اتفاقی که یادآور دوران جنگ سرد است

درباره تبادل زندانیان روسیه و امریکا

۱۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۳۲۷ اخبار اصلی اروپا آمریکا
ویکتور بوت که در سال ۲۰۰۸ در تایلند بازداشت و سپس در ایالات متحده آمریکا به تحمل ۲۵ سال حبس محکوم شد، پس از بازگشت به خاک روسیه اظهار داشت که غرب می خواهد روسیه را ویران کند.
درباره تبادل زندانیان روسیه و امریکا

دیپلماسی ایرانی: پس از مبادله بسکتبالیست آمریکایی، بریتنی گرینر با ویکتور بوت، قاچاقچی اسلحه روسی، مقامات آمریکایی و روسی در استانبول دیدار کردند تا درباره «چند مورد از موضوعات دوجانبه» با یکدیگر گفت و گو کنند، که جنگ اوکراین را شامل نمی شد.

قهرمان دو دوره المپیک و مردی ملقب به «بازرگان مرگ» روز پنجشنبه و پیش از آنکه هر کدام به کشور مبدا خود بازگردند، در فرودگاهی در ابوظبی با یکدیگر تلاقی کردند، اتفاقی که یادآور رخدادهای دوران جنگ سرد میان دو ابرقدرت آمریکا و شوروی است.

ویکتور بوت که در سال 2008 در تایلند بازداشت و سپس در ایالات متحده آمریکا به تحمل 25 سال حبس محکوم شد، پس از بازگشت به خاک روسیه اظهار داشت که غرب می خواهد روسیه را ویران کند.

با وجود آزادی بسکتبالیست آمریکایی، پل ویلان، عضو سابق نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، به اتهام جاسوسی همچنان در روسیه زندانی است.

این موضوع با انتقاد یکپارچه جمهوریخواهان از عملکرد جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا روبه رو شده است که تاکید می کند در تلاش است تا او را نیز آزاد کند.

البته از اظهارات روز جمعه ولادیمیر پوتین چنین بر می آید که امکان تبادل زندانیان بیشتر میان آمریکا و روسیه وجود دارد. رئیس جمهوری روسیه در گفت و گو با خبرنگاران حاضر در بیشکک، پایتخت قرقیزستان تاکید کرد: این (اقدام) نتیجه مذاکره و جست و جو برای دستیابی به تفاهم است.

وی همچنین در مورد جنگ اوکراین نیز اظهار داشت که «نهایتا باید به دنبال توافق بود». روسیه روز 24 فوریه به اوکراین حمله کرد و سپس ضد حمله های کی‌یف با حمایت نظامی غرب، باعث عقب نشینی شماری از نیروهای روسیه از خاک اوکراین شد.

با وجود مذاکراتی در سطوح پایین و موضوعات مختلف، واشنگتن تاکید می کند که گفت و گوی مستقیم با مسکو در مورد اوکراین در دستور کار آمریکا قرار ندارد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که بدون موافقت کی یف، بر سر حل و فصل دیپلماتیک درگیری، با همتای روس خود دیدار نخواهد کرد.

اوکراین، که اینک متحمل بمباران های روسیه است، هر گونه مذاکره را در شرایط کنونی رد می کند.

با وجود این، واشنگتن از گفت ‌و گو با مسکو درباره موضوعات دیگر خودداری نمی‌کند و تبادل زندانیان روز پنجشنبه دومین مورد از این دست اقدامات از زمان آغاز جنگ در اوکراین است. ماه آوریل گذشته ترور رید (Trevor Reed)، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، که در روسیه به دلیل رفتار خشونت بار به تحمل 9 سال حبس محکوم شده بود، در استانبول ترکیه با خلبان روسی کنستانتین یاروشنکو مبادله شد.

منبع: خبرگزاری فرانسه / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه امریکا ایالات متحده امریکا مبادله زندانیان مبادله زندانیان میان روسیه و امریکا جنگ سرد جنگ سرد جدید جو بایدن دولت جو بایدن حزب دموکرات حزب جمهوری خواه


( ۳ )

نظر شما :