احیای تجارت ترجیحی ایران و پاکستان، نشانه مثبت برای تحکیم مبادلات بازرگانی

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۹ کد : ۲۰۱۶۲۳۹ سرخط اخبار

 سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان گفت: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران در رفع ممنوعیت از فهرست کالاهای مرتبط با موافقتنامه تجارت ترجیحی دو کشور سیگنال مثبت به روان سازی مبادلات بازرگانی و تحکیم همکاری‌های دوجانبه است.

«حسن نوریان» طی گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: از موانع مهم توسعه تجارت ایران و پاکستان علاوه بر نبود کانال بانکی رسمی، موانع تعرفه‌ای است که عملا موجب شده کارایی موافقتنامه تجارت ترجیحی از بین برود.

وی افزود: هر دو طرف برای تنظیم بازارهای داخلی در مقاطعی تصمیم به ممنوعیت واردات و یا صادرات برخی از کالاهای خاص داشته اند.

سرکنسول کشورمان گفت: اقدام اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران در رفع ممنوعیت از لیست کالاهای مرتبط با موافقتنامه تجارت ترجیحی با پاکستان سیگنال خوبی در ارتباط با افزایش مبادلات بازرگانی دو کشور همسایه است.

وی با اشاره به مبادله فهرست کالاها میان ایران و پاکستان که پیش تر برای بهره‌برداری از موافقتنامه تجارت ترجیحی انجام شده بود، تاکید کرد که جامعه بازرگانی دو کشور اکنون باید از این فرصت در راستای تقویت مناسبات به ویژه توسعه فعالیت‌ها در بازارهای مشترک مرزی استفاده نمایند.

نوریان اظهار داشت: در ادامه تلاش ها و اقدامات دولت ایران برای افزایش شناخت از ظرفیت‌های تجاری دو کشور ، نمایشگاه اختصاصی ایران از تاریخ ۲۶ دیماه امسال به مدت سه روز در شهر بندری کراچی به عنوان قلب اقتصادی پاکستان برگزار خواهد شد.

وی گفت: طبق هماهنگی های انجام شده با فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان، همایش تجاری و نشست های رو در رو بین بازرگانان پاکستانی و شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه برگزار خواهد شد و طرف پاکستانی نیز در غرفه مستقلی با استقرار کارشناسان مطلع این‌ کشور، اقدام به ارایه خدمات مشاوره‌ای و پاسخگویی به سوالات بازرگانان ایران خواهند بود.

مناسبات دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی، تجاری و مرزی طی سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیری همراه بوده است. ۲ کشور همسایه طی ۲ سال اخیر اقدام به بازگشایی ۲ گذرگاه جدید مرزی کردند و تعداد مرزهای رسمی آنان به ۳ رسید که یکی از اهداف آن کمک به تسهیل تجارت و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای بهبود زندگی مرزنشینان است.

حسینی، سفیر ایران در پاکستان هفته گذشته طی دیدار با مسوولان و اعضای اتاق بازرگانی کویته اعلام کرد: اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی در دستور کار است در عین حال تاکید همیشگی ایران بر پیمان تجارت آزاد با پاکستان بوده و این موضوع را در جریان بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در اسلام‌آباد نیز مطرح کردیم.

وی افزود: ۵ دور از مذاکرات مسوولان ایران و پاکستان حول توافقنامه تجارت آزاد انجام شده و اکنون درصدد برگزاری ششمین دور آن هستیم.

بیست و هشتم مردادماه امسال بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان پس از وقفه‌ای پنج ساله در اسلام‌آباد برگزار شد.


نظر شما :