآرامی های صنعتی، اکنون عبارت "هیچ چیز کارساز نیست" به عبارتی رایج تبدیل شده است.

ناامیدی در انگلیس از سوی  کشورهایی که سعی می کنند مردم را برای خروج وسوسه کنند، رصد می شود. ویلنیوس، پایتخت لیتوانی و عضو اتحادیه اروپا، هزینه‌های نقل مکان را تا سقف۳ هزار یورو (۳۱۹۰ دلار) پوشش می‌دهد و اعلام کرده اجاره بها در ‌آن دو سوم مقرون به صرفه‌تر از لندن است.

پیجا ایندریونایت، از آژانس گردشگری «به ویلنیوس بروید» می گوید: «دنیایی فراتر از لندن وجود دارد که فرصت های شگفت انگیزی برای استعدادها ارائه می دهد. ما می‌خواهیم استعدادها را جذب کنیم. کارکنان واجد شرایط واقعاً در سایر کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار می‌گیرند و فرصت‌های زیادی برای نشان دادن مهارت‌هایشان به آنها ارائه می‌شود.»

 انتظار می‌رود رکود در انگلیس تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد، تورم  شاید تا دو سال همچنان بالا بماند، املاک بیش از پیش گران شده و بسیاری احساس می‌کنند که انگلیس در حال تبدیل شدن به یک اقتصاد درجه دوم است.

بر اساس نظرسنجی سال گذشته توتال جابز، حدود ۴.۵ میلیون نفر به مهاجرت از انگلیس فکر می کنند که تقریباً نیمی از آنها افزایش هزینه های زندگی را علت آن می دانند. آمار مهاجرت نشان می دهد که ۹۰ هزار نفر از شهروندان انگلیس سال گذشته به خارج از کشور نقل مکان کرده اند، این رقم در سال قبل از آن ۶۶ هزار نفر بوده است.

 بسیاری از اتباع غیر انگلیسی پس از کار یا تحصیل در این کشور، از آن خارج می شوند. پس از افشای برنامه های کاهش تعداد دانشجویان خارجی در انگلیس که بسیاری از نمایندگان مجلس و دانشگاهیان را ناامید کرد، دیپلمات های آلمانی فرصت را مغتنم شمرده اند. سفارت آلمان در لندن در اطلاعیه ای، ضمن تبلیغ تحصیل ارزان و ارائه بسیاری از دوره های انگلیسی زبان، اعلام کرده آلمان برای دانشجویان خارجی، مکانی جذاب برای تحصیل است.

وزیر امور خارجه آلمان که اخیرا به لندن سفر کرده بود، به موضوع بازگشایی درهای اروپا که با برگزیت به روی دانشجویان و کارگران انگلیسی بسته شد، توجه نشان داده است. ایرلند در سال ۲۰۲۲، تعداد صد هزار درخواست گذرنامه از اتباع انگلیس دریافت کرد و بیش از یک چهارم انگلیسی های مقیم آلمان پیش از برگزیت، تابعیت گرفتند.

زوج‌ها، مستمری بگیران و خانواده‌هایی که به دنبال یک زندگی آرام روستایی هستند، در فکر جابه‌جایی به آن سوی کانال مانش و فرانسه هستند. کارن تایت، سردبیر نشریه فرنچ پروپرتی نیوز، می گوید تقاضا از سوی خریداران انگلیسی زیاد است. خانم تایت می گوید قیمت ها می تواند در سال ۲۰۲۳ مطلوب باشد. بحران‌ امروزی در انگلیس شاید برخی را  وادار کند که هرچه زودتر به فرانسه بروند.

استرالیا که مانند اقتصادهای اروپایی با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می کند، یکی دیگر از کشورهایی است که امیدوار است درآمد نقدی داشته باشد. آگهی‌های رادیویی در انگلیس از مردم می‌خواهند  که در غرب استرالیا ساکن شوند که به وجود سواحل، مواد غذایی غذا و صنعت ساخت‌وساز پر رونق خود، می‌بالد.

منبع: نشنال/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: انگلیس فرار مغزها


( ۷ )

نظر شما :

ناشناس ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۹
واقعیت آنست که رشد افسار گسیختۀ فضای مجازی از یک طرف و پرسه زدن بی حساب نوجوانان و جوانان در آن و همچنین رشد بی بندوباری و همینطور دسترسی آسان و تقریبا ارزان به انواع مواد مخدر باعث شده است نوجوانان و جوانان به نوعی اعتیاد همه گیر دچار شوند که خروجی آن فرار از درس ، ورزش و حتی هنر است . طبیعی است که آمار نخبگان به نسبت جمعیت در این حیطه ها به شدت کاهش یابد . برای کشورهای پولدارتر فعلا چاره در آن است که به جذب نخبگان علمی ، ورزشی و تا حدودی هنری از سایر جوامع روی بیاورند . پروپاگاندای تبلیغی که بر علیه ایران بابت مهاجرت نخبگان وجود دارد صرفا دروغی است برای تخریب روحی و روانی ایران .
یک شهروند درجه ۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۸
این مقاله با این همه آه ناله از تورم ۱۰ تا ۱۵ درصدی در کشور ما که درگیر تورم ۶۰ درصدی است بیشتر شبیه یک جوک دردناک است