در سایه اختلافات سیاسی موجود لبنان

پیرمرد رفت، کشور بحرانی‌تر شد

۱۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۶۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
قانونگذاران مجلس لبنان طی یک ماه اخیر چهار بار تلاش کردند بر سر انتخاب جانشین میشل عون که دوره شش ساله او به پایان رسیده است به توافق برسند اما تمام این تلاش‌ها بدون نتیجه به پایان رسید. این وضعیت نگرانی‌ها از افزایش خلاء قدرت در این کشور بحران زده را بیشتر کرده است. 
پیرمرد رفت، کشور بحرانی‌تر شد

دیپلماسی ایرانی: میشل عون در حالی که کاخ ریاست جمهوری لبنان را ترک کرد که جانشینش هنوز مشخص نشده است. اتفاقی که خلاء قدرت را در لبنان به شدت بحران زده و آبستن بحران ها و حوادث بیشتر عمیق تر کرده است.

در مراسم خداحافظی این چهره برجسته مارونی که در جمع هوادارانش برگزار شد، چند هزار نفر حضور داشتند و از او که 89 سال سن دارد و رهبر تشکیلاتی موسوم به «جنبش میهنی آزاد» است تقدیر کردند. حامیان عون با در دست داشتن پرتره‌هایی از او که زیر آن عنوان «ژنرال» نوشته شده بود او را از کاخ ریاست جمهوری تا خانه شخصی‌اش همراهی کردند.

جومانا ناهید یک معلم است که برای تشکر از عون در میان جمعیت حاضر شده بود. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اینجا آمده‌ایم تا رئیس جمهوری را در پایان دوره ماموریتش همراهی کنیم و به او بگوییم که که همراه او هستیم و در کنار او همچنان به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

قانونگذاران مجلس لبنان طی یک ماه اخیر چهار بار تلاش کردند بر سر انتخاب جانشین میشل عون که دوره شش ساله او به پایان رسیده است به توافق برسند اما تمام این تلاش‌ها بدون نتیجه به پایان رسید. این وضعیت نگرانی‌ها از افزایش خلاء قدرت در این کشور بحران زده را بیشتر کرده است. 

عون در حالی محل کار خود را ترک کرد که طی حکمی نجیب میقاتی، رئیس دولت پیشبرد امور را نیز غیرقانونی اعلام کرد که به اعتقاد ناظران، بیشتر اختلافات شخصی او با یکی از چهره های برجسته و ثروتمند لبنانی را نشان می دهد که مورد حمایت جریان 14 مارس، جریان مخالف اوست. البته میقاتی این تصمیم عون را رد کرد و گفت که دستور رئیس جمهوری سابق غیرقانونی است و او همچنان تا زمان انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید مسئول اداره دولت است.

عون یکی از متحدان بالقوه گروه های شیعی به ویژه حزب‌الله است. عون با سرسختی که از خود نشان می داد جلوی فعالیت بسیاری از چهره های سیاسی لبنانی را گرفت و اعضای جریان 14 مارس دائما او را به سنگ اندازی در روند سیاسی کشور متهم می کردند. همچنین در دوره ریاست جمهوری او اعتراضات گسترده مردمی، بحران شدید اقتصادی، سقوط ارزش پول ملی و همچنین انفجار سوله نیترات اورانیوم در ماه اوت ۲۰۲۰ به وقوع پیوست که دوره ای متفاوت را در زمان ریاست جمهوری او رقم زد. البته باید به این نکته اشاره کرد که در لبنان رئیس جمهوری مسئولیت اجرایی ندارد و این مسئولیت بر عهده نخست وزیر است.

با این حال عون از جمله سیاستمدارانی است که مقبولیت گسترده ای در میان مردم لبنان دارد و از ثقل بالایی در میان مسیحیان برخوردار است. پیروزی فهرست مورد حمایت او در چند انتخابات لبنان شاهدی بر این ادعاست.   

در لبنان همواره رئیس جمهوری از میان مسیحیان مارونی انتخاب می‌شود در حالی که نخست وزیر مسلمان سنی و رئیس مجلس هم سهم شیعیان است. در حال حاضر نه اردوگاه حزب‌الله لبنان و نه مخالفان آن از اکثریت قابل توجهی که بتوانند نامزد مورد حمایت خود را برای جانشینی میشل عون به کرسی ریاست جمهوری بنشانند، برخوردار نیستند. 

در حال حاضر لبنان توسط یک دولت موقت اداره می‌شود چرا که اختلافات سیاسی از تشکیل کابینه جدید جلوگیری کرده است. 

انتخابات مجلس لبنان که رئیس جمهور مسئول تشکیل دولت را به آن معرفی می کند، بهار سال جاری برگزار شد اما از آن زمان تاکنون به دلیل اختلافات سیاسی که در تاریخ لبنان چیز بی سابقه ای نیست، تمام تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید بی‌نتیجه مانده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان حزب الله لبنان میشل عون انتخابات لبنان رئیس جمهوری لبنان انتخاب رئیس جمهوری لبنان نجیب میقاتی بحران سیاسی لبنان


( ۵ )

نظر شما :